Icon as a Relationship of Mutual Love in the Views of Nadia Miazhevich and Jan P. Strumiłowski

Keywords: Eastern Christianity, Byzantine aesthetics, icon, language of icons, theology of icon, the history of redemption, iconoclasm, “eidetic” theory of art

Abstract

Icons are a subject of religious cult in Eastern Christianity. They are recog­nized as valuable works of art and they arouse interest in the faithful of the Catholic Church. The book of Nadii Miazhevich and Jana P. Strumiłowski entitled “Icons of redemption. Word, light, contemplation” is a confirmation of this state of affairs. In the first part of the book the Authors describe lan­guage of icons, explain theology of icons, because they know that icons often are incomprehensible. They think that an icon is a relation between a man and God, full of reciprocal love. The second part of the book is the contem­plation individual icons which present the history of redemption. They pre­fer their individual experience of icons giving up their classical interpre­tations. Their theology of icons is rooted in Byzantine aesthetics whichis a continuation of aesthetics of Greek Fathers Church and Pseudo-Dionizy. “Eidetic” theory of art explain icons.

Author Biography

Monika Maria Kowalczyk, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii; pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie; studia dzienne magisterskie i doktoranckie ukończyła na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie. Zaintere­sowania naukowe to filozofia kultury i estetyka.

References

Adamska, A. (2006). Ikona jako miejsce doświadczenia wartości. Horyzonty Wychowania, t. 5, nr 9, 225–241.

Bulgakov, S.N. (2002). Ikona i kult ikon: zarys dogmatyczny. Tłum. H. Paprocki. Bydgoszcz: Homini.

Elwich, B. (2006). Ikona. Duchowość i filozofia. Kraków: WAM.

Hart, A. (2015). Ikona. Podręcznik malarstwa ikonowego i ściennego. Tłum. E.A. Malaga. Kielce: Jedność.

Jan Paweł II. (1995). Ut unum sint. Rzym.

Kiereś, H. (1996). Spór o sztukę. Lublin: RW KUL.

Kiereś, H. (2006). Człowiek i sztuka. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Klauza, K. (2014). Ikona wizualizacją dogmatów chrystologicznych. Ikono­sfera: zeszyty muzealne, nr 3, 5–14.

Kot, E. (2002). Ikona jako droga poznania religijnego. Logos i Ethos, nr 1/2, 130–157.

Łukaszuk, T.D. (2008). Ikona w życiu, w wierze, i w teologii Kościoła. Kraków: Salwator.

Matwiejuk, K. (2011). Ikona – okno ku transcendencji. Warszawskie Studia Pastoralne, nr 13, 136–156.

Miazhevich, N. i Strumiłowski, J. (2017). Ikony zbawienia. Słowo, światło, kontemplacja. Kraków: Tyniec. Wydawnictwo Benedyktynów.

Tatarkiewicz, W. (1962). Estetyka średniowieczna. Wyd. 2. Wrocław–War­szawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Tatarkiewicz, W. (1997). Historia filozofii. T. I. Wyd. 15, Warszawa: Wydaw­nictwo Naukowe PWN.

Tatarkiewicz, W. (2012). Dzieje sześciu pojęć. Wyd. 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stróżewski, W. (1992). W kręgu wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Swieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa–Wroc­ław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2021-05-17
How to Cite
[1]
Kowalczyk, M.M. 2021. Icon as a Relationship of Mutual Love in the Views of Nadia Miazhevich and Jan P. Strumiłowski. Perspectives on Culture. 32, 1 (May 2021), 27-42. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3201.04.
Section
Christianity as a Source of European Culture