Icon as a Relationship of Mutual Love in the Views of Nadia Miazhevich and Jan P. Strumiłowski
Abstract
Icons are a subject of religious cult in Eastern Christianity. They are recognized as valuable works of art and they arouse interest in the faithful of the Catholic Church. The book of Nadii Miazhevich and Jana P. Strumiłowski entitled “Icons of redemption. Word, light, contemplation” is a confirmation of this state of affairs. In the first part of the book the Authors describe language of icons, explain theology of icons, because they know that icons often are incomprehensible. They think that an icon is a relation between a man and God, full of reciprocal love. The second part of the book is the contemplation individual icons which present the history of redemption. They prefer their individual experience of icons giving up their classical interpretations. Their theology of icons is rooted in Byzantine aesthetics whichis a continuation of aesthetics of Greek Fathers Church and Pseudo-Dionizy. “Eidetic” theory of art explain icons.
References
Adamska, A. (2006). Ikona jako miejsce doświadczenia wartości. Horyzonty Wychowania, t. 5, nr 9, 225–241.
Bulgakov, S.N. (2002). Ikona i kult ikon: zarys dogmatyczny. Tłum. H. Paprocki. Bydgoszcz: Homini.
Elwich, B. (2006). Ikona. Duchowość i filozofia. Kraków: WAM.
Hart, A. (2015). Ikona. Podręcznik malarstwa ikonowego i ściennego. Tłum. E.A. Malaga. Kielce: Jedność.
Jan Paweł II. (1995). Ut unum sint. Rzym.
Kiereś, H. (1996). Spór o sztukę. Lublin: RW KUL.
Kiereś, H. (2006). Człowiek i sztuka. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Klauza, K. (2014). Ikona wizualizacją dogmatów chrystologicznych. Ikonosfera: zeszyty muzealne, nr 3, 5–14.
Kot, E. (2002). Ikona jako droga poznania religijnego. Logos i Ethos, nr 1/2, 130–157.
Łukaszuk, T.D. (2008). Ikona w życiu, w wierze, i w teologii Kościoła. Kraków: Salwator.
Matwiejuk, K. (2011). Ikona – okno ku transcendencji. Warszawskie Studia Pastoralne, nr 13, 136–156.
Miazhevich, N. i Strumiłowski, J. (2017). Ikony zbawienia. Słowo, światło, kontemplacja. Kraków: Tyniec. Wydawnictwo Benedyktynów.
Tatarkiewicz, W. (1962). Estetyka średniowieczna. Wyd. 2. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Tatarkiewicz, W. (1997). Historia filozofii. T. I. Wyd. 15, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tatarkiewicz, W. (2012). Dzieje sześciu pojęć. Wyd. 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stróżewski, W. (1992). W kręgu wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Swieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2021 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.