Ikona jako relacja wzajemnej miłości między człowiekiem a Bogiem w poglądach Nadii Mazhewich i Jana P. Strumiłowskiego
Abstrakt
Ikona jest przedmiotem kultu religijnego w chrześcijaństwie wschodnim. Cieszy się uznaniem i żywym zainteresowaniem także wśród wiernych Kościoła katolickiego. Książka Nadii Miazhevich i Jana P. Strumiłowskiego pod tytułem: Ikony zbawienia. Słowo, światło, kontemplacja jest tego potwierdzeniem. W jej pierwszej części autorzy zapoznają czytelnika z językiem i teologią ikony, by mógł samodzielnie modlić się przed ikoną. Podkreślają, że ikona to relacja wzajemnej miłości między człowiekiem a Bogiem. Druga część książki to kontemplacja poszczególnych ikon piszących historię zbawienia. Autorzy odchodzą od klasycznej interpretacji wschodnich ikon, kierując się osobistym spotkaniem z Chrystusem obecnym w ikonie. Ich teologia ikony jest ugruntowana w estetyce bizantyjskiej, będącej kontynuacją estetyki greckich ojców Kościoła i Pseudo-Dionizego. Sztukę bizantyjskich ikonofilów wyjaśnia „ejdetyczna” teoria sztuki.
Bibliografia
Adamska, A. (2006). Ikona jako miejsce doświadczenia wartości. Horyzonty Wychowania, t. 5, nr 9, 225–241.
Bulgakov, S.N. (2002). Ikona i kult ikon: zarys dogmatyczny. Tłum. H. Paprocki. Bydgoszcz: Homini.
Elwich, B. (2006). Ikona. Duchowość i filozofia. Kraków: WAM.
Hart, A. (2015). Ikona. Podręcznik malarstwa ikonowego i ściennego. Tłum. E.A. Malaga. Kielce: Jedność.
Jan Paweł II. (1995). Ut unum sint. Rzym.
Kiereś, H. (1996). Spór o sztukę. Lublin: RW KUL.
Kiereś, H. (2006). Człowiek i sztuka. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Klauza, K. (2014). Ikona wizualizacją dogmatów chrystologicznych. Ikonosfera: zeszyty muzealne, nr 3, 5–14.
Kot, E. (2002). Ikona jako droga poznania religijnego. Logos i Ethos, nr 1/2, 130–157.
Łukaszuk, T.D. (2008). Ikona w życiu, w wierze, i w teologii Kościoła. Kraków: Salwator.
Matwiejuk, K. (2011). Ikona – okno ku transcendencji. Warszawskie Studia Pastoralne, nr 13, 136–156.
Miazhevich, N. i Strumiłowski, J. (2017). Ikony zbawienia. Słowo, światło, kontemplacja. Kraków: Tyniec. Wydawnictwo Benedyktynów.
Tatarkiewicz, W. (1962). Estetyka średniowieczna. Wyd. 2. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Tatarkiewicz, W. (1997). Historia filozofii. T. I. Wyd. 15, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tatarkiewicz, W. (2012). Dzieje sześciu pojęć. Wyd. 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stróżewski, W. (1992). W kręgu wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Swieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.