Identity Based on Subjectivity: The Usefulness of Feliks Koneczny’s Statements for Research on the Contemporary Clash of Civilizations
Abstract
In Latin civilization, subjectivity and the associated identity are integral components of the human being. In this area, one person can fully update their potentialities – as Koneczny says. Other civilizations perceive the individual being differently; rather as an object than as a subject. These differences are particularly important in the face of the growing number of migrants coming to Europe from the Middle East and Africa.
References
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 7–31.
Bauman, Z. (2014). Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 4, 73–88.
Białkowski, I. (2009). Profesor Feliks Koneczny jako prekursor nauki o cywilizacjach. Przegląd Geopolityczny, 1, 101–118.
Bokszański, Z. (1999). Tożsamość jednostki. Kultura i Społeczeństwo, 32(2), 3–17.
Brzezińska, J. (2011). Islam i feminizm? – ruch kobiet w Egipcie na rzecz równouprawnienia płci. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 39, 129–148.
Brzuzy, W. (2015). W obronie cywilizacji łacińskiej (zachodniej). Studia Ełckie, 17(2), 149–157.
Gawor, L. (2005). Feliksa Konecznego nauka o wielości cywilizacji. Sofia. Pismo filozofów krajów słowiańskich, 5, 81–96.
Gondek, M.J. (1998). Rozumienie pracy w cywilizacji arabskiej. Człowiek w Kulturze, 17, 102–117.
Hańderek, J. (2015). Pojęcia i definicje kultury. In P. Mróz (ed.), Filozofia kultury. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 23–42.
Hilckman, A. (1991). Rozwój cywilizacji według prof. Feliksa Konecznego. In F. Koneczny (ed.), O ład w historii. Z dodatkami o twórczości i wpływie Konecznego. Warszawa: Michalineum, 77–87.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2014). Podmiotowość a tożsamość współczesnego człowieka w przestrzeni rodzinnej. Dyskurs teoretyczny. Studia Edukacyjne, 31, 113–136.
Kiereś, H. (2000). Polityka a religia. Na kanwie myśli Feliksa Konecznego. Człowiek w Kulturze, 13, 191–205.
Koneczny, F. (1938). Kościół jako polityczny wychowawca narodów. Warszawa: Katolickie Towarzystwo Wydawnicze „Kronika Rodzinna”.
Koneczny, F. (1991). O ład w historii. Z dodatkami o twórczości i wpływie Konecznego. Warszawa: Michalineum.
Koneczny, F. (1997a). Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej. Kraków: WAM.
Koneczny, F. (1997b). Prawa dziejowe. Komorów: Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski.
Koneczny, F. (2002). Obronić cywilizację łacińską. Lublin: Fundacja Rozwoju Kultury Polskiej.
Koneczny, F. (2015). O wielości cywilizacji. Warszawa: Capital.
Leszczak, O. (2011). Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii cywilizacji: metodologiczne zalążki badania kontrastywnego. In M. Miłek (ed.), Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR. Kielce: Wydawnictwo Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód, 127–140.
Maryniarczyk, A. (2014). Osoba a wielokulturowość. Człowiek w Kulturze, 24, 17–25.
Matros, K. (2012). Muzułmanie w europejskiej przestrzeni publicznej na przykładzie miast niemieckich. In Zachód a świat islamu – Zrozumieć Innego. Łódź: Katedra Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki UŁ, 32–40.
Mrozek-Dumanowska, A., & Zdanowski, J. (2011). Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon.
Niewęgłowski, P. (2008). Porównawcza nauka o cywilizacjach Feliksa Konecznego. Współczesny rys krytyczny i próba reinterpretacji. Kultura i Historia, 15.
Repetowicz, W. (2018). Niezrównoważony przyrost naturalny w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Roczniki Kulturoznawcze, 9(2), 21–39. https://doi.org/10.18290/rkult.2018.9.2–2
Skrzydlewski, P. (2000). Cywilizacyjne zagrożenia życia osobowego na przykładzie zagrożeń ludzkiej wolności. Człowiek w Kulturze, 13, 219–236.
Skrzydlewski, P. (2009). Sprawiedliwość w różnych typach cywilizacji – na kanwie rozważań F. Konecznego. In P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, I. Chłodna, & M. Smoleń-Wawrzusiszyn (eds.), Sprawiedliwość – idee a rzeczywistość. Lublin: Fundacja “Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”, 177–205.
Szabelski, M. (2016). Ponowoczesność jako odrębna cywilizacja w świetle koncepcji cywilizacyjnej Feliksa Konecznego. Konteksty Społeczne, 4(2), 27–40.
Ślusarczyk, P.S. (2009). Tożsamość europejska wobec multikulturowości w esejach Kołakowskiego, Finkielkraut i Eagletona. Retrieved from: https:// euroislam.pl/tozsamosc-europejska-wobec-multikulturowosci-kryzys-kultury-w-eseistyce-leszka-kolakowskiego-allana-finkielkraut-i-terry-eagleton’a (access: 11.01.2018).
Copyright (c) 2021 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.