Tożsamość oparta na podmiotowości. Przydatność tez Feliksa Konecznego do badań nad współczesnym zderzeniem cywilizacji
Abstrakt
W obrębie cywilizacji łacińskiej podmiotowość oraz związana z nią tożsamość są integralnymi składowymi osoby ludzkiej. Dzięki temu, zdaniem Feliksa Konecznego, człowiek może w pełni aktualizować swoje potencjalności. Pozostałym analizowanym cywilizacjom autor historiozoficznej teorii przypisuje przedmiotowe traktowanie jednostki. Rozróżnienia te dają dodatkowe narzędzia interpretacji zjawisk kulturowych i nabierają szczególnego znaczenia w obliczu rosnącej liczby migrantów przybywających do Europy z państw Bliskiego Wschodu i Afryki.
Bibliografia
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 7–31.
Bauman, Z. (2014). Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 4, 73–88.
Białkowski, I. (2009). Profesor Feliks Koneczny jako prekursor nauki o cywilizacjach. Przegląd Geopolityczny, 1, 101–118.
Bokszański, Z. (1999). Tożsamość jednostki. Kultura i Społeczeństwo, 32(2), 3–17.
Brzezińska, J. (2011). Islam i feminizm? – ruch kobiet w Egipcie na rzecz równouprawnienia płci. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 39, 129–148.
Brzuzy, W. (2015). W obronie cywilizacji łacińskiej (zachodniej). Studia Ełckie, 17(2), 149–157.
Gawor, L. (2005). Feliksa Konecznego nauka o wielości cywilizacji. Sofia. Pismo filozofów krajów słowiańskich, 5, 81–96.
Gondek, M.J. (1998). Rozumienie pracy w cywilizacji arabskiej. Człowiek w Kulturze, 17, 102–117.
Hańderek, J. (2015). Pojęcia i definicje kultury. In P. Mróz (ed.), Filozofia kultury. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 23–42.
Hilckman, A. (1991). Rozwój cywilizacji według prof. Feliksa Konecznego. In F. Koneczny (ed.), O ład w historii. Z dodatkami o twórczości i wpływie Konecznego. Warszawa: Michalineum, 77–87.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2014). Podmiotowość a tożsamość współczesnego człowieka w przestrzeni rodzinnej. Dyskurs teoretyczny. Studia Edukacyjne, 31, 113–136.
Kiereś, H. (2000). Polityka a religia. Na kanwie myśli Feliksa Konecznego. Człowiek w Kulturze, 13, 191–205.
Koneczny, F. (1938). Kościół jako polityczny wychowawca narodów. Warszawa: Katolickie Towarzystwo Wydawnicze „Kronika Rodzinna”.
Koneczny, F. (1991). O ład w historii. Z dodatkami o twórczości i wpływie Konecznego. Warszawa: Michalineum.
Koneczny, F. (1997a). Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej. Kraków: WAM.
Koneczny, F. (1997b). Prawa dziejowe. Komorów: Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski.
Koneczny, F. (2002). Obronić cywilizację łacińską. Lublin: Fundacja Rozwoju Kultury Polskiej.
Koneczny, F. (2015). O wielości cywilizacji. Warszawa: Capital.
Leszczak, O. (2011). Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii cywilizacji: metodologiczne zalążki badania kontrastywnego. In M. Miłek (ed.), Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR. Kielce: Wydawnictwo Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód, 127–140.
Maryniarczyk, A. (2014). Osoba a wielokulturowość. Człowiek w Kulturze, 24, 17–25.
Matros, K. (2012). Muzułmanie w europejskiej przestrzeni publicznej na przykładzie miast niemieckich. In Zachód a świat islamu – Zrozumieć Innego. Łódź: Katedra Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki UŁ, 32–40.
Mrozek-Dumanowska, A., & Zdanowski, J. (2011). Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon.
Niewęgłowski, P. (2008). Porównawcza nauka o cywilizacjach Feliksa Konecznego. Współczesny rys krytyczny i próba reinterpretacji. Kultura i Historia, 15.
Repetowicz, W. (2018). Niezrównoważony przyrost naturalny w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Roczniki Kulturoznawcze, 9(2), 21–39. https://doi.org/10.18290/rkult.2018.9.2–2
Skrzydlewski, P. (2000). Cywilizacyjne zagrożenia życia osobowego na przykładzie zagrożeń ludzkiej wolności. Człowiek w Kulturze, 13, 219–236.
Skrzydlewski, P. (2009). Sprawiedliwość w różnych typach cywilizacji – na kanwie rozważań F. Konecznego. In P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, I. Chłodna, & M. Smoleń-Wawrzusiszyn (eds.), Sprawiedliwość – idee a rzeczywistość. Lublin: Fundacja “Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”, 177–205.
Szabelski, M. (2016). Ponowoczesność jako odrębna cywilizacja w świetle koncepcji cywilizacyjnej Feliksa Konecznego. Konteksty Społeczne, 4(2), 27–40.
Ślusarczyk, P.S. (2009). Tożsamość europejska wobec multikulturowości w esejach Kołakowskiego, Finkielkraut i Eagletona. Retrieved from: https:// euroislam.pl/tozsamosc-europejska-wobec-multikulturowosci-kryzys-kultury-w-eseistyce-leszka-kolakowskiego-allana-finkielkraut-i-terry-eagleton’a (access: 11.01.2018).
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.