Tożsamość oparta na podmiotowości. Przydatność tez Feliksa Konecznego do badań nad współczesnym zderzeniem cywilizacji

Słowa kluczowe: tożsamość, podmiotowość, multi-kulti, Feliks Koneczny, cywilizacja arabska, cywilizacja łacińska, kryzys migracyjny

Abstrakt

W obrębie cywilizacji łacińskiej podmiotowość oraz związana z nią tożsamość są integralnymi składowymi osoby ludzkiej. Dzięki temu, zdaniem Feliksa Konecznego, człowiek może w pełni aktualizować swoje potencjalności. Pozostałym analizowanym cywilizacjom autor historiozoficznej teorii przy­pisuje przedmiotowe traktowanie jednostki. Rozróżnienia te dają dodatkowe narzędzia interpretacji zjawisk kulturowych i nabierają szczególnego znacze­nia w obliczu rosnącej liczby migrantów przybywających do Europy z państw Bliskiego Wschodu i Afryki.

Biogram autora

Marzena Kutt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Research and Teaching Assistant at the Institute of Psy­chology of the Pedagogical University in Krakow and a PhD student at the Institute of Cultural Studies at the Faculty of Philosophy of the Jesuit University Ignatianum in Krakow. She holds Master’s degrees in Polish philology (Pedagogical University of KEN in Krakow) and psychology (Jagiellonian University). She is interested in issues related to multicultu­ralism, the clash of civilizations in the context of modern history, Islam in Europe, Bollywood cinematography, and the mechanisms of propaganda and manipulation.

Bibliografia

Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 7–31.

Bauman, Z. (2014). Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 4, 73–88.

Białkowski, I. (2009). Profesor Feliks Koneczny jako prekursor nauki o cywi­lizacjach. Przegląd Geopolityczny, 1, 101–118.

Bokszański, Z. (1999). Tożsamość jednostki. Kultura i Społeczeństwo, 32(2), 3–17.

Brzezińska, J. (2011). Islam i feminizm? – ruch kobiet w Egipcie na rzecz równouprawnienia płci. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 39, 129–148.

Brzuzy, W. (2015). W obronie cywilizacji łacińskiej (zachodniej). Studia Ełckie, 17(2), 149–157.

Gawor, L. (2005). Feliksa Konecznego nauka o wielości cywilizacji. Sofia. Pismo filozofów krajów słowiańskich, 5, 81–96.

Gondek, M.J. (1998). Rozumienie pracy w cywilizacji arabskiej. Człowiek w Kulturze, 17, 102–117.

Hańderek, J. (2015). Pojęcia i definicje kultury. In P. Mróz (ed.), Filozofia kul­tury. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 23–42.

Hilckman, A. (1991). Rozwój cywilizacji według prof. Feliksa Konecznego. In F. Koneczny (ed.), O ład w historii. Z dodatkami o twórczości i wpływie Konecznego. Warszawa: Michalineum, 77–87.

Karmolińska-Jagodzik, E. (2014). Podmiotowość a tożsamość współczesnego człowieka w przestrzeni rodzinnej. Dyskurs teoretyczny. Studia Eduka­cyjne, 31, 113–136.

Kiereś, H. (2000). Polityka a religia. Na kanwie myśli Feliksa Konecznego. Człowiek w Kulturze, 13, 191–205.

Koneczny, F. (1938). Kościół jako polityczny wychowawca narodów. Warszawa: Katolickie Towarzystwo Wydawnicze „Kronika Rodzinna”.

Koneczny, F. (1991). O ład w historii. Z dodatkami o twórczości i wpływie Konecznego. Warszawa: Michalineum.

Koneczny, F. (1997a). Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej. Kraków: WAM.

Koneczny, F. (1997b). Prawa dziejowe. Komorów: Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski.

Koneczny, F. (2002). Obronić cywilizację łacińską. Lublin: Fundacja Rozwoju Kultury Polskiej.

Koneczny, F. (2015). O wielości cywilizacji. Warszawa: Capital.

Leszczak, O. (2011). Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typo­logii cywilizacji: metodologiczne zalążki badania kontrastywnego. In M. Miłek (ed.), Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR. Kielce: Wydawnictwo Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód, 127–140.

Maryniarczyk, A. (2014). Osoba a wielokulturowość. Człowiek w Kulturze, 24, 17–25.

Matros, K. (2012). Muzułmanie w europejskiej przestrzeni publicznej na przykładzie miast niemieckich. In Zachód a świat islamu – Zrozumieć Innego. Łódź: Katedra Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki UŁ, 32–40.

Mrozek-Dumanowska, A., & Zdanowski, J. (2011). Islam a globalizacja. War­szawa: Wydawnictwo Naukowe Askon.

Niewęgłowski, P. (2008). Porównawcza nauka o cywilizacjach Feliksa Konecznego. Współczesny rys krytyczny i próba reinterpretacji. Kultura i Historia, 15.

Repetowicz, W. (2018). Niezrównoważony przyrost naturalny w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Roczniki Kulturoznawcze, 9(2), 21–39. https://doi.org/10.18290/rkult.2018.9.2–2

Skrzydlewski, P. (2000). Cywilizacyjne zagrożenia życia osobowego na przy­kładzie zagrożeń ludzkiej wolności. Człowiek w Kulturze, 13, 219–236.

Skrzydlewski, P. (2009). Sprawiedliwość w różnych typach cywilizacji – na kanwie rozważań F. Konecznego. In P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, I. Chłodna, & M. Smoleń-Wawrzusiszyn (eds.), Sprawiedliwość – idee a rzeczywistość. Lublin: Fundacja “Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijań­skiej”, 177–205.

Szabelski, M. (2016). Ponowoczesność jako odrębna cywilizacja w świetle koncepcji cywilizacyjnej Feliksa Konecznego. Konteksty Społeczne, 4(2), 27–40.

Ślusarczyk, P.S. (2009). Tożsamość europejska wobec multikulturowości w ese­jach Kołakowskiego, Finkielkraut i Eagletona. Retrieved from: https:// euroislam.pl/tozsamosc-europejska-wobec-multikulturowosci-kryzys­-kultury-w-eseistyce-leszka-kolakowskiego-allana-finkielkraut-i-terry­-eagleton’a (access: 11.01.2018).

Opublikowane
2021-05-17
Jak cytować
[1]
Kutt, M. 2021. Tożsamość oparta na podmiotowości. Przydatność tez Feliksa Konecznego do badań nad współczesnym zderzeniem cywilizacji. Perspektywy Kultury. 32, 1 (maj 2021), 189-202. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3201.13.