A Curs – Cultural Look at Several of Slowacki’s works
Abstract
In relation to the literature of Polish Romanticism, the subject of the curse can be considered in various ways: a protagonist who cannot find a place for him- self in the world might be affected by a curse, or a curse weighs on every inter- mediary form on the border of the sensual and extrasensory worlds, in fact, nowhere fully belonging, or it has higher knowledge, inaccessible to ordinary mortals, which condemns the character to some isolation from the commu- nity. An analysis of Słowacki’s works shows that they contain the realization of three biblical meanings of the Hebrew word cherem, and a curse is always identified with loneliness, although it has many different foundations and implementations. So is anathema – disconnection, but always extremely dras- tic. In relation to individual protagonists, a curse usually has a tangible basis, and for a nation or generation, a curse does not always have a clear cause, it is not always definitive, that is – the destruction of a nation does not end its exist- ence, but becomes the basis for its future revival.
References
Chojecki, E. (1949). Alkhadar. Ustęp z dziejów ojców naszych. Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Dynarski, K. (red.). Biblia Tysiąclecia. (2010). Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.
Keller, J., Kotański, W., Poniatowski, Z., Tyloch, W., Kupis, B. (red.). Zarys dziejów religii. Warszawa: Wydawnictwo: Iskry.
Kleiner, J. (1999). Juliusz Słowacki. Dzieje twórczości. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kopaliński, W. (1989). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
Kowalski, G. (2014-2015). „Bez żadnych omamień”. O wizji i doświadczeniu świata w „Ojcu zadżumionych w El-Arich” Juliusza Słowackiego. W: J. Ławski, Ł. Zabielski i A. Janicka (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, t. III: Metamorphosis, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 329-341.
Makowska, U. (2012). Malowany Anhelli. W: J. Ławski, G. Kowalski i K. Korotkich (red.), Piękno Juliusza Słowackiego, t. II: Principia. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 507-541.
Mather, G.A., Nichols, L.A. (2006). Słownik sekt, nowych ruchów religijnych i okultyzmu, Warszawa: Wydawnictwo: Vocatio.
Ożóg-Winiarska, Z., Winiarski, J. (2014-2015). Dżuma Juliusza Słowackiego. Wstęp do hermeneutyki „Ojca zadżumionych”. W: J. Ławski, Ł. Zabielski i A. Janicka (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 317-328.
Rusek, I.E. (2013). O znaczeniach imienia Derwid w „Lilli Wenedzie” Słowackiego, w: Piękno Juliusza Słowackiego W: J. Ławski, Ł. Zabielski i G. Kowalski (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, s. 349-362.
Scarabel, A. (2004). Islam. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Skucha, M. Słowackiego ojciec cierpiący. Dzieje pewnego motywu. W: J. Ławski, Ł. Zabielski i A. Janicka (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 169-201.
Słowacki, J. (1952-1975). Dzieła wszystkie. T. I-XVII, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zuberbier, A. (red.). (1998). Słownik teologiczny. Katowice: Wydawnictwo: Księgarnia Świętego Jacka.
Żmigrodzka, M. (1975). Proza fabularna w kraju. W: M. Janion, B. Zakrzewski, M. Dernałowicz (red.). Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863. (1975). Kraków: Wydawnictwo Literackie, 147-199.
Copyright (c) 2022 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.