Klątwa - kulturowe spojrzenie na kilka dzieł Juliusza Słowackiego
Abstrakt
W odniesieniu do literatury romantyzmu polskiego temat klątwy można roz- patrywać rozmaicie. Można uznać, że klątwą dotknięty jest bohater, który nie znajduje dla siebie miejsca w świecie, że przekleństwo ciąży nad każdą posta- cią mediumiczną, która egzystuje na granicy świata zmysłowego i ponadzmy- słowego, w istocie nigdzie nie należąc w pełni, lub też ma wiedzę wyższą, niedostępną zwykłym śmiertelnikom, co skazuje postać na pewną izolację od społeczności. W dziełach Juliusza Słowackiego przekleństwo okazuje się realizacją trzech biblijnych znaczeń hebrajskiego słowa „cherem” („klątwa”, odłączenie”) i zawsze tożsame jest z samotnością, choć ma ona wiele różno- rakich podstaw i realizacji. Jest anatemą – odłączeniem, ale zawsze niezwykle drastycznym w skutkach. W odniesieniu do pojedynczych bohaterów zwykle klątwa ma realne podstawy, zaś w odniesieniu do narodu czy pokolenia prze- kleństwo nie zawsze ma wyraźną przyczynę, nie zawsze jest też definitywne, to znaczy – zagłada narodu nie kończy jego istnienia, ale staje się podstawą jego przyszłego odrodzenia.
Bibliografia
Chojecki, E. (1949). Alkhadar. Ustęp z dziejów ojców naszych. Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Dynarski, K. (red.). Biblia Tysiąclecia. (2010). Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.
Keller, J., Kotański, W., Poniatowski, Z., Tyloch, W., Kupis, B. (red.). Zarys dziejów religii. Warszawa: Wydawnictwo: Iskry.
Kleiner, J. (1999). Juliusz Słowacki. Dzieje twórczości. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kopaliński, W. (1989). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
Kowalski, G. (2014-2015). „Bez żadnych omamień”. O wizji i doświadczeniu świata w „Ojcu zadżumionych w El-Arich” Juliusza Słowackiego. W: J. Ławski, Ł. Zabielski i A. Janicka (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, t. III: Metamorphosis, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 329-341.
Makowska, U. (2012). Malowany Anhelli. W: J. Ławski, G. Kowalski i K. Korotkich (red.), Piękno Juliusza Słowackiego, t. II: Principia. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 507-541.
Mather, G.A., Nichols, L.A. (2006). Słownik sekt, nowych ruchów religijnych i okultyzmu, Warszawa: Wydawnictwo: Vocatio.
Ożóg-Winiarska, Z., Winiarski, J. (2014-2015). Dżuma Juliusza Słowackiego. Wstęp do hermeneutyki „Ojca zadżumionych”. W: J. Ławski, Ł. Zabielski i A. Janicka (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 317-328.
Rusek, I.E. (2013). O znaczeniach imienia Derwid w „Lilli Wenedzie” Słowackiego, w: Piękno Juliusza Słowackiego W: J. Ławski, Ł. Zabielski i G. Kowalski (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, s. 349-362.
Scarabel, A. (2004). Islam. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Skucha, M. Słowackiego ojciec cierpiący. Dzieje pewnego motywu. W: J. Ławski, Ł. Zabielski i A. Janicka (red.) Piękno Juliusza Słowackiego, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 169-201.
Słowacki, J. (1952-1975). Dzieła wszystkie. T. I-XVII, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zuberbier, A. (red.). (1998). Słownik teologiczny. Katowice: Wydawnictwo: Księgarnia Świętego Jacka.
Żmigrodzka, M. (1975). Proza fabularna w kraju. W: M. Janion, B. Zakrzewski, M. Dernałowicz (red.). Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863. (1975). Kraków: Wydawnictwo Literackie, 147-199.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.