Imaging of the Decalogue. Abstract painting of Stefan Gierowski in relation to biblical content
Abstract
The cycle Painting of the Ten Commandments (1986-1987) by Stefan Gierowski was created as a visual interpretation of the Decalogue, ex- pressed in the abstract language of color and form, characteristic of the artist. I present the views of the recognized classic of Polish art con- cerning the possibility of relating nonfigurative painting to the sphere of spirituality, which is a kind of continuation of the tendencies started at the beginning of the XX century. The idea of the artist is to touch viewer’s emotionality. I analyze all ten works of the cycle in their re- lation to biblical precepts and prohibitions. The simplicity and clarity of the compositions together with the emotional, psychological and symbolical influence of colors correspond to the simplicity of the fun- damental moral laws. I describe the discussed work of Gierowski as an example of contemporary iconic art which I characterize following Anna Grzegorczyk’s views. The iconic art is a kind of support for the renascent humanities of presence.
References
DZIKOWSKA Elżbieta. 2012. Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malar- stwa, Warszawa: Rosikon Press, 104-114.
FLORENSKI Paweł. 1981. Ikonostas i inne szkice. Warszawa: Instytut Wy- dawniczy PAX.
FORSTNER Dorothea. 1990. Świat symboliki chrześcijańskiej. Warszawa: In- stytut Wydawniczy PAX.
Gierowski i Krzywe Koło. Katalog wystawy. 2003. Łódź: Muzeum Sztuki. GIEROWSKI Stefan. 2003. Cztery drobne informacje, w: Sol Invicus. Malarstwo a chrześcijaństwo we współczesnej sztuce polskiej, S.J.Ruksza (red.). Katowice: Galeria Sztuki Współczesnej BWA, s. 57-61.
GRZEGORCZYK Anna. 2014. Humanistyka i obecność. Poznań: Wydawni- ctwo Nauka i Innowacje.
KANDYŃSKI Wasyl. 1996. O duchowości w sztuce. Łódź: Państwowa Gale- ria Sztuki w Łodzi.
KNAPIŃSKI Ryszard. 1990. Powrót na Synaj, W Stefan Gierowski. Dekalog W hołdzie Mistrzowi Gdańskiemu z XV wieku. Katalog wystawy. Lublin: Muzeum Uniwersyteckie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
LURKER Manfred. 1989. Słownik obrazów i symboli biblijnych. Poznań: Wy- dawnictwo Pallotinum.
KOSTOŁOWSKI Andrzej. 2014. Odyseje abstrakcji. Kilka uwag o abstrak- cji i duchowości, „Dyskurs. Pismo naukowo-artystyczne ASP we Wrocła- wiu” 18: 74-91.
KOWALSKA Bożena. 1990. Dekalog Stefana Gierowskiego. „Projekt” 3: 69 n. KOWALSKA Bożena. 2016. Język geometrii – półwiecze przemian. Radom: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”.
MACH Małgorzata. 1992. Dwie wystawy Gierowskiego w Krakowie. „Obieg” 6-8: 59-60.
MARION Jean Luc. 1996. Bóg bez bycia. Kraków: Wydawnictwo Znak. MICHALSKI Jan. 1991. Lata osiemdziesiąte w malarstwie Gierowskiego, w: Stefan Gierowski. Malarstwo (red. tegoż), 19-24. Kraków: Galeria Zderzak. MURAWSKA Monika. 2012. Obnażyć sztukę. Fenomen dzieła sztuki w fenomenologii Jeana Luca Mariona i Henriego Maldineya, : Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna. Założenia/ Zastosowania/Konteksty, I. Lorenc, M. Salwa, P. Schollenberg, (red.), Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 265-286.
ROCHECKA Mirosława. 2007. Tajemnice światła i koloru. Abstrakcja i sacrum. Toruń: Wydawnictwo UMK.
ROGOZIŃSKA Renata. 2009. Ikona w sztuce XX wieku. Kraków: Wydaw- nictwo WAM.
ROGOZIŃSKA Renata. 2002. W stronę Golgoty. Inspiracje Pasyjne w sztuce polskiej w latach 1970-1999. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
ROGOZIŃSKA Renata. 2016. Wiary-godość abstrakcji. Witraże sakralne Ada- ma Brinckena W Forma i tajemnica. Adam Brincken. Malarstwo abstrakcyjne w przestrzeniach sakralnych, 7-19. Kraków: Wydawnictwo Grupa Tomami.
RUKSZA Stanisław J. 2003. Wobec Bieli. Dekalog Stefana Gierowskiego, w: Sol Invicus. Malarstwo a chrześcijaństwo we współczesnej sztuce polskiej (red. te- goż), Katowice: Galeria Sztuki Współczesnej BWA, 63-75.
Stefan Gierowski. Malarstwo. 1991. Katalog wystawy. Kraków: Galeria Zderzak. Stefan Gierowski. Malowanie Dziesięciorga Przykazań. W hołdzie Mistrzowi Gdańskiemu z XV wieku. 1989. Katalog wystawy. Warszawa 24 listopada – 1989 – 13 stycznia 1990, Warszawa: Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.
Stefan Gierowski. Malowanie Dziesięciorga Przykazań. W hołdzie Mistrzowi Gdańskiemu z XV wieku. 2015. Oprac. M. Gierowska-Dybalska. Warsza- wa: Fundacja Stefana Gierowskiego.
The Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1985. 1986. Ed. M. Tuchman. Los Angeles: Los Angeles Country Museum of Art and Abeville Press.
STOPCZYK Stanisław K. 1993. Między Platonem a Mojżeszem. „Art. & Busi- ness”, nr 1-2: 73-78.
STROKER Wessel.2008. The Rothko Chapel Paintings and the Urgency of the Transcendent Experience, „International Journal for Philosophy of Reli- gion” 64: 89-102.
SZTABIŃSKA Paulina. 2010. Geometria a natura, Polska sztuka abstrakcyjna w drugiej połowie XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Neriton. TARANIENKO Zbigniew. 2004. Dialogi o sztuce. Warszawa: PIW. TARANIENKO Zbigniew. 2010. Obszary abstrakcji. Dialogi o malarstwie ze Stefanem Gierowskim. Warszawa: Wydawnictwo ASP w Warszawie V. UJMA Magdalena. 1992. Wszechświat skończony, ale nieograniczony. „Kresy” 12: 190-193.
ZAGRODZKI Janusz. 2000. Malarstwo absolutne Stefana Gierowskiego. „Po- kaz. Pismo krytyk artystycznej” 30-31: 25-26.
ZAGRODZKI Janusz. 2006. Stefan Gierowski. Warszawa: Galeria Prezydencka.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.