Contemporary Cultural Activity of Polish Studies Students at the Jagiellonian University
A Pilot Study
Abstract
This article presents the results of a pilot study examining the cultural activity of students at the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University. The research aimed to identify the motivations behind the students’ participation in various forms of cultural activities and assess their reading habits. The findings are based on surveys conducted in 2023 among a group of 70 second-year Bachelor’s degree students of Polish Studies specializing in teaching, editorial and comparative studies.
References
Drozdowski, R. Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T. (2014). Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Goleński W., Dudek A. (2023), Motywy wyboru kierunku kształcenia, [w:] Postawy i zachowania studentów wobec edukacji i rynku pracy. Przykład Śląska, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Gonet-Jasińska K. (1971). Udział studentów w odbiorze kultury. „Studia Socjologiczne”, nr 4.
Grzegorek T. (2021). Czy jest jakiś pożytek ze studenckiej ankiety do ewaluacji zajęć?. „Nauka”, nr 1, 103–118. DOI: 10.24425/nauka.2021.136306.
Jankowski D. (1996). Aktywność kulturalna – aspekty socjalizacyjne i edukacyjne, [w:] Pedagogika kultury a edukacja kulturalna. Rozwój historyczny, aktualność, perspektywy, pod red. J. Gajdy, Lublin, Dęblin: WSOSP.
Jawłowska A. (1975). Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Jerzak J., Koczorowska M. (1988). Psychologiczne determinanty aktywności kulturalnej studentów, [w:] Problemy badania i rozwijania aktywności kulturalnej studentów, pod red. E. Hajduka i W. Sroczyńskiego, Zielona Góra: WWSP.
Juszczyk S., (1998). Czy cyberprzestrzeń stanowi zagrożenie dla życia społecznego? [w:] Media a edukacja, t. 2, red. W. Strykowski. Poznań: Wyd. eMPi2.
Marzęcki R., Stach Ł. (2011). Kim jesteśmy? Studenci Instytutu Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w świetle badań ankietowych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Krajowy Instytut Mediów (16.11.2022). Kobiety częściej niż mężczyźni czytają książki. Pozyskano z: https://kim.gov.pl/2022/11/16/kobiety-czesciej-niz-mezczyzni-czytaja-ksiazki/, (dostęp: 1.09.2024).
Zasacka Z., Chymkowski R. (2022). Stan czytelnictwa w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022). Pozyskano z: https://bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-202122-r, (dostęp: 1.09.2024).
Zasacka Z., Chymkowski R. (2023). Stan czytelnictwa w Polsce w 2022 roku. Pozyskano z: https://bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2022, (dostęp: 1.09.2024).
Zasacka Z., Chymkowski R. Koryś I. (2024). Stan czytelnictwa w Polsce w 2023 roku. Pozyskano z: https://bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2023, (dostęp: 1.09.2024).
Tomaszewska A. (2018). Śmierć kogniwojażera. Pozyskano z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/7578-smierc-kogniwojazera.html,
(dostęp: 1.09.2024).
Kwiatkowska M. (1999). Znaczenie edukacji kulturalnej w procesie kształtowania postaw moralnych młodzieży w środowisku lokalnym, [w:] Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne, Olsztyn: Wydawnictwo WSP.
Mezei, B.M. (2009). Kryzys uniwersytetu. O roli katolickich instytucji kształcenia wyższego. „Ethos”, nr 85, 29–51.
Michowska M., Kaczmarek J.,Basińska K., Olejniczak M. (2008). Ocena postaw etycznych nauczycieli akademickich oraz studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. „Ann. Acad. Med. Gedan.”, nr 38, 51-64.
Ortega y Gasset J., (2002), Bunt mas, przeł. P. Niklewicz. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Pabian A. Rajczyk J. (1988). Opiniowanie pracy nauczycieli akademickich przez studentów, „Problemy nauki i polityki naukowej”, nr 1(11), 124-127.
Pauluk D. (2017). Jakie szanse rozwojowe stwarza uniwersytet „w kryzysie”?
Z doświadczeń studentów pedagogik, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1 (21), 77-89. DOI: 10.18276/psw.2017.1–07.
Raczkowski T. (2018). Humanistyka a rynek pracy. Perspektywa studentów nauk humanistycznych wobec racjonalności rynkowej, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1 (27), 5-26.
Reisner J. (2023). Informacja o widowni telewizyjnej w Polsce w I kwartale 2023 roku, Warszawa: Departament Monitoringu.
Skrzyńska J. (2024). Umiarkowanie optymistyczni. Polki i Polacy o 2024, Ipsos, Pozyskano z: https://www.ipsos.com/ pl-pl/umiarkowanie-optymistyczni-polki-i-polacy-o-2024 [dostęp: 10.09.2024].
Sławek T. (2015). Uniwersytet: Logo i Logos. „Czas Kultury”, nr 3 (186), 6-13.
Szlendak T. (2011). Nic? Aktywność kulturalna na wsi i w małych miastach, [w:] red. I. Bukraba-Rylska, W.J. Burszta, Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 53–102.
Tomaszewska A. (2018). Śmierć kogniwojażera. Pozyskano z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/7578-smierc-kogniwojazera.html
(dostęp: 10.09.2024).
Urbanek J. (2002). Uczestnictwo młodzieży akademickiej w kulturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Weinberg J. (1964). O Wolność Słowa, Berkley.
Wnuk-Lipińska, E. (1981). Uczestnictwo studentów w kulturze, Warszawa: Państ. Wydaw. Naukowe.
Zadroga A. (6.04 2009). Studia: wstydliwy problem ksero. „Gazeta Wyborcza Kraków”.
Zagórowska A., Malchar-Michalska D. (2023), Absolwenci szkół wyższych Śląska na rynku pracy, [w:] Postawy i zachowania studentów wobec edukacji i rynku pracy. Przykład Śląska, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.