Contemporary Cultural Activity of Polish Studies Students at the Jagiellonian University

A Pilot Study

Keywords: cultural activity, students, Jagiellonian University, Polish Studies, pilot study

Abstract

This article presents the results of a pilot study examining the cultural activity of students at the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University. The research aimed to identify the motivations behind the students’ participation in various forms of cultural activities and assess their reading habits. The findings are based on surveys conducted in 2023 among a group of 70 second-year Bachelor’s degree students of Polish Studies specializing in teaching, editorial and comparative studies.

Author Biography

Ewa Modzelewska-Opara, Jagiellonian University

Adiunkt na Wydziale Polonistyki UJ (Katedra Historii Literatury Oświecenia i Romantyzmu). Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej i SYLFF (Fundusz Stypendialny im. Ryoichi Sasakawa dla Młodych Liderów). Laureatka konkursu Miniatura 7 organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki (2023). Przewodnicząca jury Małopolskiego Konkursu Literackiego dla uczniów szkół podstawowych, członek Jagiellońskiego Centrum Studiów Migracyjnych. Zainteresowania badawcze: historia literatury i kultury XIX i XX w., długie trwanie romantyzmu, emigrantologia, Stany Zjednoczone, polska tożsamość narodowa, badania archiwalne. Najważniejsze publikacje (wybór): Dorobek pisarski i misja kulturalna polskich emigrantów w Stanach Zjednoczonych Ameryki w latach 1831–1842, Kraków 2022, August Antoni Jakubowski – poeta rozpaczy. Życie i twórczość, Kraków 2015.

References

Drozdowski, R. Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T. (2014). Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Goleński W., Dudek A. (2023), Motywy wyboru kierunku kształcenia, [w:] Postawy i zachowania studentów wobec edukacji i rynku pracy. Przykład Śląska, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Gonet-Jasińska K. (1971). Udział studentów w odbiorze kultury. „Studia Socjologiczne”, nr 4.

Grzegorek T. (2021). Czy jest jakiś pożytek ze studenckiej ankiety do ewaluacji zajęć?. „Nauka”, nr 1, 103–118. DOI: 10.24425/nauka.2021.136306.

Jankowski D. (1996). Aktywność kulturalna – aspekty socjalizacyjne i edukacyjne, [w:] Pedagogika kultury a edukacja kulturalna. Rozwój historyczny, aktualność, perspektywy, pod red. J. Gajdy, Lublin, Dęblin: WSOSP.

Jawłowska A. (1975). Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Jerzak J., Koczorowska M. (1988). Psychologiczne determinanty aktywności kulturalnej studentów, [w:] Problemy badania i rozwijania aktywności kulturalnej studentów, pod red. E. Hajduka i W. Sroczyńskiego, Zielona Góra: WWSP.

Juszczyk S., (1998). Czy cyberprzestrzeń stanowi zagrożenie dla życia społecznego? [w:] Media a edukacja, t. 2, red. W. Strykowski. Poznań: Wyd. eMPi2.

Marzęcki R., Stach Ł. (2011). Kim jesteśmy? Studenci Instytutu Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w świetle badań ankietowych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Krajowy Instytut Mediów (16.11.2022). Kobiety częściej niż mężczyźni czytają książki. Pozyskano z: https://kim.gov.pl/2022/11/16/kobiety-czesciej-niz-mezczyzni-czytaja-ksiazki/, (dostęp: 1.09.2024).

Zasacka Z., Chymkowski R. (2022). Stan czytelnictwa w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022). Pozyskano z: https://bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-202122-r, (dostęp: 1.09.2024).

Zasacka Z., Chymkowski R. (2023). Stan czytelnictwa w Polsce w 2022 roku. Pozyskano z: https://bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2022, (dostęp: 1.09.2024).

Zasacka Z., Chymkowski R. Koryś I. (2024). Stan czytelnictwa w Polsce w 2023 roku. Pozyskano z: https://bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2023, (dostęp: 1.09.2024).

Tomaszewska A. (2018). Śmierć kogniwojażera. Pozyskano z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/7578-smierc-kogniwojazera.html,

(dostęp: 1.09.2024).

Kwiatkowska M. (1999). Znaczenie edukacji kulturalnej w procesie kształtowania postaw moralnych młodzieży w środowisku lokalnym, [w:] Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne, Olsztyn: Wydawnictwo WSP.

Mezei, B.M. (2009). Kryzys uniwersytetu. O roli katolickich instytucji kształcenia wyższego. „Ethos”, nr 85, 29–51.

Michowska M., Kaczmarek J.,Basińska K., Olejniczak M. (2008). Ocena postaw etycznych nauczycieli akademickich oraz studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. „Ann. Acad. Med. Gedan.”, nr 38, 51-64.

Ortega y Gasset J., (2002), Bunt mas, przeł. P. Niklewicz. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Pabian A. Rajczyk J. (1988). Opiniowanie pracy nauczycieli akademickich przez studentów, „Problemy nauki i polityki naukowej”, nr 1(11), 124-127.

Pauluk D. (2017). Jakie szanse rozwojowe stwarza uniwersytet „w kryzysie”?

Z doświadczeń studentów pedagogik, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1 (21), 77-89. DOI: 10.18276/psw.2017.1–07.

Raczkowski T. (2018). Humanistyka a rynek pracy. Perspektywa studentów nauk humanistycznych wobec racjonalności rynkowej, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1 (27), 5-26.

Reisner J. (2023). Informacja o widowni telewizyjnej w Polsce w I kwartale 2023 roku, Warszawa: Departament Monitoringu.

Skrzyńska J. (2024). Umiarkowanie optymistyczni. Polki i Polacy o 2024, Ipsos, Pozyskano z: https://www.ipsos.com/ pl-pl/umiarkowanie-optymistyczni-polki-i-polacy-o-2024 [dostęp: 10.09.2024].

Sławek T. (2015). Uniwersytet: Logo i Logos. „Czas Kultury”, nr 3 (186), 6-13.

Szlendak T. (2011). Nic? Aktywność kulturalna na wsi i w małych miastach, [w:] red. I. Bukraba-Rylska, W.J. Burszta, Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 53–102.

Tomaszewska A. (2018). Śmierć kogniwojażera. Pozyskano z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/7578-smierc-kogniwojazera.html

(dostęp: 10.09.2024). 

Urbanek J. (2002). Uczestnictwo młodzieży akademickiej w kulturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Weinberg J. (1964). O Wolność Słowa, Berkley.

Wnuk-Lipińska, E. (1981). Uczestnictwo studentów w kulturze, Warszawa: Państ. Wydaw. Naukowe.

Zadroga A. (6.04 2009). Studia: wstydliwy problem ksero. „Gazeta Wyborcza Kraków”.

Zagórowska A., Malchar-Michalska D. (2023), Absolwenci szkół wyższych Śląska na rynku pracy, [w:] Postawy i zachowania studentów wobec edukacji i rynku pracy. Przykład Śląska, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Published
2024-12-28
How to Cite
[1]
Modzelewska-Opara, E. 2024. Contemporary Cultural Activity of Polish Studies Students at the Jagiellonian University: A Pilot Study. Perspectives on Culture. 47, 4 (Dec. 2024), 147-162. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.11.