Substrate as the Foundation of the Secondary Conventionalization of the Old Polish Idyll
Abstract
The article titled is an analysis of the most important principle forming the convention of the genre, namely: the rule of a compositional two-plane. The author, using the examples of works by poets such as: Sz. Szymonowicz, Sz. Zimorowicz, J. Gawiński, S. Twardowski or A. Wieszczycki discusses the stage of forming the convention of the idyllic genre. Then he shows the relationship between changes in literary and cultural conditions as well as in the perception of readers on top of their influence on the transformation of the established convention. The changes observed within the convention were developed based on the concept of a species substrate as the basis for the formation of the secondary convention of the idyll.
References
Gawiński, J. (2007). Sielanki z gajem zielonym. E. Rot (wyd.). Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Szymonowicz, S. (1914). Sielanki i inne wiersze polskie. J. Łoś (wyd.). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Twardowski, S. (1976). Dafnis drzewem bobkowym. J. Okoń (oprac.). Wrocław: Ossolineum.
Wieszczycki, A. (2001). Sielanki albo pieśni. A. Gurowska (oprac.). Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Zimorowicz, J.B. (1994). Sielanki nowe ruskie (Wybór). K. Płachcińska (oprac.). Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe Societas Scientiarum Lodziensis.
Zimorowicz, S. (2003). Roksolanki to jest Ruskie Panny na wesele B.Z z K.D. A. Brückner (oprac.). Kraków: Universitas.
Adamczewski, S. (1928). Oblicze poetyckie Bartłomieja Zimorowicza. Warszawa: Wydawnictwo Kasy Imienia Mianowskiego.
Brzeziński, J. (1986). Zagadnienia badania języka i stylu pisarza: na materiale polskiej poezji sentymentalnej. Język Artystyczny, nr 4, 56–72.
Bubak, J. i Wilkoń, A. (red.). (1977). Z zagadnień języka artystycznego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Burzyńska, A. i Markowski, M.P. (2007). Teorie literatury XX wieku. Kraków: Znak.
Czabanowska-Wróbel, A. (2009). Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie. Teksty Drugie, nr 3, 140–146.
Dąbrowska-Kujko, J. i Krauze-Karpińska, J. (2010). Staropolskie Arkadie. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Dobakówna, A. (1968). O sielance staropolskiej. Szkic problematyki. Pamiętnik Literacki, nr 3(59), 3–28.
Durkheim, É. (1960). De la division du travail social. Paris: Presses Universitaires de France.
Hernas, C. (1998). Barok. Warszawa: PWN.
Kaiser, G.R. (1989). O dynamice gatunków literackich. Pamiętnik Literacki, nr 2(80), 283–306.
Kostkiewiczowa, T. (1977). Słownik literatury polskiego Oświecenia. Wrocław: Ossolineum.
Królikowski, J.F. (1828). Rys poetyki wedle przepisów teorii w szczegółach z najznakomitszych autorów czerpanej. Poznań: Deker Wilhelm i Spółka.
Markiewicz, H. (red.). (1987). Problemy teorii literatury. Wrocław: Ossolineum.
Michałowska, T. (1975). Gatunek staropolski – obiekt i narzędzie poznania historycznoliterackiego. Pamiętnik Literacki, nr 2(66), 99–124.
Morelowski, J. (2013). Prawidła wierszopiskie i kaznodziejskie. M. Nalepa i G. Trościński (oprac.). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Collegium Columbinum.
Niewiadomski, A. (2010). Światy z jawnych słów i kwiatów ukrytych. O refleksji metapoetyckiej w nowoczesnej poezji polskiej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Rot, W. (2003). Klęska awanturnicy w „Mowie ostatniej…” Jana Gawińskiego. Historia a tradycja literacka. Napis, 9, 93–107.
Starnawski, J. (red.). (1986). Literatura polska w perspektywie europejskiej. Studia i rozprawy. Warszawa: PIW.
Stępień, P. (1996). „Amarant” znaczy „nie więdnący”: tajemnice neoplatońskiej architektury „Roksolanek” Szymona Zimorowicza. Pamiętnik Literacki, nr 1(87), 19–38.
Szczęsna, E. (2013). Piśmienne bycie w przestrzeni cyfrowej. Współczesne ślady tożsamości. Zagadnienia Rodzajów Literackich, nr 56/112, z. 2, 17–32.
Tabaczyński, S., Marciniak, A., Cyngot, D. i Zalewska, A. (red.). (2012). Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Walińska, M. (2002). O Janie Gawińskim jako autorze cyklu sielankowego. Pamiętnik Literacki, nr 1(93), 155–161.
Zimek, K. (2013). Reinterpretacje „Metamorfoz” w poezji polskiego baroku. Narcyz – Akteon – Dafne. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Ziomek, J. (2012). Renesans. Warszawa: PWN.
Copyright (c) 2022 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.