Zagadnienia bio- i psychopolityki w czasach pandemii jako reminiscencje romantycznej gloryfikacji życia
Abstrakt
Panująca pandemia koronawirusa konfrontuje każdego z nas indywidualnie, jak i nasze społeczeństwo z nowymi egzystencjalnymi i teoretyczno-praktycznymi wyzwaniami. W poniższym artykule przedstawię spojrzenie na pandemię z punktu widzenia biopolityki (Michael Foucault, Giorgio Agamben) i psychopolityki (Byung-Chul Han). Refleksje nad biopolityką i psychopolityką, jak i nad używanymi w nich pojęciami, uświadamiają nam z jednej strony kruchość naszego ludzkiego życia, a z drugiej strony skłaniają do szukania historycznych odpowiedników naszego obecnego zmagania się z pandemią. Odpowiednikiem takim będzie dla mnie kultura romantyzmu: przykładowo poświęcone tej tematyce utwory Johanna W. von Goethego, Friedricha Schillera, Juliusza Słowackiego, Friedricha von Schellinga. Wychodząc od krótkiej charakterystyki okresu romantyzmu, stawiam sobie za cel pokazanie, jak w czasie pandemii na pierwszy plan wysuwają się fundamentalne pytania zadawane w ramach bio- i psychopolityki – pytania o nas, ludzi, o nasze przetrwanie indywidualne i społeczne.
Bibliografia
Agamben, G. (1998). Homo sacer: Sovereign power and bare life. Stanford, CA: Stanford University Press. Retrieved from: https://www.thing.net/~rdom/ ucsd/biopolitics/HomoSacer.pdf
Agamben, G. (2007). Infancy and history: On the destruction of experience. London: Verso.
Agamben, G. (2020). The invention of an epidemic. The European Journal of Psychoanalysis (February 26). Retrieved from: https://www.journal-psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers/
Boccaccio, G. (2000). Dekameron. Trans. E. Boye. Gdańsk: Tower Press.
Bowles, N. (2020). I used to make fun of Silicon Valley preppers. Then I became one. In tech circles, gearing up for the apocalypse was a cliché. Now it’s a credential. The New York Times (April 24). Retrieved from: https://www.nytimes.com/2020/04/24/technology/coronavirus-preppers. html
Burkhardt, C.A.H. (2015). Goethes Unterhaltungen mit dem Kanzler Friedrich von Müller. Paderborn: Salzwasser.
Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University. (2021). Retrieved from: https://coronavirus.jhu.edu/map.html
Chandler, D. (2020). Anthropocene authoritarianism (Critique in times of Corona). Critical Legal Thinking: Law and the Political (April 9). Retrieved from: https://criticallegalthinking.com/2020/04/09/anthropocene-authoritarianism-critique-in-times-of-corona/Coronavirus and philosophers.
Esposito, M. (2016). Romantic biology, 1890–1945. London: Routledge.
Fisher, N. (2020). Freedom as productivity in Schelling’s philosophy of nature. In G.A. Bruno (ed.), Schelling’s philosophy: Freedom, nature, and systematicity. Oxford: Oxford University Press, 53–70.
Foucault, M. (1978). The history of sexuality. Vol. 1: An Introduction. Trans. R. Hurley. New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1995). Discipline and punish: The birth of the prison. Trans. A. Sheridan. New York: Vintage Books. Retrieved from: https://monoskop. org/images/4/43/Foucault_Michel_Discipline_and_Punish_The_Birth_ of_the_Prison_1977_1995.pdf
Foucault, M. (2003). “Society must be defended”: Lectures at the Collège de France, 1975–1976. Trans. D. Macey. New York: Picador. Retrieved from: http://s3.amazonaws.com/arena-attachments/2288168/a517f6153600c84ff 334b416cf460745.pdf?1528579703
Foucault, M. (2009). Security, territory, population: Lectures at the Collège de France 1977–1978. Trans. G. Burchell. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
Foucault, M., Agamben, G. & Benvenuto S. (2020). European Journal of Psychoanalysis. Retrieved from: https://www.journal-psychoanalysis.eu/ coronavirus-and-philosophers/
Goethe von, J.W. (1854). The sorrows of young Werther. In Novels and tales by Goëthe. Trans. R.D. Boylan. London: H.G. Bohn, 247–355. Retrieved from: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.32044010023414&view =1up&seq=9
Goethe von, J.W. (1911). Goethe’s travels in Italy: Together with his second residence in Rome and fragments on Italy. Trans. A.J.W. Morrison & C. Nisbet. London: G. Bell.
Guyer, S. (2015). Reading with John Clare: Biopoetics, sovereignty, Romanticism. New York: Fordham University Press.
Han, B.-C. (2015). The burnout society. Trans. E. Butler. Stanford, CA: Stanford University Press. Retrieved from: http://theorytuesdays.com/wp-content/uploads/2016/12/Han_Burnout.pdf
Han, B.-C. (2016). Digital totalitarianism: How Big Data is killing free will. Retrieved from: https://worldcrunch.com/culture-society/digital-totalitarianism ‑how-big-data-is-killing-free-will
Han, B.-C. (2017). In the swarm: Digital prospects. Trans. E. Butler. Cambridge, MA: The MIT Press.
Han, B.-C. (2020). 9 definiciones sobre la pandemia de Byung-Chul Han, el filósofo surcoreano que seduce al mundo. Infobae (May 17). Retrieved from: https://www.infobae.com/america/mundo/2020/05/17/9-definiciones-sobre-la-pandemia-de-byung-chul-han-el-filosofo-surcoreano-que-seduce-al-mundo/
Hoffmeister, G. (1990). Deutsche und europäische Romantik. Stuttgart: Metzler.
Homer (1924). The Iliad. Trans. A.T. Murray. Cambridge, MA–London: Harvard University Press; William Heinemann.
Lenoir, T. (1990). Morphotypes and the historical-genetic method in Romantic biology. In A. Cunningham & C. Jardine (eds.), Romanticism and the sciences. Cambridge: Cambridge University Press, 119–129.
Ma, L. (2018). Severance. New York: Farrar, Straus and Giroux.
McCall, C. (2007). Foucault’s alleged irrationalism: The legacy of German Romanticism in the thought of Michel Foucault. Idealistic Studies, 37(1), 1–13.
Mitchell, R. (2013). Experimental life: Vitalism in Romantic science and literature. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
Nancy, Dwivedi, Mohan, Esposito, Nancy, Ronchi (2020). On pandemics. European Journal of Psychoanalysis. Retrieved from: https://www.journal-psychoanalysis.eu/on-pandemics-nancy-esposito-nancy/
O’Callaghan, P. (2011). Christ our hope: An introduction to eschatology. Washington: Catholic University of America Press.
Oltermann, P. (2017). Germany’s Romantic literary revival built on Blade Runner and seven deadly sins. The Guardian (November 10). Retrieved from: https://www.theguardian.com/world/2017/nov/10/compromises-compromise-merkel-generation-reinvents-german-romanticism
Ostasiewicz, W. (2012). Rozwój myśli statystycznej w Polsce w XIX wieku. Przegląd Statystyczny, 59(1), 33–46. Retrieved from: http:// cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2af55eef -1817-43a2-870c-19de62063e30
Peters, M.A. (2020). Philosophy and pandemic in the postdigital era: Foucault, Agamben, Žižek. Postdigital Science and Education, 2, 556–561. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s42438-020-00117-4
Psychoanalysts facing coronavirus (Roudinesco, Pascarelli, Bolaños, Lucero, Bernthal Raz, Malater, Jones, Barbetta) (2020). European Journal of Psychoanalysis. Retrieved from: https://www.journal-psychoanalysis.eu/category/ about-coronavirus/psychoanalysts-facing-coronavirus/
Richards, R.J. (2002). The Romantic conception of life: Science and philosophy in the age of Goethe. Chicago: University of Chicago Press.
Rossbacher, K. (2000). „Ihr Traum ist sehr artig“, sagte Goethe. Johann Peter Eckermann möchte ein anderer sein. In E. Beutner & U. Tanzer (eds.), Literatur als Geschichte des Ich. Würzburg: Königshausen & Neumann, 55–77.
Safranski, R. (2008). Romanticism: A German affair. Trans. M. Rittersons. Berlin: Litrix.
Sarasin, P. (2020). Understanding the Coronavirus Pandemic with Foucault? Focaultblog (March 31). Retrieved from: https://www.fsw.uzh.ch/ foucaultblog/essays/254/understanding-corona-with-foucault
Schiller, F. (1880). The plague: A phantasy. In The Poems of Schiller. Trans. E.A. Bowring. New York: Hurst & Co. Retrieved from: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=nyp.33433043393440&view=1up&seq=9
Sigüenza, C., Rebollo, E. (2020). COVID-19 zeigt: Der Tod ist nicht demokratisch. Trans. T. Steins. EFE with EURACTIV.com (May 20). Retrieved from: https://www.euractiv.de/section/soziales-europa/interview/ covid-19-zeigt-der-tod-ist-nicht-demokratisch/
Słowacki, J. (1932). Father of the plague-stricken at El Arish. Trans. M.B. Peacock & G.R. Noyes. The Slavonic and East European Review, 10(30), 669– 683. Retrieved from: www.jstor.org/stable/4202714
Voltaire (1991). Candide. New York: Quality Paperback Club. Retrieved from: https://archive.org/details/Candide_201812/mode/2up
Voltaire (1755). Poème sur le désastre de Lisbonne. Retrieved from: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5727289v/f9.image
Wiese von, B. (1978). Friedrich Schiller. Stuttgart: J.B. Metzler.
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.