Ochrona dziedzictwa kulturowego na przykładzie polskich tańców narodowych – praktyki depozytariusza Henryka Dudy
Abstrakt
Taniec charakteryzuje się słabiej bądź mocniej skonwencjonalizowanymi formami scenicznymi, jak np. tańce narodowe każdego niemal państwa na świecie. Przekazywane międzypokoleniowo stanowią dziedzictwo danego narodu i podlegają dalszej transmisji. Niniejszy tekst traktuje polskie tańce narodowe jako element dziedzictwa niematerialnego kultury. Opisuje proces kształtowania się kanonu tańców w wersji scenicznej w dwudziestoleciu międzywojennym i powojennej Polsce; ma na celu zwrócenie uwagi na systematyzowanie się tej dziedziny. To proces powstały dzięki środowisku artystów-tancerzy w Polsce, choreografom i pedagogom tańca, ale również muzykom, badaczom i etnografom. Szczególną uwagę skupiono na Henryku Dudzie – choreografie, który odegrał ważną rolę w procesie ustalania kanonu polskich tańców narodowych. Ponieważ na jego działalność mieli wpływ inni, szczególnie pedagożki i choreografki, w pracy zostały przedstawione także ich sylwetki. Dobre praktyki poprzedniczek i osobowość Henryka Dudy jako depozytariuszy stanowią przykład dobrego modelu ochrony dziedzictwa tańców narodowych.
Bibliografia
Adamowski, J. i Smyk, K. (red.). (2013). Niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i jego ochrona, t. 1. Lublin–Warszawa: UMCS i Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Bednarzowa, B. (1983). Taniec w programach i systemach wychowania fizycznego. Tańce: rytm – ruch – muzyka. Wybór dla potrzeb wychowania fizycznego. Warszawa: Sport i Turystyka.
Brodziński, K. (1829). O tańcach polskich. Melitele, nr 1.
Brodziński, K. (1829). Wyjątek z pisma o tańcach przez Kazimierza Brodzińskiego. Melitele, nr 1, 174–175.
Brodziński, K. (1874). Pisma. T. VII. Poznań. Pozyskane z: http://rcin.org.pl/ Content/46039/PDF/WA248_39210_F-353_brodz-pisma7_o.pdf (dostęp: 06.12.2022).
Burszta, J. (1974). Kultura ludowa – Kultura narodowa. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Burszta, J. (1985). Chłopskie źródła kultury. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Chodkowski, A. (2001). Encyklopedia muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cierniak, J. (1963). Źródła i nurty polskiego teatru ludowego. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Czerniawski, K. (1847). Charakterystyka tańców przez Karola Czerniawskiego. Warszawa.
Czerniawski, K. (1860). O tańcach narodowych naszych z poglądem historycznym i estetycznym na tańce różnych narodów, a w szczególności na tańce polskie. Warszawa.
Dokument z Nara o autentyzmie (1994). Pozyskano z: www.icomos.org/char- ters/nara-e.pdf (dostęp: 17.11.2022).
Duda, H. (1957). Polskie tańce narodowe. Wokół teatru. Kraków. Guzy, M. (2003). Polskie tańce narodowe. Kraków.
Hajduk-Nijakowska, J. (2013). Ochrona dziedzictwa czy postfolkloryzm narodowy? W: J. Adamowski i K. Smyk (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona. Lublin – Warszawa.
Hanna, J.L. (1987). To Dance is Human. A Theory of Nonverbal Communication. Chicago: University of Chicago Press.
Hryniewiecka, J. (1961). Pięć tańców polskich. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury
Hryniewiecka, J. i Ostrowska, I. (1967). Polskie tańce narodowe w formie towarzyskiej. Warszawa: Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego
Iwańska, A. (2014). Polski taniec modern 1918–1939 (na tle reformatorskich prądów w europejskiej sztuce tanecznej). Kultura Etner, 06, 60.
Komorowska, M. (2018). Polskie Tańce Narodowe. Słownik tańca XX i XXI wieku. Pozyskano z: http://slowniktanca.uni.lodz.pl/polskie-tance-naro- dowe/ (dostęp: 06.11.2022).
Kwaśnicowa, Z. (1933). Ogólne wytyczne przy opracowaniu i nauczaniu polskich tańców ludowych. Wychowanie Fizyczne, nr 1–2, 21–28.
Lange, R. (1938). Polskie tańce ludowe. Wychowanie Fizyczne, nr 2, 63–72.
Łukaszewska-Haberkowa, J. (2021). Krakowska koronka klockowa. Teoria i praktyka niematerialnego dziedzictwa kulturowego. W: A. Niedźwiedź i I. Okręglicka (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe w teorii i praktyce. Kraków: Muzeum Krakowa, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Mamontowicz-Łojek, B. (1972). Terpsychora i lekkie muzy. Taniec widowiskowy w Polsce w okresie międzywojennym (1918–1939). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Nowak, T. (2017a). Klasyfikacja i kategorie stosowane na portalu – próba opisu i objaśnienia. Pozyskano z: http://www.tance.edu.pl/pl/o-projekcie/klasyfi- kacja (dostęp: 15.11.2022).
Nowak, T. (2017b). Hryniewiecka Jadwiga. Słownik tańca XX i XXI wieku. Pozyskano z: http://slowniktanca.uni.lodz.pl/hryniewiecka-jadwiga/ (dostęp: 5.11.2022).
Nowak, T. (2017c). Klasyfikacja i kategorie stosowane na portalu – próba opisu i objaśnienia. Pozyskano z: http://www.tance.edu.pl/pl/o-projekcie/klasyfi- kacja (dostęp: 15.11.2022).
Nowak, T. (2019). Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Warszawa: Bel Studio Sp. z o.o.
Piasecki, E. (1935). Zarys teorii wychowania fizycznego. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich.
Rembowska, A. (2009). Teatr Tańca Piny Bausch. Sny i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Roesler-Żeromska, O. (1949). Taniec w teatrze amatorskim. Poradnik Świetlicowy, nr 111/112.
Sroka, C. (1990). Polskie tańce narodowe – systematyka. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
Stęszewska, Z. (1960). Z zagadnień historii poloneza. Muzyka, nr 2, 77–90. Turska, I. (1983). Krótki zarys historii tańca i baletu. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Twórcy Śląska. Pozyskano z: https://web.archive.org/web/20070810094305/ http:/www.zespolslask.pl/portal/index.php?option=com_content&task= view&id=14&Itemid=63 (dostęp: 03.11.2022).
Waganowa, A. (1952). Zasady tańca klasycznego. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Copyright (c) 2023 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.