Literatura dziecięca jako iskra nadziei na zażegnanie konfliktów plemiennych w Zimbabwe

Słowa kluczowe: Zimbabwe, Gukurahundi, książka obrazkowa, shona, ndebele

Abstrakt

W artykule przypomniana jest historia krwawego, plemiennego konfliktu w Zimbabwe o nazwie Gukurahundi (1983–1987) ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń dzieci. Dzieci, które były ofiarami tej wojny, dziś jako dorosłe osoby nadal noszą ją w pamięci, ale również współczesne, najmłodsze pokolenie jest ofiarą obecnych w narodzie reperkusji Gukurahundi w postaci tzw. lingwistycznego ludobójstwa. W kontekście tych wciąż żywych antagonizmów zadane zostało pytanie, czy jedna z nielicznych na rynku zimbabweńskim współczesnych książek obrazkowych dla dzieci My First Book of Shona and Ndebele Words (Moja pierwsza książka ze słowami w shona i ndebele, 2021) stanowi iskrę nadziei na wychowanie nowego pokolenia, które położyłoby kres długoletniej etnicznej polaryzacji.

Biogram autora

Hanna Dymel-Trzebiatowska, Uniwersytet Gdański

Pracuje na stanowisku profesora uczelni w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki UG. Jej praca naukowa skupiona jest na nordyckiej literaturze dziecięcej i jej przekładzie, którym poświęciła trzy monografie. Na początku roku 2023 prowadziła badania literatury dla najmłodszych w Zimbabwe w celu skonfrontowania jej z literaturą europejską, a w szczególności skandynawską.

Bibliografia

Charles, T. (2022). My First Shona and Ndebele Words. Pozyskano z Africa Access Review. http://africaaccessreview.org/2022/03/my-first-book-of-shona-and-ndebele-words/ (22.02.2023)

Coltart, D. (2018). After Mugabe: Mnangagwa's Choice. Australia: Center for Independent Studies in Australia nr 34(1), 51-54.

Eppel, S. (2022). Foreword. W: M. Mpofu i P. Makombe (red.), Memory and Erasure. Gukurahundi and the Culture of Violence. Bulawayo: Center for Innovation and Technology, xvii-xxxi.

Henderson, E., Singer D. (2000). Civil War in the Post-Colonial World, 1946-92. Journal of Peace Research nr 37(3), 275-299.

Mabuto. W. (2020a). My First Ndebele Words with Anashe & Tukudzwa (Mabuto. W. ilus.) Gifted Learning Center.

Mabuto, W. (2020b). My First Shona Words with Anashe & Takudzwa (Mabuto. W. ilus.). Gifted Learning Center.

Maseko, B., Nkomo D. (2022). The Linguistic Dimensions of Gukurahundi in Zimbabwe. W: M. Mpofu i P. Makombe (red.), Memory and Erasure. Gukurahundi and the Culture of Violence. Center for Innovation and Technology, 81-95.

Moyo-Mpofu, S. (2022). Sexual Violence: Gukurahundi’s Public Secret. W: M. Mpofu i P. Makombe (red.), Memory and Erasure. Gukurahundi and the Culture of Violence Bulawayo: Center for Innovation and Technology, 49-63.

Sibanda, B. (2021). The Language of the Gukurahundi Genocide in Zimbabwe: 1980-1987. Journal of Literary Studies 32(2), 129-145. DOI: https://doi.org/10.1080/02564718.2021.1923737

Sibanda, Y. (2021). My First Book of Shona and Ndebele Words (Mendez A., ilus.). Mascot Books.

Opublikowane
2024-12-28
Jak cytować
[1]
Dymel-Trzebiatowska, H. 2024. Literatura dziecięca jako iskra nadziei na zażegnanie konfliktów plemiennych w Zimbabwe. Perspektywy Kultury. 47, 4 (grudz. 2024), 309-320. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.20.