Czy ponowoczesny konsument potrzebuje sacrum?

Kilka impresji na temat

Słowa kluczowe: ponowoczesność, konsumpcjonizm, kult ciała, religia, sacrum, duchowość, transcendencja

Abstrakt

W dobie ponowoczesności świadomość religijna i etyczna społeczeństw ulega dewaluacji. Jesteśmy świadkami odchodzenia od religijności i negowania jej wartości. Religijność zastępowana jest „metafizycznym”, sakralizowanym konsumpcjonizmem i kultem ciała, które postrzegane są jako krótsza droga do nieba. W odpowiedzi na upadek tradycyjnych wartości pojawia się nowa forma duchowości. Opiera się ona na dystansie, odrzuceniu i wyjściu poza pusty i kompulsywny konsumpcjonizm. Dzięki temu jednostka jest w stanie odzyskać samostanowienie i własne człowieczeństwo.

Biogramy autorów

Jarosław Kinal, Uniwersytet Rzeszowski

PhD, employee of the Institute of History at the University of Rzeszów. Sociologist of communication and media scholar. His research interests include issues of media convergence, information society and technological determinism.

Krzysztof Bochenek, Uniwersytet Rzeszowski

Assistant Professor and professor at the University of Rzeszów. Director of the Institute of Philosophy of the College of Humanities, the University of Rzeszów. Philosopher. His research focuses on medieval studies, the history of Polish philosophy, personalism, professional ethics of various groups of workers and the chalenges of modern times.

Bibliografia

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przeszlym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej [Between the past and the past. Eight Exercises in Political Thought], trans. M. Godyn, W. Madej. Warszawa: Aletheia.

Baudrillard, J. (2005). Pakt jasności: o inteligencji zła [The Clarity Pact: Evil], trans. S. Krolak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury [Consumer society. His Myths and Structures]. Warszawa.

Bauman, Z. (2007). Płynne życie [Fluid Life], trans. T. Kunz. Kraków.

Bell, D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu [The Cultural Contra-dictions of Capitalism], trans. S. Amsterdamski. Warszawa.

Campbell, C. (2004). I Shop Thereofore i Know That i Am. In: K.M. Edkstroem & H. Brembeck, Elusive Consumption. London: Rou-tledge.

Frankl, V. (1984). Homo patiens. Warszawa.

Fromm, E. (1989). Mieć czy być, trans. J. Niziński, Warszawa.

Kasper, W. (1990). Postmoderne Dogmatik? Zu einer neueren nordamerikanischen Grundlagendiskussion. Communio, no 19.

Kołakowski, L. (2009). Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania [Is God happy and other questions], choice and arrangement Z. Mentzel. Kra-ków: Znak.

Kołakowski, L. (2014). Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny [Jesus ridiculed. An Apologetic and Skeptical Essay], trans. D. Zanko, MP J.A. Kloczkowski. Kraków: Znak.

Luckmann, T. (1996). Niewidzialna religia: problem religii we współcze-snym społeczeństwie [Invisible Religion: The Problem of Religion in Contemporary Society], trans. L. Bluszcz. Kraków: Nomos.

Marcel, G. (1984). Homo viator. Wstep do metafizyki nadziei [Homo via-tor. Introduction to the Metaphysics of Hope], trans. P. Lubicz, MP A. Podsiad. Warszawa: PAX.

Marcel, G. (2011). Mądrość i poczucie sacrum [Wisdom and the sense of the sacred], trans. K. Chodacki, P. Cholda. Kraków: Wydawnictwo Ar-cana.

Opublikowane
2022-09-27
Jak cytować
[1]
Kinal, J. i Bochenek, K. 2022. Czy ponowoczesny konsument potrzebuje sacrum? Kilka impresji na temat. Perspektywy Kultury. 41, 2/2 (wrz. 2022), 433-442. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.410202.25.