The History of Coptic Religious Tattoo and its Significance in the Cultural Circle of Egyptian Christians

Keywords: Copts, Egypt, tattoo function, religious tattoo, Razzouk

Abstract

Despite considerable global interest in the political situation in the Middle East, the knowledge of Coptic traditions among Central European humanists remains insufficient. The present paper is an attempt at filling, at least par­tially, that gap by analysing a specific phenomenon of religious tattoo, which has been present in the community of Egyptian Christians for ages. The intro­duction, aimed at facilitating a better understanding of this phenomenon, con­sists of a short characteristic of Coptic ethnos and a review of chosen aspects of tattoo’s history connected with the presented topic (i.e. its presence in the classical culture of Ancient Egypt and gradual shift in the approach of eccle­siastical hierarchy towards this kind of body art). The main part of the article is devoted to three specific issues: circumstances accompanying the process of tattoo making (in the past as a stigma, nowadays as a sign accompanying important life events; with a mention of a difference in techniques used in Upper Egypt and the Jerusalem diaspora), the most common patterns (from the simplest little Coptic crosses to full person illustrations of evangelical scenes and images of saints) as well as the function which the Coptic religious tattoo used to serve in the past, and serves now (from stigmatizing through magical-religious and social up to psychological).

Author Biography

Joanna Małocha, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Magister historii i archeologii, doktor nauk humani­stycznych oraz licencjonowany archiwista i tutor akademicki. Od 2006 r. zatrudniona na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersy­tetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia m.in. z języka koptyjskiego i sztuki starożytnego Egiptu. Była również wykła­dowcą w Instytucie Kulturoznawstwa Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ oraz współpracuje z kieleckim wojskowym Centrum Szkoleń na Potrzeby Sił Pokojowych NATO.

References

Atalla, N.S. [1989]. Coptic Art. t. 2: Sculpture. Architecture. Cairo: Lehnert & Landrock.

Atalla, N.S. (2000). Illustrations from Coptic Manuscripts. Cairo: Lehnert & Landrock.

Atiya, A.S. (1978). Historia Kościołów Wschodnich. Tłum. zbiorowe. War­szawa: PAX.

Badawy, A. (1949). L’art copte. Les influences égyptiennes. Cairo: Société Orien­tale de Publicité Press.

Badawy, A. (1978). Coptic Art and Archeology. The Art of the Christian Egyptians from the Late Antique to the Middle Ages. Cambridge: M.I.T. Press.

Bojarska, R. i Trzaska, D. (2000). Krótka historia tatuażu (cz. 1). Tatuaż – Ciało i Sztuka, nr 1, 6–15.

Bourguet du, P. (1991). Sztuka Koptów. Tłum. J. Lipińska. Warszawa: Wydaw­nictwa Artystyczne i Filmowe.

Brzozowska, R. (red.). (2003). Praktyczny słownik wyrazów obcych. Kraków: Zielona Sowa.

Carswell, J. (1968). Coptic Tattoo Designs. Beirut: American University of Beirut.

Chaillot, Ch. (2005). The Coptic Orthodox Church. A Brief Introduction to Its Life and Spirituality. Paris: Inter-Orthodox Dialogue.

Coquin, Ch. (1974). Les édifices chrétiens du Vieux-Caire. T. 1: Bibliographie et topographie historiques. Cairo: Institut Français d’Archéologie Orientale.

Cramer, M. (1955). Das altägyptische Lebenszeichen in christlichen (Koptischen) Ägypten. Eine kultur- und religionsgeschichtliche Stuudie auf archäologischer Grundlage. Wiesbaden: Harrassowitz.

Czerni, K. (1997). Piętno. Polska Sztuka Ludowa. Konteksty. Antropologia Kul­tury, Etnografia, Sztuka, nr 3–4, 124.

Deneuve, G. (1970). L’Arte Copta. Florence: Sadea.

Desprez, V. (1999). Początki monastycyzmu. Dzieje monastycyzmu chrześci­jańskiego do Soboru Efeskiego (431). T. 1–2. Tłum. J. Dembska. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów. (Źródła Monastyczne, 22).

Draguet, R. (1949). Les Pères du désert. Paris: Plon.

Drączkowski, F. (1998). Patrologia. Pelplin–Lublin: Bernardinum.

Dyczkowski, A. (red.). (1998). Nowy leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Effenberger, A. (1975). Koptische Kunst. Ägypten in spätantiker, byzantinischer und frühislamischer Zeit. Leipzig: Koehler und Amelang.

Farid, S.W. (1965). The Flight into Egypt. Cairo: Youssef Abdalla.

Fleming, J. (2001). Graffiti and the Writing Arts of Early Modern England. Phi­ladelphia: University of Pennsylvania Press.

Forstner, D. (1990). Świat symboliki chrześcijańskiej. Tłum. W. Zakrzewska, P. Pachciarek i R. Turzyński. Warszawa: PAX.

Frend, W.H.G. (1972). The Rise of the Monophysite Movement. Cambridge: University Press.

Gabra, G. (1999). Cairo. The Coptic Museum and Old Churches. Cairo: Longman.

Gaselee, S. (1925). The Unitates and their Rites. London: MacMillan.

Gilbert, S. (2000). The Tattoo History Source Book. An Anthology of Historical Records of Tattooing Throughout the Word. New York: Juno Books.

Girgis, W.A. (1962). The Christological Teaching of the Non-Chalcedonian Chur­ches. Cairo: The American University at Cairo Press.

Gregorios, P., Lazareth, W.H. i Nissiotis, N.A. (red.). (1981). Does Chalcedon Divide or Unite? Towards Convergence in Orthodox Christology. Geneva: World Council of Churches.

Grira, S. (2010). Les chrétiens égyptiens se font tatouer leur foi. Pozyskano z: https://observers.france24.com/fr/20101116-egypte-chretiens-font-tatouer -leur-foi (dostęp: 28.07.2020).

Hamilton, A. (2006). The Copts and the West 1439–1922. The European Disco­very of the Egyptian Church. Oxford: Oxford University Press.

Jelski, A. (1993). Tatuaż. Warszawa: Wydawnictwo Alfa.

Kalisiewicz, D. (red.). (1996). Nowa encyklopedia powszechna PWN. T. 6. War­szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kamil, J. (1987). Coptic Egypt. History and Guide. Cairo: The American Uni­versity at Cairo Press.

Klonowska, J., Wiciński, M., Wołkowiecki, M. i Żak, J. (2017). Historyczne i współczesne społeczno-kulturowe funkcje tatuażu. Kosmetologia Este­tyczna, nr 5, 513–520.

Lambelet, E. (red.). (1993). The Escape to Egipt According to Coptic Tradition. Cairo: Lehnert & Landrock.

Lefort, L.Th. (1943). Les vies coptes de saint Pachôme et ses premiers successeurs. Louvain: Bureaux du Muséon.

Luce, A.A. (1920). Monophysitism, Past and Present. A Study in Christology. London: MacMillan.

Meinardus, O. (1961). Monks and Monasteries of the Egyptian Deserts. Cairo: The American University at Cairo Press.

Meinardus, O. (1963). In the Steps of the Holy Family from Bethlehem to Upper Egypt. Cairo: Dar al-Maaref.

Meinardus, O. (1969). A Critical Study on the Cult of Sitt Dimiana and Her Forty Virgins. Orientalia Suecana, nr 18, 45–68.

Meinardus, O. (2002). Two Thousand Years of Coptic Christianity. Cairo: The American University at Cairo Press.

Michalski, M. (1975). Antologia literatury patrystycznej. T. 1. Warszawa: PAX.

Muyser, J. (1952). Survivance de tatouage Chrétien en Egypte. Cahiers Coptes, nr 2, 11–23.

Nichols, A. (2010). Rome and the Eastern Churches. San Francisco: Ignatius Press.

Nowak, G. [2011]. Sztuka tatuażu. Płock: Muzeum Mazowieckie.

Pokorzyna, E. (2001). Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Razzouk, W. (2020). Razzouk Tattoo – our history. Pozyskano z: http://razzo­uktattoo.com/ (dostęp: 27.07.2020).

Roberson, R.G. (2005). Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Tłum. K. Bielaw­ski i D. Mionskowska. Kraków: Wydawnictwo Homini.

Simaika, M.H. (1937). Guide sommaire du museé copte. Cairo: Imprimerie nationale.

Smykowska, E. (2002). Ikona. Mały słownik. Warszawa: Verbinum.

Snopek, M. (2010). Tatuaż. Element współczesnej kultury. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Sprutta, J. (2008a). Ikona maryjna typu Eleusa. Salvatoris Mater, nr 10, 105–124.

Sprutta, J. (2008b). Ikona Matki Bożej Hodegetrii. Salvatoris Mater, nr 10, 125–152.

Stene, N. (1997). Becoming a Copt. The Integration of Coptic Children into the Church Community. W: N. v. Doorn-Harder i K. Vogt (red.), Between Desert and City. The Coptic Ortodox Church Today. Oslo: Novus Vorlag, 190–211.

Strzygowski, J. (1904). Koptische Kunst. Catalogue générale des antiquités égyptiennes du Museé du Caire. Vienna: Imprimerie Adolf Holzhausen.

Szaszkiewicz, M. (1997). Tajemnice grypserki. Kraków: Wydawnictwo Insty­tutu Ekspertyz Sądowych.

Tokarski, J. (red.). (1980). Słownik wyrazów obcych PWN. Warszawa: PWN.

Wagner, P. (2002). Pictish Warrior AD 297–841. Oxford: Osprey Publishing.

Wessel, K. (1954/55). Eine Grabstele aus Medinet el-Fajoum. Zum Problem der Maria Lactans. Wissensch. Zeitschrift der Humboldt-Universität zu Ber­lin, nr 4, 149–153.

Wessel, K. (1963). Koptische Kunst. Die Spätantike in Ägypten. Recklinghausen: Verlag Aurel Bongers.

Wessel, K. (1966). Sztuka koptyjska. Tłum. E. Bartniczak, A. Bochnak i J. Ostrowski. Kraków: Muzeum Narodowe.

Zwoliński, A. (2006). Mowa ciała. Gesty, stroje, tatuaże, makijaż… Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława.

Published
2021-05-17
How to Cite
[1]
Małocha, J. 2021. The History of Coptic Religious Tattoo and its Significance in the Cultural Circle of Egyptian Christians. Perspectives on Culture. 32, 1 (May 2021), 9-26. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3201.03.
Section
Christianity as a Source of European Culture