Academic Culture, Student Culture and the Idea of the University

Keywords: university, academic culture, student culture, education, values

Abstract

The article examines the relationship between academic culture and student culture, analyzing their connection to the idea of the university. Adopting a phenomenological approach, it seeks to describe the essential features of these interrelated phenomena and the idea of the university. The study aims to outline the theoretical and axiological foundations of university life, where academic and student cultures coexist. One of the objectives is to determine which concept of culture encompasses all three elements mentioned in the title. The author indicates that this is the concept of culture encapsulated by the German term Bildung, which denotes the intellectual and moral shaping or formation of a human being, also captured by the Greek concept of paideia. Understanding culture as the shaping (Bildung or paideia) of an individual’s humanity unites the idea of the university, academic culture and student culture. These elements share a foundational relationship: the idea of the university constitutes the axiological basis for academic culture, which, in turn, forms the axiological foundation for student culture. This foundational relationship attests to their structural unity, reflected in shared values such as truth, good and beauty – intellectual, moral and aesthetic ideals. These values are manifested by individuals whose humanity is shaped (or educated) – which is the axiological essence of a human being – through participation in university life, where academic culture and student cultures are cultivated in accordance with their essential nature. This structural and axiological unity is described in the article.

Author Biography

Andrzej Gielarowski, Akademia Ignatianum w Krakowie

Dr hab. filozofii, pracuje także w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Kierownik Katedry Filozofii Kultury i Religioznawstwa w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie; jest dziekanem tego wydziału. Autor książek: Tajemnica obecności. Bycie i intersubiektywność w filozofii Gabriela Marcela (Kraków, 2013); Kryzys kultury – kryzys człowieka. Fenomenologiczna krytyka kultury: Husserl, Levinas, Henry (Kraków, 2016); O możliwym końcu kultury. Apokaliptyka Rene Girarda (Kraków, 2021).

References

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przy¬szłym. Osiem ćwiczeń z myśli po¬litycznej. Warszawa: Aletheia.

Barnard, A. (2021). Antropologia. Zarys teorii i historii. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Fontaine, P. (2007). La culture. Paris: Ellipses.

Gadacz, T. (2017). Karla Jaspersa idea uniwersytetu. Wstęp do wydania polskiego. W: Jaspers, K. (2017). Idea uniwersytetu. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 11-27.

Gadamer, H.-G. (2007). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gadamer, H.-G. (2008). Idea uniwersytetu – wczoraj, dziś, jutro. W: Gadamer, H.-G., Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 240-257.

Ciborowska, A., Gąsowski, T., Piela L., Szlachta, B. (2011). Forum. Dostojeństwo uniwersytetu? Perspektywy Kultury, nr 4 (1/2011), 7-23.

Gizella, J. (2011) Niepokorni, kontrowersyjni, różnorodni. O kulturze studenckiej lat 1956-1981, Perspektywy Kultury, nr 4 (1/2011), 57-69.

Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Jaspers, K. (2017). Idea uniwersytetu. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Kant, I. (2005). Metafizyka moralności. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Stróżewski, W. (2013). Logos, wartość, miłość. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Szanduła, M. (2020). Kultura studencka na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Historia i współczesność. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Szanduła, M. (2023). Przestrzeń edukacyjno-kulturowa w szkole wyższej, W: Szanduła, M. (red.), Kultura studencka we wspomnieniach jej twórców (Wyższa Szkoła Rolnicza, Akademia Rolnicza, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 9-27.

Tischner, J. (1982). Etyka wartości i nadziei. W: Hildebrand von, D., Kłoczowski, J. A., Paściak J., Tischner, J., Wobec wartości. Poznań: „W drodze”. Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, 51-148.

Published
2024-12-28
How to Cite
[1]
Gielarowski, A. 2024. Academic Culture, Student Culture and the Idea of the University. Perspectives on Culture. 47, 4 (Dec. 2024), 15-30. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.03.