Kultura akademicka i kultura studencka a idea uniwersytetu
Abstrakt
Autor artykułu bada relacje między kulturą akademicką i kulturą studencką oraz analizuje stosunek obydwu wymienionych kultur do idei uniwersytetu. Badania prowadzone w tym artykule mają charakter fenomenologiczny, a ich celem jest opisanie istotowych rysów kultury akademickiej i studenckiej oraz idei uniwersytetu. W artykule chodzi o wskazanie teoretyczno-aksjologicznego podłoża działalności uniwersyteckiej, w ramach której mamy do czynienia z kulturą akademicką i studencką. Jednym z zadań artykułu jest określenie, która ze znanych koncepcji kultury koresponduje ze wszystkimi trzema wymienionymi w tytule elementami. Autor wskazuje, iż jest to pojęcie kultury określanej niemieckim słowem Bildung. To koncepcja kultury, która kładzie nacisk na kształtowanie lub formowanie osoby ludzkiej pod względem intelektualnym i moralnym, opisywana także za pomocą greckiego pojęcia paideia. Kultura jako kształtowanie (Bildung lub paideia) człowieka w zakresie jego człowieczeństwa łączy ideę uniwersytetu, kulturę akademicką i kulturę studencką. Elementy te pozostają wobec siebie w relacji fundowania: idea uniwersytetu stanowi aksjologiczną podstawę kultury akademickiej, a kultura akademicka jest aksjologicznym fundamentem kultury studenckiej. Relacja fundowania zachodząca między tymi rzeczywistościami potwierdza ich strukturalną jedność, wyrażającą się w jedności określających je wartości, takich jak prawda, dobro i piękno, a więc wartości intelektualnych, moralnych i estetycznych. Wartości te realizuje człowiek (nauczyciel, student) jako uczestnik życia uniwersyteckiego, kształtowany (wychowywany) w człowieczeństwie, rozumianym jako jego aksjologiczna istota.
Bibliografia
Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przy¬szłym. Osiem ćwiczeń z myśli po¬litycznej. Warszawa: Aletheia.
Barnard, A. (2021). Antropologia. Zarys teorii i historii. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Fontaine, P. (2007). La culture. Paris: Ellipses.
Gadacz, T. (2017). Karla Jaspersa idea uniwersytetu. Wstęp do wydania polskiego. W: Jaspers, K. (2017). Idea uniwersytetu. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 11-27.
Gadamer, H.-G. (2007). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gadamer, H.-G. (2008). Idea uniwersytetu – wczoraj, dziś, jutro. W: Gadamer, H.-G., Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 240-257.
Ciborowska, A., Gąsowski, T., Piela L., Szlachta, B. (2011). Forum. Dostojeństwo uniwersytetu? Perspektywy Kultury, nr 4 (1/2011), 7-23.
Gizella, J. (2011) Niepokorni, kontrowersyjni, różnorodni. O kulturze studenckiej lat 1956-1981, Perspektywy Kultury, nr 4 (1/2011), 57-69.
Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Jaspers, K. (2017). Idea uniwersytetu. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Kant, I. (2005). Metafizyka moralności. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Stróżewski, W. (2013). Logos, wartość, miłość. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Szanduła, M. (2020). Kultura studencka na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Historia i współczesność. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
Szanduła, M. (2023). Przestrzeń edukacyjno-kulturowa w szkole wyższej, W: Szanduła, M. (red.), Kultura studencka we wspomnieniach jej twórców (Wyższa Szkoła Rolnicza, Akademia Rolnicza, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 9-27.
Tischner, J. (1982). Etyka wartości i nadziei. W: Hildebrand von, D., Kłoczowski, J. A., Paściak J., Tischner, J., Wobec wartości. Poznań: „W drodze”. Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, 51-148.
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.