Sztuka okopowa: forma, przykłady, a także jej wykorzystanie w badaniach naukowych – kilka propozycji
Abstrakt
Celem artykułu było zdefiniowanie sztuki okopowej, jak również podanie szeregu przykładów sztuki okopowej odnoszącej się do najważniejszych konfliktów zbrojnych XX w. Sztuka okopowa została najtrafniej zdefiniowana przez Nicholasa J. Saundersa. Wedle niego są to wszystkie przedmioty wykonane przez żołnierzy, a także jeńców bądź cywilów, z materiałów używanych przez armie w terenie lub czasie związanym z konfliktem zbrojnym lub jego następstwami. Bogato zdobione wazony wedle części badaczy są typowe dla sztuki okopowej wytwarzanej w czasie I wojny światowej. Warto nadmienić, że w teorii tworzenie przedmiotów z pustych łusek artyleryjskich było nielegalne, albowiem łuski te miały być ponownie wykorzystane, stanowiły także własność rządową. Typowymi przykładami sztuki okopowej odnoszącej się do I wojny światowej są przedmioty związane z kulturą palenia tytoniu – zapalniczki wykonane z pocisków i pozostałości po pociskach, osłonki na pudełka zapałek; kulturą pisma – nożyki do otwierania korespondencji wykonane z pocisków, pierścieni wiodących czy części szrapneli; zdobione wazony wykonane z łusek, przedmioty osobiste, takie jak pierścionki, broszki czy bransoletki. Żołnierze w czasie II wojny światowej koncentrowali się na tworzeniu popielniczek. W dalszej kolejności ukazano aspekty związane z komemoracją przedmiotów sztuki okopowej, tworzeniem „pamiątek wojennych” i ich sprzedawaniem.
Bibliografia
Art from the Belgian Trenches (1917). The Field, February 17 1917, 246.
Art from the Belgian Trenches (1917). The Field, February 24 1917, 275.
Art from the Trenches (2014). Military History, vol. 31, no. 2, 2014, 58–63.
Bageant, J. (2004). The Trench Art of World War I. Military History, vol. 21, no. 5, 62–68.
Bienek, T. (2018). Wystarczy jedna iskra… Odkrywca, nr 6 (233), 48–55.
Bienek, T. (2019). Na tropie frontowych przesądów. Odkrywca, nr 8 (247), 56–62.
Braeken, J. (2021), The Remains of War and the Heritage of Post-war Reconstruction in Flanders Today. W N. Bullock i L. Verpoest (red.), Living with History, 1914–1964. Rebuilding Europe after the First and Second World War and the Role of Heritage Preservation. La reconstruction en Europe après la Première et la Seconde Guerre Mondiale et le rôle de la conservation des monuments historiques. Leuven: Leuven University Press, 323–333.
Davies, A. (2007, Feb 21). The new art of trench warfare: [5 wealth edition]. The Australian Retrieved. Pozyskano z: https://www.proquest.com/newspapers/new-art-trench-warfare/docview/357316514/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2021).
Dusselier, J. (2012). The Arts of Survival. Ramaking the Inside Spaces of Japanese American Concentration Camps. W G. Carr i H. Mytum (red.), Cultural Heritage and Prisoners of War. Creativity Behind Barbed Wire. New York–London: Routledge, 81–97.
Eldredge, S. (2012). Wonder Bar: Music and Theatre as Strategies for Survival in a Second World War POW Hospital Camp. W G. Carr i H. Mytum (red.), Cultural Heritage and Prisoners of War. Creativity Behind Barbed Wire. New York–London: Routledge, 19–34.
Gehman, G. (2009, Mar 15). Trench art celebrates soldiers’ creativity. Michener exhibit has items made from materials of war. Morning Call. Pozyskano z https://www.proquest.com/newspapers/trench-art-celebrates-soldiers-creativity/docview/393326870/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Glover, M. (2003, Aug 12). Visual Arts: The Art of the Apocalypse: Trench Art Freemasons’ Hall London: [foreign edition]. The Independent. Pozyskano z: https://www.proquest.com/newspapers/visual-arts-art-apocalypse-trench-freemasons-hall/docview/312239250/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Gordon, E., Trench Art as Art Therapy During Wartime (praca obroniona w University of Colorado). Pozyskano z: https://scholar.colorado.edu/concern/undergraduate_honors_theses/9s161713h (dostęp: 10.09.2020).
Gygi, F. (2004). Shattered experiences – recycled relics: strategies of representation and the legacy of the Great War. W N.J. Saunders (red.), Matters of Conflict. Material Culture, Memory and the First World War. London–New York: Routledge, 72–89.
Hubacz, Ł. (2018). Wierni towarzysze: manierki wojskowe z czasów poprzedzających odzyskanie przez Polskę niepodległości. Węgorzewo: Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie.
Jacobson, J. (2004, Dec 26). Pensacola museum of art presents trench art collection. Pensacola News Journal. Pozyskano z: https://www.proquest.com/newspapers/pensacola-museum-art-presents-trench-collection/ docview/435906106/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Kajda, K., Kobiałka, D. i Kostyrko, M. (2018). Wiek później – materialny wymiar wybranych pierwszowojennych niemieckich obozów jenieckich z terenów współczesnej Polski. Łambinowicki Rocznik Muzealny, t. 40, 129–148.
Kajda, K., Kobiałka, D. i Kostyrko, M. (red.). (2017). Między pamięcią a zapomnieniem archeologia pierwszowojennego obozu jenieckiego w Czersku. Katalog wystawy. Poznań–Chojnice: Instytut Archeologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Muzeum Historyczno-Etnograficzne im. Juliana Rydzkowskiego w Chojnicach.
Kimball, J.A. (2004). Trench Art An Illustrated History. Silverpenny Press Davis, California.
Kimball, J.A. (2009). Trench art of the Great War. Magazine Antiques, August, 89–95.
Kobiałka, D. (2017). Biografia zapisana na manierce. Archeologia Żywa, nr 2(64), 60–63.
Kobiałka, D. (2018a). 100 years later: the dark heritage of the Great War at a prisoner-of-war camp in Czersk, Poland. Antiquity, vol. 92, issue 363, 772–787.
Kobiałka, D. (2018b). Archeologia lasów: drzewa z rytami jako zintegrowane dziedzictwo. Śląskie sprawozdania archeologiczne, t. 60, nr 2, 305–326.
Kobiałka, D. (2018c). Kreatywność za drutem kolczastym: archeologia i sztuka okopowa z pierwszowojennego obozu jenieckiego w Czersku (woj. pomorskie). Folia Praehistorica Posnaniensia, t. XXIII, 105–136.
Kobiałka, D. (2018d). Las, który łączy kulturę i naturę – cmentarz jeńców wojennych w Czersku, woj. pomorskie. W M. Karczewska (red.), Cmentarze wojenne I wojny światowej po stuleciu. Stan badań i ochrony. Białystok: Ośrodek Badań Europy Środkowo-Wschodniej, 121–141.
Kobiałka, D. (2018e). Sztuka okopowa: doświadczenia i wspomnienia wojenne utrwalone w materii. Archeologia Żywa, nr 2 (68), 76–80.
Kobiałka, D. (2019a). Archeologia, pamięć, sztuka. Archeoetnografia i sztuka okopowa związana z obozem jeńców wojennych i internowanych w Tucholi, woj. kujawsko-pomorskie. Folia praehistorica posnaniensia, t. XXIV, 99–125.
Kobiałka, D. (2019b). Difficult Heritage of the 20th Century from the Perspective of the Biography of Things. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, vol. 34, 23–43.
Kobiałka, D. (2019c). Drzewa, okopy, sztuka okopowa – materialne pozostałości po drugiej wojnie światowej wokół Chyciny. Archeologia Historica Polona, t. 27, 267–286.
Kobiałka, D. i Kostyrko, M. (2019). Ślady wielkiej wojny po stuleciu – pozostałości po obozie jeńców wojennych w Tucholi. Śląskie Sprawozdania Archeologiczne, t. 61, 205–232.
Larson, C. (2012, Jan 11). ‘Trench art’ exhibit at fort wayne museum of art turns instruments of war into works of art. McClatchy – Tribune Business News. Pozyskano z: https://www.proquest.com/wire-feeds/trench-art-exhibit-at-fort-wayne-museum-turns/docview/915193839/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Liebenberg, M. (2018, Dec 14). Trench art exhibition provides a different perspective on wartime experiences. Prairie Post East. Pozyskano z: https:// www.proquest.com/newspapers/trench-art-exhibition-provides-different/ docview/2155543959/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Lion, P. (2005, Nov 30). Trench art goes off with a bang: [1 first with the news edition]. The Courier – Mail. Pozyskano z: https://www.proquest. com/newspapers/trench-art-goes-off-with-bang/docview/354064963/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Litwin, G. (2004, Nov 07). The art of war: Trench art at royal B.C. museum shows quest for beauty amid battles: [final edition]. Times – Colonist. Pozyskano z: https://www.proquest.com/newspapers/art-war-trench-at-royal-b-c-museum-shows-quest/docview/347964454/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Manierki jeńców wojennych 1914–1918 na tle manierek państw zaborczych. Canteens of prisoneers of war 1914–1918 compared with the ones of occupants, opracowanie katalogu Ł.J. Hubacz, 2017 [brak miejsca wydania]
Matchboxes and WW1 chalice made from shell case in trench art exhibit. (2008, Apr 19). The Daily Post. Pozyskano z: https://www.proquest. com/newspapers/matchboxes-ww1-chalice-made-shell-case-trench-art/ docview/432159872/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Milwright, M. i Baboula, E. (2014). Damascene ‘Trench Art’: a note on the manufacture of Mamluk Revival metalwork in early 20th-century Syria. Levant, vol. 46, no. 3, 382–398.
Niebylski, J. (2019). Trench Art – between utilitarianism, artistic value and meaning. Haptic observation of objects created and reworked by soldiers, no. 8. W European Association of Archeologists (EAA). Beyond paradigms. Abstract Book. Bern: European Association of Archaeologists, 524.
Niebylski, J. (2020). Wielka wojna na nadwiślańskim przedpolu Twierdzy Kraków. W K. Tunia (red.), Kartki z dziejów igołomskiego powiśla. Igołomia–Pękowice: Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna Profil-Archeo, 251–272.
Niebylski, J. i Tunia, K. (2019). Ekshumacje żołnierzy Armii Czerwonej na cmentarzu wojennym w Chrzanowie, woj. małopolskie. Nieregulaminowe wyposażenie odkryte przy poległych. W A. Zakościelna (red.), Badania archeologiczne w Polsce środkowowschodniej, zachodniej Białorusi i Ukrainie w roku 2018: streszczenia referatów XXXV konferencji. Lublin: Instytut Archeologii. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Muzeum Lubelskie w Lublinie, 46–47.
Pietrucha, D. (2015). Różne odcienie szarości. Śląski Rocznik Forteczny, t. VI, 97–220.
Dickson, R., MacDougall, S. i Smalley, U. (2012). ‘Astounding and Encouraging’: High and Low Art Produced in Internment on the Isle of Man during the Second World War. W G. Carr i H. Mytum (red.), Cultural Heritage and Prisoners of War. Creativity Behind Barbed Wire. New York– London: Routledge, 186–206.
Rattenbury, A. (1999). More Friggers for John: 23: Trench Art. 1914–1918. Critical Survey, vol. 11, no 3. Poetry in English, 1800–2000. A Special Issue in Honour of John Lucas, 132–133.
Saunders, N.J. (2000). Bodies of Metal, Shells of Memory: Trench art, and the Great War Re-cycled. Journal of Material Culture, vol. 5, no. 1, 43–67.
Saunders, N.J. (2001a). Apprehending memory: material culture and war, 1919– 1939. W J. Bourne, P. Liddle i I. Whitehead (red.), The Great World War 1914–1945, vol. 2 Who won? Who lost?. London: Harper Collins, 476–488.
Saunders, N.J. (2001b). Matter and Memory in the Landscapes of Conflict: The Western Front 1914–1999. W B. Bender i M. Winer (red.), Contested Landscapes. Movement, Exile and Place. London: Routledge, 37–53.
Saunders, N.J. (2002a). The ironic ‘culture of shells’ in the Great War and beyond. W C.M. Beck, W.G. Johnson i J. Schofield (red.), Matériel Culture. The Archaeology of Twentieth-Century Conflict. London: Routledge, 22–40.
Saunders, N.J. (2002b). Trench Art. Malta: Shire Publications.
Saunders, N.J. (2003a). Crucifix, calvary, and cross: materiality and spirituality in Great War landscapes. World Archaeology, vol. 35, no. 1, 7–21.
Saunders, N.J. (2003b). Trench Art. History Today, vol. 53, no. 11, 32–37.
Saunders, N.J. (2003c). Trench Art: Materialities and Memories of War. Oxford–New York: Routledge.
Saunders, N.J. (2004). Material Culture and Conflict. The Great War, 1914– 2003. W N.J. Saunders (red.), Matters of Conflict. Material Culture, Memory and the First World War, London–New York: Routledge, 5–25.
Saunders, N.J. (2009). People in Objects: Individuality and the Quotidian in the Material Culture of War. W C.L. White (red.), The Materiality of Individuality. Archaeological Studies of Individual Lives. London–New York: Springer, 37–55.
Saunders, N.J. (2010). Killing Time. Archaeology and the First World War. Great Britain: The History Press.
Saunders, N.J. (2011). Trench Art: A Brief History and Guide, 1914–1939. Barnsley: Pen and Sword Books.
Saunders, N.J. (2012). Travail et nostalgie sur le front de l’Ouest: l’Art des tranchées chinois et la Première Guerre mondiale. W Les travailleurs chinois en France dans la Première Guerre mondiale. Paris: CNRS Éditions, 435–451.
Saunders, N.J. (2013). Trench Art. The dawn of modern conflict archaeology. Current World Archaeology, no. 62, 40–45.
Saunders, N.J. (2014). Bodies in Trees: A matter of being in Great War landscapes. W P. Cornish i N.J. Saunders (red.), Bodies in Conflict. Corporeality, materiality and transformation. London–New York: Routledge, 22–38.
Saunders, N.J. (2016). Sapper Stanley Keith Pearl. W L. Slade (red.), Sappers and Shrapnel: Contemporary Art and the Art of the Trenches. Adelaide: Art Gallery of South Australia, 12–39.
Schmidt, J. de (2014). All Quiet on the Western Front? The Creation and Perception of Self-Made Instruments in the Trenches of the First World War. Journal of Musicological Research, vol. 33, no. 1–3, 145–162.
Schofield, J. (2004). Aftermath: materiality on the Home Front, 1914–2001. W N.J. Saunders (red.), Matters of Conflict. Material Culture, Memory and the First World War. London–New York: Routledge, 192–206.
Sewell, J. (2007, Sep 29). Flying sky high; known as trench art, gull-winged model plane appeals to military collectors: [final edition]. The Ottawa Citizen. Pozyskano z: https://www.proquest.com/newspapers/flying-sky-high-known-as-trench-art-gull-winged/docview/241091895/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Sewell, J.D. (2014, Feb 15). Garage sale find is ‘trench art’. The Times – Transcript. Pozyskano z: https://www.proquest.com/newspapers/garage-sale- find-is-trench-art/docview/1498192184/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Slade, L. (2015). Trench Art: Sappers and Shrapnel. Artlink, vol. 35, no. 1, 21–25. Pozyskano z: https://www.artlink.com.au/articles/4276/trench-art-sappers-and-shrapnel/ (dostęp: 10.09.2020).
Stachiew, M. (2014, Aug 23). Trench art: Relics from a grim reality; shell casings most common medium for soldiers. Edmonton Journal. Pozyskano z: https:// www.proquest.com/newspapers/trench-art-relics-grim-reality-shell-casings-most/docview/1555603177/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Support for the research, production and circulation of trench art exhibition: Government of Canada provides funding for the moose jaw museum & art gallery. (2015). Marketwired. Pozyskano z: https://www.proquest.com/trade-journals/support-research-production-circulation-trench/ docview/1691631145/se-2?accountid=11664 (dostęp: 10.09.2020).
Suska, Ł. (2008). Sztuka okopowa – próba charakterystyki zjawiska. Odkrywca, nr 10 (117), 52–54.
The Trench Art of the Belgian Soldier curios fashioned out of Battlefield Débris (1917). The Sketch, February 28, vol. 97, no. 1257, 178–179.
Tomczak, J. (2015). Zaginiony cmentarz radzieckich jeńców wojennych – poszukiwany… Odkrywca, nr 8(199), 12–19.
Waugh, J. (2015), Trench Art – the stories behind the talismans. ebook: Judy Waugh.
Whittingham, C. (2008). Mnemonics for War: Trench Art and the Reconciliation of Public and Private Memory. Past Imperfect, vol. 14, 86–119.
Wojna światowa 1914–1918. Moje wspomnienia i przeżycia bojowe skreślił Emanuel de Charlenz Hohenauer Generał Brygady WP na wojnie pułkownik wojsk austriackich (2018). Wydała, wstępem i przypisami opatrzyła Ewa Danowska. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
https://histoire-image.org/fr/etudes/artisanat-tranchee?analyse_id=945 (dostęp: 28.07.2021).
https://www.awm.gov.au/articles/blog/ottoman-pow-beadwork (dostęp: 28.07. 2021).
https://www.nationalww2museum.org/search?keys=trench+art (dostęp: 28.07.2021).
http://www.trenchart.co.uk/index.html (dostęp: 28.07.2021).
http://www.trenchartofww1.co.uk/ (dostęp: 28.07.2021).
https://www.briquets-livres-de-poilus.net/ (dostęp: 28.07.2021).
https://www.iwm.org.uk/history/trench-art (dostęp: 28.07.2021).
https://www.trench-art.net/ (dostęp: 29.07.2021).
Materiały zamieszczone na kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=G_bpUXJGuEk (dostęp: 06.09.2021).
https://www.youtube.com/watch?v=S8ExIQ7vaFM (dostęp: 06.09.2021).
https://www.youtube.com/watch?v=mpi4eKFfvrs (dostęp: 29.08.2021). Kanał Widma historii:
Sztuka okopowa, https://www.youtube.com/watch?v=jjx2cgeoTho (dostęp: 20.10.2021).
Sztuka okopowa RKKA, https://www.youtube.com/watch?v=MO-VKcodQEQ (dostęp: 20.10.2021).
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.