Przedmowa Leona Kiszki do supraskiego druku Sobraniye prypadkov (1722) w tradycji nauk dla kapłanów
Abstrakt
Sobraniye prypadkov – dialog gatunkowo zbliżony do katechizmu, opublikowany w supraskiej typografii w 1722 r., powstał pod redakcyjną opieką Leona Kiszki – metropolity kijowskiego, intelektualisty, nauczyciela, tłumacza, redaktora i autora wielu dzieł, hierarchy – reformatora związanego z synodem zamojskim (1720), tak ważnym dla Kościoła zjednoczonego z Rzymem. Trudno określić, w jakim stopniu Kiszka był zaangażowany w przygotowanie Sobraniya adresowanego do konsekrowanych odbiorców, ale nie ulega wątpliwości, że był autorem siedmiostronicowej przedmowy do tego wydania.
Ten otwierający ramę wydawniczą księgi paratekst został potraktowany przez biskupa jako skuteczny kanał przekazu nauk dla duchowieństwa. Z funkcjonalnego punktu widzenia przedmowa jest nie tylko wprowadzeniem do pracy, ale okazuje się formacyjnym pouczeniem dla duchowieństwa. Twórczo nawiązuje do dawnych i nowszych nauk dla kapłanów. Metropolita wybrał z nich znane wątki, argumenty i motywy, ale pogłębił swój wywód, który nie przybrał postaci prostych zaleceń, towarzyszyły mu bowiem nieco bardziej wyrafinowane pod względem treści i wyrazu komentarze. Podobieństwo do nauk zauważalne jest także w retoryce wypowiedzi, a nawet na poziomie kompozycji. Musiało to nastąpić w pewnym stopniu w sposób naturalny, siłą tradycji, ale być może Kiszka celowo kształtował przedmowę. Dodając ją do Sobraniya, chciał wykorzystać kolejną okazję do formowania księży, jednocześnie uczynić przesłanie czytelnym dla duchowieństwa, które było przyzwyczajone do pewnej przyjętej konwencji w nauczaniu.
Publikacja omawianego źródła wraz z przedmową – nauką wpisywała się w szerszą działalność edukacyjną Leona Kiszki, który dążył do wzmocnienia Kościoła unickiego poprzez podniesienie poziomu przygotowania duchowieństwa parafialnego do posługi.
Bibliografia
Biblia Tysiąclecia. Pozyskano z: https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1031 (dostęp: 03.04.2022).
Êvangelïê – Єѵангелїє Учителное. (1616). Jewie: Типографія Св. Духа Typografia św. Ducha.
Êuhologìon – Єухологіѡн албо молитвословъ или требникъ. (1646). Kиїв: Типографія Києво-Печерська.
G̀olenkovskij, V.– Ґоленковский, В. (1714). Діалогисм дх҃овный. Kиїв: Типографія Києво-Печерська.
Karpowicz, L. (1619). Kazanie na pogrzebie Kniazia Wasila Wasilewicza Haliczyna. Wilno: Typografia nieznana.
Mogila, P. – Могила, П. (1924). Предмова до Чителника Осщ҃енного (Євангелїє Учителное, Київ 1637). W: Хв. Тітов, Mатеріяли для історії книжної справи на Вкраїні в XVI–XVIII в.в. Всезбірка передмов до українських стародруків. Kиїв: Українська академія наук, 322.
Sloska, M. – Слоска, М. (1654). Ясне въ Христѣ Превелебному (…) Арсенію. W: Апостолъ. Львів: Друкарня Михаила Слоски.
Sobranìê – Собраніє Припадковъ Краткое, и Дх҃овнимъ Особомъ Потребноє. (1722). Супрасль: Типографія супраського монастиря.
Stavroveckìj, T.K. – Ставровецкій, T.К. (1619). Єѵангелїє Учителное. Рохманів: Портативна типографія Кирила Транквіліона Ставровецкого. Strach, S. (1994). Krótka gramatyka języka cerkiewnosłowiańskiego. Białystok: Prawosławna Diecezja Białostocko-Gdańska.
Svâtitel’s’koe – Святительськое поученіе новопоставленному священнику. (1880). W: Русская Историческая Библиотека. t. 6: Памятники древне-руссаго каноническаго права. cz. 1: Памятники XI–XV в. Санктпетербургъ, kol. 108–109.
Św. Jan Chryzostom (1992). Dialog o kapłaństwie (ks. W. Kania, tłum., ks. M. Starowieyski oprac.). Kraków: Wydawnictwo „M”.
Winnicki, I. (1998). Kapłanom godzi się nauczać moralności. W: W. Pilipowicz (oprac.), Ustawy rządu duchownego i inne pisma biskupa Innocentego Winnickiego. Przemyśl: Instytut Południowo-Wschodni, 89–93.
Korzo, M.A. – Корзо, M.A. (2007). Украинская и белорусская катехетическая традиция конца XVI–XVIII вв.: становление, еволюция и проблема заимствований, Москва: „Канон+”.
Korzo, M.A. (2012). „Sobranie pripadkov kratkoe” (Supraśl 1722) na tle katolickich siedemnastowiecznych „Institutiones morales”. W: R. Dobrowolski i M. Zemło (red.), Dziedzictwo unii brzeskiej. Lublin–Supraśl: Wydawnictwo KUL, 23–30.
Kuczyńska, M. (2004). Cyryla Stawrowieckiego wizja odrodzonej Cerkwi. W: Ruska homiletyka XVII wieku w Rzeczypospolitej. Ewolucja gatunku – specyfika funkcjonalna. Szczecin: WN US, 126–164.
Nowak, A.Z. (2017a). Priesthood in the Teachings for the Clergy. On the History of Religious Reform in the Kievan Metropolitanate throughout the 16th and 17th Centuries. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”.
Nowak, A.Z. (2017b). Bracka oferta wydawnicza a odnowa kapłaństwa w Rzeczypospolitej – wybrane przykłady (pierwsza połowa XVII w.). W: M. Kuczyńska i J. Stradomski (red.), Krakowsko-Wileńskie Studia Slawistyczne, t. 12: Ośrodki kultury dawnej Słowiańszczyzny i ich znaczenie dziejowe. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, 181–197.
Nowak, A.Z. (2021). Formacyjne instrukcje dla kandydatów do stanu duchownego (lista zaleceń i przeciwwskazań) na materiale prac przygotowanych z udziałem Leona Kiszki. W: P. Nowakowski (red.), Synod Zamoyski 1720–2020. Wyzwania i perspektywy. Kraków: Avalon, 219–235.
Nowakowski, P. (2020). Rola Synodu Zamojskiego w kształtowaniu się liturgii Kościoła greckokatolickiego. W: P. Nowakowski (red.), Statuty Synodu Zamojskiego. Nowe tłumaczenie z komentarzami. Kraków: Avalon, 382–383.
Copyright (c) 2022 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.