Znaczenie kultury organizacyjnej w wielokulturowym środowisku pracy – badanie wstępne
Perspektywa menedżerów z wybranych krajów europejskich
Abstrakt
Problematyka kultury organizacyjnej jest analizowana i badana przez naukowców od dekad. Duże zainteresowanie kulturą organizacyjną ma przede wszystkim związek z jej odziaływaniem na różne obszary życia organizacyjnego, a także relacje z otoczeniem. Znaczenie kultury organizacyjnej jest szczególnie ważne w wielokulturowym środowisku pracy, gdzie w codziennej pracy menedżerowie zarządzają pracownikami, którzy pochodzą z różnych kultur narodowych i funkcjonują w wielokulturowych zespołach, realizując cele firmy. Kultura organizacyjna służy przede wszystkim eliminowaniu organizacyjnej dwuznaczności zachowań i promuje proefektywne zachowania pracowników firmy, co w przypadku zróżnicowanych kulturowo pracowników jest szczególnie ważne.
W artykule w części teoretycznej opisano termin kultura organizacyjna, przedstawiono funkcje kultury i model wartości konkurujących Camerona/Quinna. W części badawczej opisano metodologię, wyniki przeprowadzonych wywiadów oraz wnioski wynikające z badań. Wywiady analizowane w artykule zostały przeprowadzone przez autorki artykułu w roku 2022 wśród polskich, hiszpańskich i portugalskich menedżerów. Analiza literatury oraz wyniki badań pozwoliły na wykazanie istotnego znaczenia kultury organizacyjnej we współczesnym zarządzaniu, szczególnie w kontekście zarządzania ludźmi w wielokulturowym środowisku pracy.
Bibliografia
Akpa, V.O., Asikhia, O.U., & Nneji, N.E. (2021). Organizational Culture and Organizational Performance: A Review of Literature. International Journal of Advances in Engineering and Management (IJAEM), 3(1), 361–372. DOI: 10.35629/5252-0301361372.
Alony, I. & Jones, M. (2007). The Cultural Impact of Information Systems –Through The Eyes of Hofstede – A Critical Journey. Issues in Inform-ing Science and Information Technology, 4, 407–419.
Assens-Serra, J., Boada-Cuerva, M., Serrano-Fernández, M-J., & Agulló-Tomás, E. (2021). Gaining a Better Understanding of the Types of Organizational Culture to Manage Suffering at Work. Frontiers Psy-chology, 12:782488. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.782488.
Alvesson, M. (2002). Understanding organisational culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
Alvesson, M. & Sveningsson, S. (2015). Changing Organisational culture: Cultural Change Work in Progress. Routledge: New York, NY, USA.
Backmann, J., Kanitz, R., Tian, A.W., Hoffmann, P., & Hoegl, M. (2020). Cultural gap bridging in multinational teams. Journal of International Business Studies, 51(8), 1283–1311.
Behfar, K., Kern, M., & Brett, J. (2006). Managing challenges in multicul-tural teams, National culture and groups. Emerald Group Publishing Limited.
Black, R.J. (2003). Organisational culture: Creating the Influence Needed for Strategic Success. London UK.
Blau, P.M. (1968). Organisations. Theories. In: D.L. Sills (ed.), Interna-tional Encyclopedia of Social Sciences. New York: McMillan.
Boddy, C.R. (2011). Corporate Psychopaths: Organizational Destroyers. Palgrave Macmillan.
Boyle, B., Nicholas, S., & Mitchell, R. (2012). Sharing and developing knowledge of organisational culture during international assignments. International Journal of Cross Cultural Management, 12(3), 361–378.
Browaeys, M.J. & Price, R. (2008). Understanding cross-cultural man-agement. Pearson education.
Brown, A. (1998). Organisational Culture. London: Pitman Publising.
Cameron, K.S. & Quinn, R.E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomicz-na.
Cameron, K.S. & Quinn, R.E. (2011). Diagnosing and Changing Organisa-tional culture: Based on the Competing Values Framework. John Wiley & Sons.
Cameron, K. & Quinn, R. (2006). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiany. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Cameron, K.S. & Quinn, R.E. (2011). Diagnosing and Changing Organisa-tional culture: Based on the Competing Values Framework (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Cameron, K.S., Quinn, R.E., Degraff, J., & Thakor, A.V. (2006). Creating Values Leadership. Creating Value in Organizations. Cheltenham – Massachusetts: Edward Elgar.
Chao, G.T. & Moon, H. (2005). The cultural mosaic: a metatheory for understanding the complexity of culture. Journal of Applied Psycholo-gy, 90(6), 1128–1140.
Coote-Martin, G. (2014). The Effects of Cultural Diversity in the Work-place. Journal of Diversity Management, Vol. 9, No. 2, 89–92.
Deal, T.E. & Kennedy, A.A. (1982). Corporate Cultures: The Rites and Rit-uals of Corporate Life. Addison-Wesley, Reading, MA.
Denison, D.R. & Mishra, A.K. (1995). Toward a theory of organisational culture and effectiveness. Organizational Science, 6(2), 204–223.
Dixon-Fyle, S., Dolan, K., Hunt, V., & Prince, S. 2020. Diversity wins: How inclusion matters. New York, NY: McKinsey & Company.
Domańska-Szaruga B. (2019). Kultura zarzadzania ryzykiem w urzędach jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Earley, P.C. & Mosakowski, E.M. (2000). Creating hybrid team cultures: An empirical test of international team functioning. Academy of Management Journal, 43, 26–49.
Halverson, C.B. & Tirmizi, S.A. (eds). (2008). Effective multicultural teams: theory and practice. Springer Science & Business Media.
Hartnell, C., Ou, A., & Kinicki, A. (2011). Organisational culture and or-ganizational effectiveness: A meta-analytic investigation of the com-peting values framework’s theoretical suppositions. Journal of Applied Psychology, 96, 677–694.
Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behav-iors, Institutions and Organizations Across Nations. Sage, Beverly Hills, CA.
Hofstede, G., Hofstede, G.J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organi-zations: Software of the Mind: Intercultural Cooperation and Its Im-portance for Survival (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Gibson, C.B., Dunlop, P.D., & Cordery, J.L. (2019). Managing formaliza-tion to increase global team effectiveness and meaningfulness of work in multinational organizations. Journal of International Business Stud-ies, 50(6), 1021–1052.
Giorgi, S., Lockwood, C., & Glynn, M.A. (2015). The many faces of culture: making sense of 30 years of research on culture in organization stud-ies. Academy of Management Annals, 9, 1–54. DOI: 10.5465/19416520.2015.1007645.
Glinkowska, B. (2016). Managing Teams in the Multicultural Organiza-tions. Journal of Intercultural Management, 8(2), 55-69. DOI: 10.1515/joim-2016-0009.
Gómez, S.M. & Barboza, G.A. (2015). Interrelationship of culture, labor flexibility, strategic alignment, innovation and firm performance. Contaduría y administración, 60, 735–756. DOI: 10.1016/j.cya.2014.08.001.
Gorzelany, J. (2020). Integration of structure, culture and strategy in designing a management system. Scientific Papers of the Silesian Uni-versity of Technology. Organisation and Management Series, 144, 115–124. DOI: 10.29119/1641-3466.2020.144.9.
Jabłonowska, L. & Myśliwiec, G. (2006). Współczesna etykieta pracy. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Karakasnaki, M., Psomas, E., & Bouranta, N. (2019). The interrelation-ships among organizational culture and service quality under different levels of competitive intensity: an application in the shipping industry. International Journal of Quality and Service Sciences, 11, 217–234. DOI: 10.1108/ijqss-10-2017-0096.
Kiełbasa, B. (2021). The role of organizational culture in the performance of chosen companies. Scientific Quarterly Organization and Manage-ment, 1(53), 17–27. DOI: 10.29119/1899-6116.2021.53.2.
Knap-Stefaniuk, A. (2021). Opinions of European Managers on Challenges in Contemporary Cross-Cultural Management. In: K.S. Soliman (ed.), Innovation Management and Sustainable Economic Development in the Era of Global Pandemic. Seville: International Business Infor-mation Management Association, 512–521.
Knap-Stefaniuk, A. & Sorribes, J. (2022). Intercultural Management as an Important Aspect of Modern Managers’ Work: Educational Challeng-es. Studia Paedagogica Ignatiana, 25(1), 155–173.
Krukowski, K. (2016). Kulturowe uwarunkowania dojrzałości procesowej urzędów miast. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikoła-ja Kopernika.
Kumar, A. (2016). Redefined and Importance of Organizational Culture. Global Journal of Management and Business Research: A Administration and Management, 16(4), 1–5.
Lisak, A., Erez, M., Sui, Y., & Lee, C. 2016. The positive role of global leaders in enhancing multicultural team innovation. Journal of Inter-national Business Studies, 47(6), 655–673.
Matveev, A. & Milter, R. (2004). The value of intercultural competence for performance of multicultural teams. Team Performance Mana-gement, 10(5/6), 104–111.
Marek A. (2014). Model wartości konkurujących w badaniu kultury orga-nizacji samorządowych. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, Vol. 6 (42), No. 2, 291–292.
McFarlin, D. and Sweeney, P., (2011). International management – stra-tegic opportunities and cultural challenges. Taylor&Francis, Routledge.
Molinsky, A., (2007). Cross-cultural code-switching: the psychological challenges of adapting behavior in foreign cultural interactions. Academy of Management Review, 32(2), 622–640.
Morente, F., Ferràs, X., & Žižlavský, O. (2018). Innovation Cultural Mod-els: Review and Proposal for Next Steps. Universidad & Empresa, 20(34), 62. DOI: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.5433.
Mullins, L. (2006). Management and Organizational Behavior. London: Prentice Hall.
Schein, E.H. (1992). Organisational culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Schein, E.H. (2004). Organisational culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Schneider, S.C. & Barsoux, J.L. (2003). Managing across cultures. Pearson Education.
Schuldt, K.S. & Gomes, G. (2020). Influence of organizational culture on the environments of innovation and organizational performance. Ge-stão & Produção, 27(3), e4571. DOI: 10.1590/0104-530X4571-20.
Siemiński, M. (2008). Kształtowanie kultury organizacyjnej przedsię-biorstw przemysłowych. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.
Sikorski, C. (2012). Kultura organizacyjna. Warszawa: C.H. Beck.
Stahl, G.K., Maznevski, M., Voigt, A., & Jonsen, K. (2010). Unravelling the effects of cultural diversity in teams: a meta-analysis of research on multicultural work groups. Journal of International Business Studies, 41, 690–709.
Stachowicz-Stanusch, A. (2001). Kultura marketingowa przedsiębiorstw. Warszawa: PWN.
Sørensen, J.B. (2002). The Strength of Corporate Culture and the Reliabil-ity of Firm Performance. Administrative Science Quarterly, 47(1), 70–91.
Sułkowski, Ł. (2012). Kulturowe procesy zarządzania. Warszawa: Difin.
Trefry, M.G. (2006). A Double-Edged Sword: Organisational culture in Multicultural Organizations. International Journal of Management, Vol. 23(3), Part 2, 563–575.
Thomas, D.A. & Ely, R.J. (1996). Making differences matter: A new para-digm for managing diversity. Harvard Business Review, 74, 79–90.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.