Metafizyczno-kulturotwórczy charakter ofiary na przykładzie życia i śmierci E. Stein i S. Weil
Abstrakt
W artykule objaśniamy, na czym polega metafizyczny i kulturotwórczy sens aktu ofiary dokonanego z własnego życia w imię wyższych wartości. Na początku omówiliśmy przyczyny współczesnego kryzysu kultury i zaniku postaw metafizycznych. Sformułowaliśmy tezę, że odrodzenie metafizyki we współczesnej kulturze może być ugruntowane w doświadczeniu jakości metafizycznych, które uobecniają się w czynach heroicznych polegających na złożeniu ofiary z własnego życia za drugiego człowieka. Następnym krokiem w naszych analizach było określenie koniecznych i wystarczających warunków do bycia ofiarą, a dalej na przykładzie E. Stein oraz S. Weil pokazaliśmy, czym jest ofiara absolutna z własnego życia. Przy pomocy metody interpretacji humanistycznej zrekonstruowaliśmy przesłanki opisowe i normatywne, które zmotywowały owe kobiety do podjęcia czynu ofiarniczego. I choć ofiary Weil i Stein nie spełniają podanych kryteriów umożliwiających zaliczenie ich czynu do kategorii ofiary, to jednak uznaliśmy, że są to ofiary absolutne ze względu na to, że były skierowane na realizację najwyższych ideałów moralnych i religijnych. Wykorzystując opracowaną przez polskiego fenomenologa Romana Ingardena kategorię „jakości metafizycznych”, zaproponowaliśmy interpretację, w której czyn ofiarny został zinterpretowany jako czyn supererogacyjny; fenomenologicznie uobecniają się w nim jakości metafizyczne, takie jak świętość, wzniosłość itp. Taki czyn ma również wymiar kulturotwórczy, polega na budowaniu kultury i cywilizacji życia, w których wartość istnienia drugiego człowieka jest korelatem pragnienia metafizycznego, a nie potrzeb o charakterze biologicznym i psychologicznym. W artykule wykazano, że aksjologia i metafizyka mają do odegrania ważną rolę w przezwyciężeniu współczesnego kryzysu kulturowego.
Bibliografia
Barber M., Katarzy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.
Bauman Z., Kultura jako praxis, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Benedict R., Wzory kultury, Muza, Warszawa 2002.
Breczko J., Zanik uczuć metafizycznych jako przyczyna kryzysu kultury, “Kultura i Wartości,” 2005, Iss. 13.
Conrad-Martius H., Moja przyjaciółka Edyta Stein, in: Edyta Stein albo filozofia i krzyż, Kraków 1989.
Grzegorczyk A., Źródła sensu w humanistyce, Marek Derwiecki, Kęty 2018.
Grzegorczyk A., Wpływ myśli E. Stein na filozofię przełomu wieków, in: Bóg i Auschwitz. O Edycie Stein, wizycie Benedykta XVI i Bogu w mrokach dziejów, eds. M. Deselaers, L. Łysiń, J. Nowak, UNUM Centrum Modlitwy i Dialogu w Oświęcimiu, Kraków 2007.
Guliead R., De la phénoménologie à la science de la croix, Beatrice Nauwelearts, Paris 1974.
Gruchola M., Kultura w ujęciu socjologicznym, “Roczniki Kulturoznawcze,” 2010, Vol. 10.
Heidegger M., Przezwyciężenie metafizyki, in: idem, Odczyty i rozprawy, Aletheia, Warszawa 2007, pp. 65-89.
Herbristh W., Edyta Stein. Żydówka i chrześcijanka, eSpe, Kraków 2008.
Ingarden R., O dziele literackim, PWN, Warszawa 1960.
Jusiak J., Myślenie metafizyczne i niemetafizyczne, “Przegląd Filozoficzny,” 1994, 2.
Kaniowski A.M., Supererogacja. Zagubiony wymiar etyki, Warszawa 1999.
Kłoczowski J.A., Simone Weil w sporze z personalizmem, in: W kręgu inspiracji personalizmu etycznego. Ślipko – Tischner – Styczeń, ed. P. Duchliński, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa 1964.
Kłoskowska A., Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Kmita J., Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, PWN, Warszawa 1971.
Levinas E., Trudna wolność. Eseje o judaizmie, Atext, Warszawa 1991.
Miłosz Cz., Wybór pism, Znak, Kraków 1991.
Musil R., Człowiek bez właściwości, Vol. I, Porozumienie Wydawców, Warszawa 1971.
Oben F., Życie i dzieło św. Edyty Stein, EXTER, Gdańsk 2006.
Petrement S., La vie de Simone Weil, Gallimard, Paris 2004.
Rand A., Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, Zysk i S-ka, Poznań 2000.
Sartre J.-P., Byt i nicość, Zielona Sowa, Kraków 2007.
Schuttplez P., O kilku aspektach ofiary jako zjawisku moralnym, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica,” 1981, 1, pp. 44-45.
Simmel G., Filozofia kultury, Znak, Kraków 2007.
Stein E., Dzieje pewnej żydowskiej rodziny, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 2005.
Stein E., O zagadnieniu wczucia, Znak, Kraków 1988.
Stein E., Pisma, Vol. II, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 1982.
Stein E., Światłość w ciemności, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 1977.
Stein E., Wiedza krzyża, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 2004.
Stróżewski W., Jakości metafizyczne, in: Od teorii literatury do ontologii świata, eds. J. Perzanowski, A. Pietruszczak, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2003.
Śnieżyński K., Filozofia sensu jako odpowiedź na kryzys metafizyki. W stronę nowej „filozofii pierwszej”, “Poznańskie Studia Teologiczne,” 2008, Vol. 22, 215.
Śnieżyński K., Metafizyka dla człowieka a nie człowiek dla metafizyki: kilka uwag o potrzebie myślenia metafizycznego we współczesności, in: Wobec metafizyki: filozofia – sztuka – film, eds. U. Tes, A. Gielarowski, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Tarnowski K., Człowiek i transcendencja, Znak, Kraków 1995.
Tarnowski K., Metafizyka w człowieku, “Znak,” 2017, 741.
Thomas J.-F., Simone Weil et Edith Stein. Malheur et souffrance, Culture et verité, Namur 1999.
Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, Znak, Kraków 2013.
Titaniec M., Pobłogosławiona przez krzyż, in: Szukając mistrza, in: Lublinieckie ślady św. Teresy Benedykty od Krzyża Edyty Stein, Vol. I, ed. A. Pyttlik, Towarzystwo im. Edyty Stein, Lubliniec 2008.
Weil S., Lettre a un religieux, Gallimard, Paris 1999.
Weil S., Świadomość nadprzyrodzona, PAX, Warszawa 1956.
Ziemiński I., Metafizyka śmierci, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
Ziemiński I., Życie wieczne. Przyczynek do eschatologii filozoficznej, W Drodze, Kraków 2013.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.