Call for Papers: EETP Vol. 21. No 2(81) 2026

2025-04-15

Profilaktyka logopedyczna stanowi integralną część praktyki logopedycznej – obok diagnozy i terapii – i ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania zaburzeniom komunikacji, języka i mowy. Jej działania obejmują zarówno promocję prawidłowego rozwoju mowy, jak i wczesne wykrywanie nieprawidłowości oraz wspieranie osób już zdiagnozowanych, by ograniczyć negatywne skutki zaburzeń. Współczesne rozumienie profilaktyki zakłada jej realizację na trzech poziomach: jako profilaktykę pierwotną – skierowaną do ogółu społeczeństwa, wtórną – ukierunkowaną na wczesne wykrywanie trudności, oraz trzeciorzędową – wspomagającą osoby z rozpoznanymi już zaburzeniami. Stwarza to przestrzeń do różnorodnych oddziaływań: od uniwersalnych działań edukacyjnych i informacyjnych, przez badania przesiewowe, po działania wspomagające i terapeutyczne.

Planowany numer tematyczny poświęcony będzie refleksji nad współczesnym rozumieniem i praktyką profilaktyki logopedycznej w różnych kontekstach instytucjonalnych i środowiskowych. Interesuje nas zarówno perspektywa teoretyczna, jak i doświadczenia praktyków, w tym ocena skuteczności działań oraz wyzwań związanych z ich realizacją. Celem numeru jest także wskazanie nowych obszarów i narzędzi, które mogą wzbogacić profilaktykę logopedyczną oraz wspierać jej wdrażanie w codziennej praktyce.
Zachęcamy Autorów do nadsyłania tekstów poświęconych m.in. następującej tematyce:
– analiza i ocena skuteczności działań profilaktycznych,
– studia przypadków oraz przeglądy rozwiązań uznanych za dobre praktyki w zakresie profilaktyki logopedycznej,
– propozycje nowych rozwiązań służących profilaktyce logopedycznej,
– projekty programów profilaktycznych i narzędzi diagnostycznych.