Edukacja Elementarna w Teori i Praktyce

Ogłoszenia

Call for Papers: EETP Vol. 21. No 4(84) 2026: Edukacja literacka dziecka na początku XXI wieku

2025-12-01

Temat numeru: Edukacja literacka dziecka na początku XXI wieku

Redaktorki tematyczne:

Prof. UR, dr hab. Alicja Ungehauer-Gołąb
dr Dorota Zdybel

Termin nadsyłania tekstów: 2026-05-31
Termin publikacji numeru: grudzień 2026

Informacje dla Autorów - wytyczne

Przeczytaj więcej na temat Call for Papers: EETP Vol. 21. No 4(84) 2026: Edukacja literacka dziecka na początku XXI wieku

Aktualny numer

Tom 20 Nr 4(79) (2025): Refleksyjny nauczyciel - o kompetencjach pedagogów przedszkolnych i wczesnoszkolnych

Przegląd współczesnej literatury pedeutologicznej pozwala zauważyć trzy jakościowo różne sposoby myślenia o nauczycielu. Nauczyciel „adaptacyjny technik" pracuje według sprawdzonych, powtarzalnych wzorców, postrzegając siebie jako przekaziciela wiedzy. Nauczyciel „refleksyjny praktyk” poddaje krytycznej refleksji zarówno swój warsztat pracy, jak też strukturę swoich przekonań, przyjmowane założenia i osiągane rezultaty. Nauczyciel „transformatywny intelektualista” jest zaangażowany społecznie i myślący, otwarty na innowacje, świadomie kształtujący mądrość swoich uczniów, samodzielny i krytyczny wobec gotowych wzorców i schematów postępowania. W jakim stopniu wymienione modele funkcjonowania dotyczą nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych? Zapraszamy badaczy i praktyków do podjęcia refleksji na temat kompetencji, jakich potrzebuje współczesny nauczyciel małego dziecka? Jakie założenia epistemologiczne, ontologiczne i aksjologiczne przyjmują nauczyciele w swojej pracy? W jaki sposób kontekst społeczny/ klimat instytucji/ kultura umysłowa szkoły zmieniają oczekiwania wobec zawodu nauczyciela?

Opublikowane: 2025-12-15

Pełny numer

Wyświetl wszystkie numery

Kwartalnik "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" podejmuje istotne zagadnienia dotyczące procesu edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Czasopismo znajduje się w bazach: DOAJ, Erih Plus, BazHum, CEEOL, CEJHS, Index Copernicus, Pol-index, Biblioteka Narodowa oraz na ministerialnej czasopism punktowanych.

Punktacja czasopisma Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce na listach ministerialnych: 2022  - 70 punktów, 2023 - 100 punktów, 2024 - 70 punktów

Tematy kolejnych numerów znajdują się w zakładce aktualności https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/announcement