Theorien des Erkenntnisprozesses im Mathematikunterricht an der Grundschule
Abstrakt
Wir zeigen in diesem Beitrag einige Theorien des Erkenntnisprozesses im Mathematikunterricht an der Grundschule. Wir präsentieren Ziele des Mathematikunterrichts in Bereichen Allgemeine Haltungen und Fähigkeiten, Geistige Grundtechniken. Theorien des Erkenntnisprozesses demonstrieren wir am Beispiel Algorithmus der Division. Wir benutzen passenden universalen und separierten Modellen für die Grundschule.Bibliografia
Ambrus A., Bevezetés a matematikaididaktikába, ELTE, Budapest 2004.
Bauer L., Planung und Analyse von Mathematikunterricht, Universität Passau, Passau 2009.
Bauer L., Didaktik der Rechnens in der Grundschule, Universität Passau, Passau 2010.
Billich M., The use of geometric place in problem solving, „Teaching Mathematics: Innovation, New Trends, Research” 2008, p. 7-14.
Dienes Z., Építsük fel a matematikát, SHL Hungary, Kft., Budapest 1999.
Gábor B.A., Educational scientific relevance of textbook revision research, „Hungarian Educatioanl Research Journal”, 2012, nr. 3, http:// herj.hu/2012/11/gabor-b-albert-educational-scientific-relevance-of-textbook-revision-research/
Hejný M. und Koll., Teória vyuèovania matematiky 2, SPN, Bratislava 1990.
Krech I., Stochastický graf jako hrací plátno k náhodné hre a jako prostredek matematické argumentace, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Matematika 3, Olomouc 2008, p. 155-159.
Lengyelfalussy T., Pitońáková S., Horváth P., Ciel’om vyuèovania matematiky je št’astný èlovek, ŽU, Žilina 2011.
Nóbik A., Teacher’s conceptions of children: a theoretical framework, IVth International Conference of PHD Students. Humanities, University of Miskolc, Miskolc: 2003, p. 353–358.
Partová E., Vyuèovanie matematiky pomocou moderných technológií, UK, Bratislava, 2011.
Pólya G., A problémamegoldás iskolája, Tankönyvkiadó, Budapest 1971.
Pusztai G., Tóth Z., Csépes I., Current Research in the field of disciplinary didactics. HERJ Special issue, HERA, Budapest 2012.
Rochovská I., Akimjaková B., Kopáèová J., Kožuchová M., Krajèíriková L’., Umiejętności przyrodnicze a edukacja przyrodnicza w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm 2012.
Szendrei J., Gondolod, hogy egyre megy?, Typotex Kiadó, Budapest 2005.
Takáè Z., Klasifikácia dôkazov, CU in Ružomberok, Ružomberok 2003.
Žilková, K., Potenciál prostredia IKT v školskej matematike, UK, Bratislava 2009.
Copyright (c) 2013 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: