Emocjonalne i społeczne aspekty funkcjonowania sześciolatka w zespole klasowym – komunikat z badań

Wanda Grelowska

Abstrakt


W opracowaniu przedstawiono zróżnicowane stanowiska w sprawie rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej w szóstym roku życia dziecka. Przegląd swoistych cech rozwoju społeczno-emocjonalnego sześciolatka stanowi punkt odniesienia dla interpretacji uzyskanych wyników badań. Zostały one przeprowadzone wśród rodziców pierwszoklasistów po roku wdrażania reformy oświatowej. Wyniki analiz badawczych ukazują funkcjonowanie ucznia w zróżnicowanym wiekowo zespole klasowym. W centrum uwagi znalazła się sfera społeczno-emocjonalnego rozwoju dziecka. W obliczu trudności przystosowawczych sześcioletniego ucznia wytypowano środki zaradcze, które zostały przedstawione w postaci postulatów.

Słowa kluczowe


procesy psychiczne; reforma oświatowa; rozwój społeczno-emocjonalny, sześciolatek w szkole

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Dziamska D., Barbarzyństwo w MEN, „Fakt”, 2553(13.03.2012)61, s. 2.

Gardner J., Bell Arthur H., Jak pokonać lęki i fobie?, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2008.

Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, PWN, Warszawa 2002.

Hurme H., Rozwój emocjonalny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa 2002, s. 45-65.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011.

Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa, WSiP, Warszawa 1977.

Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G., Psychologia wychowawcza, społeczna i kliniczna, WSiP, Warszawa 1977.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.license.cc.by-nd4.footer##

ISSN 1896-2327
e-ISSN 2353-7787