Zastosowanie strategii „budowania rusztowania” w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w inkluzyjnym oddziale przedszkolnym – systematyczny przegląd badań

Słowa kluczowe: strategia budowania rusztowania, edukacja włączająca, przedszkole włączające, osiągnięcia edukacyjne, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Abstrakt

Celem artykułu jest przeprowadzenie systematycznego przeglądu literatury na temat wykorzystania strategii „budowania rusztowania” (scaffolding) w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu inkluzyjnym. Do analizy wykorzystano narzędzie PRISMA. Pełnotekstowy przegląd ośmiu artykułów opublikowanych w latach 2000–2024, pochodzących z pięciu baz naukowych (Google Scholar, Science Direct, EBSCO, WoS i Scopus) pokazuje, że strategia „budowania rusztowania” jest wykorzystywana do wspomagania opanowania przez dzieci różnych umiejętności edukacyjnych (uczenia się, umiejętności czytania i pisania oraz rozumienia pojęć naukowych), a także wspiera ich samodzielność i autonomię w dokonywaniu wyboru, przejmowaniu inicjatywy w sytuacji uczenia się, dokonywaniu samodzielnej eksploracji, rozwiązywaniu problemów. Scaffolding może być wdrażany przez nauczyciela w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem lub z pomocą rówieśnika. Przegląd literatury wskazuje na możliwość zastosowania strategii „budowania rusztowania” w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach inkluzyjnych. Wielkość efektu w przypadku motywowania była umiarkowana, natomiast w przypadku zapewniania wsparcia w rozwoju poznawczym – wysoka. Analiza stanu badań na temat strategii „budowania rusztowania” poszerzy zakres wiedzy na temat włączających praktyk i oceny ich efektywności w badaniach naukowych.

 

Biogramy autorów

Anna Zamkowska, Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego

Dr hab. Anna Zamkowska, prof. URad. pełni funkcję kierownika Katedry Pedagogiki w Wydziale Filologiczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Radomskiego. Jest autorem trzech monografii i 140 artykułów naukowych w języku polskim i angielskim. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół edukacji uczniów z niepełnosprawnością w różnych formach kształcenia, kultury szkoły włączającej, przygotowania nauczycieli do pracy w klasie włączającej i wparcia rodziny z osobą niepełnosprawną. Była członkiem Zespołu Pedagogiki Specjalnej Wspierającego działania Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, jest wiceprezesem Stowarzyszenia Chrześcijańskich Rodzin Osób Niepełnosprawnych „SChRON”.

Monika Koczańska, Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego

Dr Monika Koczańska- adiunkt badawczo-dydaktyczny w Wydziale Filologiczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Radomskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą praktyk włączających stosowanych przez nauczycieli w przedszkolu.

Bibliografia

Belland, B.R., Kim, C. i Hannafin, M.J. (2013). A framework for designing scaffolds that improve motivation and cognition. Educational Psychologist, 48(4), 243–270. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.838920

Bellon, M.L., Ogletree, B.T. i Harn, W. (2000). Repeated storybook reading as a language intervention for children with autism: A case study on the application of scaffolding. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 15(1), 52–58. https://doi.org/10.1177/108835760001500107

Booth, A., Sutton, A. i Papaioannou, D. (2016). Systematic approaches to a successful literature review (wyd. 2). SAGE.

Counsell, S.L. i Wright, B.L. (2016). Science learning for ALL young scientists: Exploring, investigating, learning, and growing together with ramps and pathways in diverse settings. Childhood Education, 92(5), 365–372. https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1226110

Cross, L., Salazar, M.J., Dopson-Campuzano, N. i Batchelder, H.W. (2009). Best practices and considerations: Including young children with disabilities in early childhood settings. Focus on Exceptional Children, 41(8). https://doi.org/10.17161/foec.v41i8.6840

Czakon, W. (2011). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Przegląd Organizacji, 3, 57–61. https://doi.org/10.33141/po.2011.03.13

Damjanovic, V. i Ledford, E. (2024). Moving toward inclusive practices for children and families: A preschool’s journey. Education Sciences, 14(1), 14. https://doi.org/10.3390/educsci14010014

Elmonayer, R.A. (2017). Promoting number sense of Egyptian autistic children mainstreamed in kindergartens through visual scaffolding. Early Child Development and Care, 189(8), 1242–1255. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1372757

Filipiak. E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hestenes, L., Cassidy, D. i Niemeyer, J. (2004). A microanalysis of teachers’ verbalizations in inclusive classrooms. Early Education and Development, 15(1), 23–38. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1501_2

Kellermeyer, L., Harnke, B. i Knight, S. (2018). Covidence and Rayyan. Journal of the Medical Library Association, 106(4). https://doi.org/10.5195/jmla.2018.513

McCloskey, E. (2012). Conversations about jail: Inclusive settings for critical literacy. Early Childhood Education Journal, 40, 369–377. https://doi.org/10.1007/s10643-012-0528-7

Mazur, Z. i Orłowska, A. (2018). Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 235–251. https://doi.org/10.14656/PFP20180202

Odom, S.L., Brown, W.H., Frey, T., Karasu, N., Smith-Canter, L. i Strain, P.S. (2003). Evidence-Based practices for young children with autism: Contributions for single-subject design research. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18(3), 166–175. https://doi.org/10.1177/10883576030180030401

Olsson, I. i Roll-Pettersson, L. (2020). A didactic perspective on negotiations and collaborations between different actors within the Swedish support system: Children with autism spectrum disorders included in community-based preschool settings. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 58–68. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1711561

van de Pol, J., Volman, M. i Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher–student interaction: A decade of research. Educational Psychology Review, 22, 271–296. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6

Rofiah, K., Kossewska, J., Herviani, V.K. i Sheehy, K. (2023). Postawy nauczycieli wobec edukacji włączającej. Przegląd systematyczny. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 90(2), 69–91. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.8783

Sanches-Ferreira, M., Gonçalves, J.L., Araújo, S.B., Alves, S. i Barros, S. (2022). Building inclusive preschool classrooms: How desirable and feasible is a set of strategies that facilitate teacher-child relationships? Frontiers in Education, 7, 944822. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.944822

Sparapani, N., Tseng, N., Towers, L., Birkeneder, S., Karimi, S., Alexander, C.J., Garcia, J.V., Wood, T. i Nunnally, A.D. (2023). Factors associated with classroom participation in preschool through third grade learners on the autism spectrum. Research in Autism Spectrum Disorders, 105, 102186. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2023.102186

Stone, C.A. (1998). The metaphor of scaffolding: Its utility for the field of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 31(4), 344–364. https://doi.org/10.1177/002221949803100404

Tharp, R.G. i Gallimore, R. (1988). Rousing minds to life: Teaching, learning, and schooling in social context. Cambridge University Press.

Wang, X.L., Bernas, L. i Eberhard, P. (2001). Effects of teachers’ verbal and non-verbal scaffolding on everyday classroom performances of students with Down syndrome. International Journal of Early Years Education, 9(1), 71–80. https://doi.org/10.1080/09669760125651

Wood, D., Bruner, J.S. i Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17(2), 89–100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Opublikowane
2024-12-24
Jak cytować
Zamkowska, A., & Koczańska, M. (2024). Zastosowanie strategii „budowania rusztowania” w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w inkluzyjnym oddziale przedszkolnym – systematyczny przegląd badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(4(75), 87-102. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.06