Skuteczność komponentów refleksyjności nauczycieli w redukcji syndromu wypalenia społecznego u dzieci edukacji wczesnoszkolnej

Słowa kluczowe: refleksyjność pedagogiczna, wypalenie szkolne, edukacja wczesnoszkolna, ESSBS, klimat klasy

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących skuteczności rozwijania refleksyjności pedagogicznej nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w redukcji syndromu wypalenia szkolnego u dzieci. Badaniami objęto 40 nauczycieli oraz 300 uczniów klas I–III z całej Polski. W zastosowanym quasi-eksperymentalnym planie badawczym uwzględniono grupę eksperymentalną i kontrolną. Pomiar wypalenia uczniowskiego przeprowadzono za pomocą Skali ESSBS autorstwa A. Aypaya, zaadaptowanej na warunki polskie przez K. Tomaszek                       i A. Muchacką-Cymerman. Interwencja trwała pięć miesięcy i obejmowała warsztaty refleksyjne, sesje superwizji pedagogicznej oraz prowadzenie dzienników refleksyjnych przez nauczycieli. Wyniki analiz ilościowych wskazały na istotne statystycznie obniżenie poziomu wypalenia szkolnego u uczniów grupy eksperymentalnej, szczególnie w zakresie wyczerpania emocjonalnego. Dodatkowo, analiza jakościowa dzienników nauczycielskich ujawniła mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za uzyskane efekty, w tym wzrost świadomości potrzeb emocjonalnych uczniów, poprawę regulacji własnych emocji oraz większą empatię pedagogiczną. Uzyskane rezultaty potwierdzają, że rozwijanie refleksyjności nauczycieli jest skutecznym narzędziem prewencji wypalenia szkolnego u dzieci.

Bibliografia

Aypay, A. (2012). Elementary School Student Burnout Scale for grades 6–8: A study of validity and reliability. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(3), 782–787.

Braun, V. i Clarke, V. (2023). Is thematic analysis used well in health psychology? A critical review of published research, with recommendations for quality practice and reporting. Health Psychology Review, 17, 695–718.

Day, C. (2008). Rozwój zawodowy nauczyciela (J. Michalak, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gołębniak, B.D. (2003). Uczenie metodą projektów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Hatton, N. i Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33–49. https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00012-U

Jennings, P.A. i Greenberg, M.T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491–525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693

Juczyński, Z. i Ogińska-Bulik, N. (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Pracownia Testów Psychologicznych.

Kaczmarek, M. (2016). Wypalenie szkolne u dzieci i młodzieży. Difin.

Klus-Stańska, D. (2010). Konstruktywistyczne inspiracje w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice. Reflective Practice, 9(3), 341–360. https://doi.org/10.1080/14623940802207451

Maslach, C. i Leiter, M.P. (2016). Burnout: A multidimensional perspective. Psychology Press.

Nowak, M. (2021). Klimat szkoły a wypalenie uczniów. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pianta, R.C. (1999). Enhancing relationships between children and teachers. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10314-000

Pyżalski, J. (2015). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rodgers, C.R. i Raider-Roth, M.B. (2006). Presence in teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 12(3), 265–287. https://doi.org/10.1080/13450600500467474

Salmela-Aro, K., Savolainen, H. i Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 38(10), 1316–1327. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9334-3

Schaufeli, W.B. i Bakker, A.B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement. Journal of Organizational Behavior, 25(3), 293–315. https://doi.org/10.1002/job.248

Sęk, H. (2016). Wypalenie zawodowe: przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Talik, E. (2011). Specyfika stresu szkolnego. W: D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje trudne w opinii dzieci i młodzieży (s. 21–35). Difin.

Tomaszek, K. (2015). Ryzyko wypalenia szkolnego u uczniów szkół gimnazjalnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 6(2), 136–143.

Tomaszek, K. i Muchacka-Cymerman, A. (2018). Adaptacja skali wypalenia szkolnego uczniów ESSBS A. Aypaya na warunki polskie. Edukacja, 147(4), 43–59. https://doi.org/10.24131/3724.180403

Wilsz, J. (2009). Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Zeichner, K.M. i Liston, D.P. (2014). Reflective teaching: An introduction (wyd. 2). Routledge.

Opublikowane
2025-12-15
Jak cytować
Gaweł-Mirocha, A. M. (2025). Skuteczność komponentów refleksyjności nauczycieli w redukcji syndromu wypalenia społecznego u dzieci edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(4(79), 11-24. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.01