Kim są i dokąd zmierzają? Wzór komunikacji kulturowej Romów
Abstrakt
Edukacja i wychowanie uczniów romskich ma swoje specyficzne cechy. Problem uczniów romskich z uczęszczaniem na lekcje zaczyna się od rodziców. Jeżeli chcemy rozwiązywać problemy edukacyjne Romów, powinniśmy przede wszystkim zmienić myślenie oraz umotywować rodziców, którzy nie widzą sensu
w edukacji.
Bibliografia
Akimjaková B., Tarajčáková E., 2009. Výchova a vzdelávanie v učení Jána Pavla II. In. Dimenzie a perspektívy rozvoja osobnosti jednotlivca v súčasnej škole II. Predškolská pedagogika. Elementárna pedagogika. Výchova a umenie. : Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie v Levoči. Ružomberok.
Akimjaková B., 2009. Resocializational Actualization in the Special Pedagogy from the Christian Point of View. In. Historical and Contemporary Context of Pedagogy and rehabilitation. The Polish-Russian- Slovak collected scientific articles in three parts. Editors: Z. Domzal, S. Lipinski. Moscow : Academy of Professional Development and Re-Training of Educators in Moscow.
Krupová I., 2007/2008. Využívanie prírodovedných experimentov na 1. stupni základných škôl v triedach s prevažným počtom rómskych žiakov. In Naša škola, roč. XI, 2007/2008, č. 3-4.
Krupová I., 2010. Rozvíjanie prírodovednej gramotnosti rómskych žiakov a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. In Chudoba v kontexte dneška – zdravotné, psychické, sociálno-právne, filozofické, etické a etnické aspekty chudoby v súčasnosti. Medzinárodná sociálno-vedecká konferencia s medzináronou účasťou, 15. októbra 2009 v Levoči.
Kusin V., Vanková K., Odlerová E., 2006. Identita v procese socializácie a personalizácie rómskeho etnika. Nitra : Univerzita Konštantíva Filozofa.
Šarníková G., 2008. Faktory pôsobiace na utváranie hodnotového systému adolescentov. In: Pospíšil J., Roubalová M. (eds.): Mládež a hodnoty 2007. Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Olomouc : CTF UP, 2008.
Říčan P., 1998. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: