Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Abstrakt
W artykule przedstawiono rolę i znaczenie zabawy jako podstawowej formy działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Zwrócono uwagę na stymulację rozwoju poznawczego najmłodszych, funkcje, czynniki klasyfikujące oraz na kategorię zabaw.Bibliografia
Buhler Ch., Dziecięctwo i młodość, Warszawa 1933.
Elkonin D. B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984.
Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998.
Kapica G., hasło: zabawa, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.
Karbowniczek J., Gondek A., Gry i zabawy w nauczaniu języka angielskiego, „Poliglota ” 2007, nr 2.
Karbowniczek J., Grabowski M., Czy w rozwoju tkwią szczegóły? Własne refleksje nad terminologią i periodyzacją wzrastania człowieka, [w:] Zdravie ako zakladny predpoklad rozvoja ludskeho potencialu. Zbornik Prispevkov, Podhajska 2010.
Karbowniczek J., Procesy poznawcze dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Trvalo udrzatel'ny rozvoj ocami deti predskolskeho veku. Zbornik z vedecko – odbornej konferencie s medzinarodnou ucastou, eds. M. Podhajecka, M. Minova, Presov 2010.
Krupova I., Podrouzek L., Vyuzivanie konstruktivistickych metod ako prostriedku rozvijania prirodovednej gramotnosti ziakov 1 stupna ZS, [In:] Veda a vyskum v zrkadle casu: Zbornik referatov z medzinarodnej vedeckej konferencie konanej pri prileitosti zalozenia Institutu Juraja Palesa v Levoci, Ruzomberok 2009.
Kwiatowska M., Topińska Z. (red.), Pedagogika przedszkolna, Warszawa 1978.
Prus-Wiśniewska H., Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Warszawa 1995.
Roszkiewicz I., Młodszy wiek szkolny, Warszawa 1983.
Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Kraków 2010.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: