Zajęcia dodatkowe w przedszkolu
Abstrakt
Obecnie coraz bardziej powszechne staje się zapisywanie dzieci na zajęcia dodatkowe. Oferta wielu placówek wychowania przedszkolnego również jest bardzo urozmaicona. Zajęcia te niewątpliwie mają wiele zalet – dzięki nim dzieci mogą wzbogacać swoją wiedzę, rozwijać pasje i zainteresowania, zawierać nowe znajomości. Warto jednak pamiętać, że aby miały korzystny wpływ na dziecko trzeba zachować rozsądek i umiar w ich doborze, oraz upewnić się, że dziecko chce w nich uczestniczyć i nie stanowią one dla niego dodatkowego obciążenia. Wielu rodziców wychodzi z założenia, że nie zapisanie dziecka na tego typu zajęcia jest zaniedbywaniem jego rozwoju i spowoduje, że będzie w przyszłości gorsze od swoich rówieśników. Efekt jest taki, że już roczne dzieci uczą się języków obcych, bo przecież im wcześniej tym lepiej. To wszystko ma na celu stymulowanie ich rozwoju, ułatwianie startu w przyszłość, odkrywanie ich pasji i talentów. Decyzję warto podejmować wspólnie, choć dziecko powinno mieć tutaj głos decydujący. Zajęcia dodatkowe nie tylkomają dostarczać korzyści edukacyjnych, ale też sprawiać przyjemność. Przedszkole to placówka oświatowa oferująca zajęcia dodatkowe, które stanowią wszechstronną i atrakcyjnąformę aktywności dziecka, służą rozwijaniu zainteresowań nauką, sztuką, techniką i życiem społecznym. Pełnią funkcję dydaktyczną i wychowawczą. Celem artykułu jest przedstawienie rodzaju zajęć dodatkowych oraz ukazanie współpracy rodziców z nauczycielem w organizowaniu czasu wolnego, który może być wykorzystany ciekawie, twórczo i kreatywnie.Bibliografia
Buszkowski I., K. Michalec, Prace plastyczne rozwijające wyobraźnię, Żak, Warszawa 2009.
Jatulewicz E., Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, „Dyrektor Szkoły” (2008)4.
Kiełbasiewicz-Drozdowska I., W. Siwiński, Teoria i metodyka rekreacji, Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego im E. Piaseckiego, Poznań 2001.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa 2007.
Owczarek S, Gimnastyka przedszkolaka, WSiP, Warszawa 2011.
Panek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole-oczekiwania, a rzeczywistość, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2002.
Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, „DrukTur”, Warszawa 2004.
Raczkowska J, Jaka jesteś rodzino?, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (1997)2.
Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Łośgraf, Warszawa 2011.
Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (1990)5.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: