Call for Papers: EETP Vol. 20. No 1(76) 2025. Ocenianie kształtujące w praktyce edukacyjnej - oczekiwania a rzeczywistość
Ocenianie uczniów w edukacji wczesnoszkolnej pozostaje od lat przedmiotem dyskusji, napięć i kontrowersji. Badania świadczą, że sztuka oceniania jest przez samych nauczycieli uważana za jedną z najtrudniejszych do opanowania. Dobre ocenianie powinno bowiem nie tylko dostarczać dziecku przejrzystych informacji zwrotnych dotyczących tego, jak działa, co osiągnęło i nad czym jeszcze musi popracować. Powinno także uruchamiać refleksję dziecka, wzmacniać w nim poczucie sprawstwa, kształtować zdolność do radzenia sobie z niepowodzeniami, zachęcać do podjęcia osobistej odpowiedzialności za własne uczenie się, stopniowo budując zdolność do samoregulacji. W praktyce jednak przed nauczycielami stają różnorodne wyzwania związane zarówno z samym procesem obserwowania wysiłków edukacyjnych dziecka, monitorowania postępów, czy wrażliwego indywidualizowania oceny, jak też odpowiadania na oczekiwania rodziców i dyrekcji. Zapraszamy do refleksji naukowej nad takimi zagadnieniami, jak:
- W jakim stopniu ocenianie stosowane w przedszkolu i klasach młodszych ma prorozwojowy charakter?
- Jakie metody, techniki i narzędzia gromadzenia informacji o uczniach proponują autorzy podręczników i programów nauczania?
- Jakie rodzaje i formy oceniania stosują nauczyciele w praktyce?
- Gdzie tkwi tajemnica skuteczności systemów edukacyjnych, które są pozbawione ocen w formie stopni szkolnych?