Call for Papers: EETP Vol. 20. No 2(77) 2025. Dobrostan psychiczny i fizyczny dziecka w polskim systemie edukacyjnym
Pojęcie dobrostanu dziecka rzadko bywa przedmiotem badań pedagogicznych. Jego precyzyjne dookreślenie sprawia badaczom wiele problemów. W wąskim znaczeniu, przyjmowanym na gruncie medycyny i psychologii klinicznej, dobrostan bywa rozumiany jako nieobecność negatywnych objawów/stanów takich jak: stres, depresja, niepokój. W szerszej perspektywie psychologii pozytywnej odnosi się go raczej do korzystnych elementów sytuacji, w których funkcjonuje człowiek. Martin E.P. Seligman uznaje, że podstawą dobrostanu jest przede wszystkim poczucie sprawstwa, tj. posiadanie i wykorzystanie zasobów człowieka do realizacji własnego potencjału, życia zgodnego z własnym Ja. W takiej perspektywie pojęcia: dobrostan psychiczny, jakość życia, poczucie szczęścia, satysfakcja czy zadowolenie z życia można uznać za synonimy.
Zapraszamy do podjęcia naukowej refleksji nad kategorią dobrostanu małego dziecka w polskim systemie edukacji:
- Jaka jest jakość życia i poczucie satysfakcji dzieci w edukacji elementarnej?
- Jakie zbudować edukację sprzyjającą kształtowaniu poczucia sprawstwa, szczęścia i satysfakcji z uczenia się?
- W jakim stopniu polska szkoła sprzyja dobrostanowi nauczycieli?