Zdolności muzyczne ustabilizowane a imitacja i improwizacja rytmiczna w metrum dwudzielnym studentów wczesnej edukacji w badaniach własnych

Słowa kluczowe: improwizacja rytmiczna, metrum parzyste, gotowość do improwizacji, zdolności muzyczne ustabilizowane, motywy łatwe

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań własnych nad imitacją i improwizacją rytmiczną studentów edukacji wczesnoszkolnej w świetle ich ustabilizowanych zdolności muzycznych badanych testem AMMA Edwina E. Gordona i gotowości do podjęcia improwizacji rytmicznej testem RIRR tegoż. W pierwszej części badań studenci naśladowali łatwe motywy rytmiczne w metrum dwudzielnym, a kolejna część dotyczyła prowadzenia oralnego dialogu rytmicznego (na sylabie BAH) z nauczycielem z użyciem zróżnicowanych łatwych motywów rytmicznych w metrum dwudzielnym. Ocenie trzech kompetentnych sędziów podlegały zarówno wykonania imitacyjne, jak i improwizacyjne studentów. Podjęto również poszukiwanie związków pomiędzy uzdolnieniem muzycznym, gotowością do improwizacji a umiejętnościami imitowania i improwizowania rytmicznego studentów oraz ich samooceną. Schemat zastosowanych badań mieści się w strategii ilościowej, paradygmacie pozytywistycznym, z metodą testowania i pomiaru z wykorzystaniem testów statystycznych. Oś konstrukcyjną badań stanowiła teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona. Za cel uznano diagnozę umiejętności odwzorowywania krótkich schematów (motywów) rytmicznych u studentów studiów licencjackich w formie imitacji oraz dialogu z nauczycielem podczas komunikacji rytmicznej (improwizacji rytmicznej) oraz zidentyfikowanie relacji pomiędzy uzdolnieniem muzycznym, gotowością do improwizacji rytmicznej a umiejętnością imitacji i improwizacji motywów rytmicznych.

Biogram autora

Maciej Kołodziejski, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze
dr hab. n. społ., prof. nadzw. na Wydziale Pedagogicznym Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora, rzeczoznawca podręczników do muzyki MEN, autor kilku monografii autorskich, redaktor kilkunastu monografii zbiorowych, autor kilkudziesięciu artykułów i rozdziałów naukowych, recenzent w czasopismach naukowych. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół obszarów pedagogiki muzyki, edukacji muzycznej, pedagogiki twórczości i kreatywności, pedeutologii.

Bibliografia

Azzara C., Understanding Music through Improvisation, [w:] The Development and Practical Application of Music Learning Theory, ed. M. Runfola, C. Crump Taggart, GIA Publications, Inc., Chicago 2005.

Elliot D.J., Music Matters, Oxford University Pres, New York 1995.

Gordon E.E., Advanced Measures of Music Audiation, GIA Publications, Inc., Chicago 1989.

Gordon E.E., Audiation, Music Learning Theory, Music Aptitude, and Creativity, „Suncoast Music Education Forum On Creativity”, Chicago 1989.

Gordon E.E., Audiation, Music Learning Theory, Music Aptitude, And Creativity, [in:] Proceedings of the Suncoast Forum on Music Education, University of Southern Florida Press, Tampa 1989.

Gordon E.E., Clarity by Comparison and Relationship. A Bedtime Reader for Music Educators, Chicago 2008.

Gordon E.E., Harmonic Improvisation for Adult Musicians, GIA Publications, Inc., Chicago 2005.

Gordon E.E., Harmonic Improvisation Readinsess Record and Rhythm Improvisation Readiness Record, GIA Publications, Inc., Chicago 1998.

Gordon E.E., Improvisation in the Music Clasroom. Sequential Learning, GIA Publications, Inc, Chicago 2003.

Gordon E.E., Jump Right in The Music Curriculum. Refence Handbook for Using Learning Sequence Activities, GIA Publications, Inc., Chicago 2001.

Gordon E.E., Learning Sequences in Music: Skill Content, and Patterns, GIA Publications, Inc., Chicago 1988.

Gordon E.E., Rating Scales and Their Uses for Measuring and Evaluating Achievement in Music Performance, Chicago 2002.

Gordon E.E., Sekwencje uczenia się muzyki. Umiejętności, zawartość, motywy, WSP, Bydgoszcz 1999.

Gordon E.E., Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, ZamKor, Kraków 1997.

Gruhn W., Phases and Stages in Early Music Learning. A longitudinal study on the development of young children’s musical potential, „Music Education Research”, 4(2002)1.

Hickey M., Webster P.R., Creative Thinking in Music, „Music Educators Journal”, 88(2001).

Kołodziejski M., Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, PWSZ, Płock 2011.

Kołodziejski M., Poziom zdolności muzycznych ustabilizowanych a gotowość do improwizacji harmonicznej i rytmicznej u studentów pedagogiki, [w:] Twórczość „codzienna” w praktyce edukacyjnej, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2009.

Kołodziejski M., The Relationship Between Stabilised Musical Aptitudes and Readiness for Harmonic and Rhythm Improvisation in Students with a Major in Music, „Muzikas Zinatne Šodien: Pastavigais un Mainigais: zinatnisko rakstu krajums III”, Daugavpils: Daugavpils University, Akademiskais Apgads Saule, 2011.

Kołodziejski M., Zdolności muzyczne dzieci kończących edukację wczesnoszkolną w badaniach studentów studiów licencjackich, [w:] Wybrane obszary aktywności dziecka w badaniach i praktyce pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, B. Walak, Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski, 2018 (w druku).

May R., The Courage to Create Paperback, W – W Northon & Company, London – New York 1994.

Miner B., Fostering Musical Creativity in the Elementary Classroom, Inquiry, University Of New Hampshire 2007.

Sloboda J., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia rozwoju, AMFC, Warszawa 2002.

Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, Poznań 2006.

Trzos P.A., Edwin Elias Gordon’s Theory: Implications for Social Aspects of Making Music in the Education of a Child (According to the Author’s Own Educational Research), „Muzikas zinatne šodien: pastavigais un mainigais”, 7, Zinatnisko rakstu krajums, Edit. I. Grauzdina, Daugavpils University 2015.

Trzos P.A., Zastosowanie wybranych elementów teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona w badaniach studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, [w:] Edukacja – Muzyka – Kultura. Implikacje pedagogiczne i historyczne, red. B. Bonna, Prace Wydziału Nauk Humanistycznych, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Prace Komisji Sztuki, 0067–947X; nr 15, Bydgoszcz 2015.

Zwolińska E.E., Sposoby audiacji. O myśleniu muzycznym, Bydgoszcz 2014.

https://sjp.pl/na%C5%9Bladowa%C4%87 (dostęp: 25.10.2017).

https://sjp.pwn.pl/sjp/slownictwo;2521882.html (dostęp: 25.10.2017).

https://sjp.pwn.pl/slowniki/na%C5%9Bladowa%C4%87.html (dostęp: 25.10.2017).

Opublikowane
2018-07-25
Jak cytować
Kołodziejski, M. (2018). Zdolności muzyczne ustabilizowane a imitacja i improwizacja rytmiczna w metrum dwudzielnym studentów wczesnej edukacji w badaniach własnych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(2(48), 139-164. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1348.08