Zdolności muzyczne ustabilizowane a imitacja i improwizacja rytmiczna w metrum dwudzielnym studentów wczesnej edukacji w badaniach własnych
Abstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań własnych nad imitacją i improwizacją rytmiczną studentów edukacji wczesnoszkolnej w świetle ich ustabilizowanych zdolności muzycznych badanych testem AMMA Edwina E. Gordona i gotowości do podjęcia improwizacji rytmicznej testem RIRR tegoż. W pierwszej części badań studenci naśladowali łatwe motywy rytmiczne w metrum dwudzielnym, a kolejna część dotyczyła prowadzenia oralnego dialogu rytmicznego (na sylabie BAH) z nauczycielem z użyciem zróżnicowanych łatwych motywów rytmicznych w metrum dwudzielnym. Ocenie trzech kompetentnych sędziów podlegały zarówno wykonania imitacyjne, jak i improwizacyjne studentów. Podjęto również poszukiwanie związków pomiędzy uzdolnieniem muzycznym, gotowością do improwizacji a umiejętnościami imitowania i improwizowania rytmicznego studentów oraz ich samooceną. Schemat zastosowanych badań mieści się w strategii ilościowej, paradygmacie pozytywistycznym, z metodą testowania i pomiaru z wykorzystaniem testów statystycznych. Oś konstrukcyjną badań stanowiła teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona. Za cel uznano diagnozę umiejętności odwzorowywania krótkich schematów (motywów) rytmicznych u studentów studiów licencjackich w formie imitacji oraz dialogu z nauczycielem podczas komunikacji rytmicznej (improwizacji rytmicznej) oraz zidentyfikowanie relacji pomiędzy uzdolnieniem muzycznym, gotowością do improwizacji rytmicznej a umiejętnością imitacji i improwizacji motywów rytmicznych.
Bibliografia
Azzara C., Understanding Music through Improvisation, [w:] The Development and Practical Application of Music Learning Theory, ed. M. Runfola, C. Crump Taggart, GIA Publications, Inc., Chicago 2005.
Elliot D.J., Music Matters, Oxford University Pres, New York 1995.
Gordon E.E., Advanced Measures of Music Audiation, GIA Publications, Inc., Chicago 1989.
Gordon E.E., Audiation, Music Learning Theory, Music Aptitude, and Creativity, „Suncoast Music Education Forum On Creativity”, Chicago 1989.
Gordon E.E., Audiation, Music Learning Theory, Music Aptitude, And Creativity, [in:] Proceedings of the Suncoast Forum on Music Education, University of Southern Florida Press, Tampa 1989.
Gordon E.E., Clarity by Comparison and Relationship. A Bedtime Reader for Music Educators, Chicago 2008.
Gordon E.E., Harmonic Improvisation for Adult Musicians, GIA Publications, Inc., Chicago 2005.
Gordon E.E., Harmonic Improvisation Readinsess Record and Rhythm Improvisation Readiness Record, GIA Publications, Inc., Chicago 1998.
Gordon E.E., Improvisation in the Music Clasroom. Sequential Learning, GIA Publications, Inc, Chicago 2003.
Gordon E.E., Jump Right in The Music Curriculum. Refence Handbook for Using Learning Sequence Activities, GIA Publications, Inc., Chicago 2001.
Gordon E.E., Learning Sequences in Music: Skill Content, and Patterns, GIA Publications, Inc., Chicago 1988.
Gordon E.E., Rating Scales and Their Uses for Measuring and Evaluating Achievement in Music Performance, Chicago 2002.
Gordon E.E., Sekwencje uczenia się muzyki. Umiejętności, zawartość, motywy, WSP, Bydgoszcz 1999.
Gordon E.E., Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, ZamKor, Kraków 1997.
Gruhn W., Phases and Stages in Early Music Learning. A longitudinal study on the development of young children’s musical potential, „Music Education Research”, 4(2002)1.
Hickey M., Webster P.R., Creative Thinking in Music, „Music Educators Journal”, 88(2001).
Kołodziejski M., Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, PWSZ, Płock 2011.
Kołodziejski M., Poziom zdolności muzycznych ustabilizowanych a gotowość do improwizacji harmonicznej i rytmicznej u studentów pedagogiki, [w:] Twórczość „codzienna” w praktyce edukacyjnej, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2009.
Kołodziejski M., The Relationship Between Stabilised Musical Aptitudes and Readiness for Harmonic and Rhythm Improvisation in Students with a Major in Music, „Muzikas Zinatne Šodien: Pastavigais un Mainigais: zinatnisko rakstu krajums III”, Daugavpils: Daugavpils University, Akademiskais Apgads Saule, 2011.
Kołodziejski M., Zdolności muzyczne dzieci kończących edukację wczesnoszkolną w badaniach studentów studiów licencjackich, [w:] Wybrane obszary aktywności dziecka w badaniach i praktyce pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, B. Walak, Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski, 2018 (w druku).
May R., The Courage to Create Paperback, W – W Northon & Company, London – New York 1994.
Miner B., Fostering Musical Creativity in the Elementary Classroom, Inquiry, University Of New Hampshire 2007.
Sloboda J., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia rozwoju, AMFC, Warszawa 2002.
Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, Poznań 2006.
Trzos P.A., Edwin Elias Gordon’s Theory: Implications for Social Aspects of Making Music in the Education of a Child (According to the Author’s Own Educational Research), „Muzikas zinatne šodien: pastavigais un mainigais”, 7, Zinatnisko rakstu krajums, Edit. I. Grauzdina, Daugavpils University 2015.
Trzos P.A., Zastosowanie wybranych elementów teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona w badaniach studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, [w:] Edukacja – Muzyka – Kultura. Implikacje pedagogiczne i historyczne, red. B. Bonna, Prace Wydziału Nauk Humanistycznych, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Prace Komisji Sztuki, 0067–947X; nr 15, Bydgoszcz 2015.
Zwolińska E.E., Sposoby audiacji. O myśleniu muzycznym, Bydgoszcz 2014.
https://sjp.pl/na%C5%9Bladowa%C4%87 (dostęp: 25.10.2017).
https://sjp.pwn.pl/sjp/slownictwo;2521882.html (dostęp: 25.10.2017).
https://sjp.pwn.pl/slowniki/na%C5%9Bladowa%C4%87.html (dostęp: 25.10.2017).
Copyright (c) 2018 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: