Introduction
Abstrakt
The wide range of matters connected with creativity in different areas of a person’s life indicates the meaning of this term for their functioning, regardless of his the social status or the scientific field. Creativity is tied to with human existence, giving it an extraordinary shape reflected in their creative activity. In some way, it also forms their individuality, which Stefan Kunowski defines as the developmental structure of a psychological layer that tightly resonates with the biological, social, cultural, and spiritual ones. In this context, one can assume that the fundamental source of creativity are human beings, since without man there would be no creativity, as stressed by Mark Runco in his scientific research. On the other hand, one can state that creativity performs a great role in man’s development on the individual and social level. It participates in forming his inner and outer environment of life. According to the aspects mentioned above, the fact that creativity appears as a subject of varied scientific research in Poland and in the world is not a surprise, for it is reflected in the richness of its definitions, typologies, etc. Among the many definitions available, creativity can be defined as ability, personal quality, or value. What is more, the criteria of its essence are exposed from different scientific perspectives which cover, for example, novelty, originality, value, and so on. They are referred to man – as a creator, in terms of his attitude and of a piece of his work, something which is also reflected in the educational environment where a teacher’s pedagogical and creative personality is a crucial point in the challenges present for educators and organizers of educational processes. The creative teacher molds the educative environment and is a valid component of the educational process. He/she stimulates and supports students’ creative activity while taking up cooperation with their upbringing surrounding. Why and how does this happen? - this question, of a reflective nature, is directed towards the reader of these reflections upon creativity which are covered by this issue of “Elementary Education in Theory and Practice”. We hope that the inspiration drawn from this issue enables readers to take up creative activities in their own educational activity.
Copyright (c) 2018 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: