Infantylizm – niewykorzystany potencjał w perspektywie stawania się dorosłym. Mały książę Antoine’a de Saint-Exupéry’ego – „doświadczenie infantylizmu”
Abstrakt
W artykule nie chodzi o perspektywę indolencji, ale o wykorzystywanie potencjałów dzieciństwa do budowania swojej dorosłości. W tym celu przywołuję poetycką opowieść Mały książę Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, która w znakomity sposób prezentuje relacje między dorosłym a dzieckiem, relacje symboliczne między byciem dzieckiem a byciem i stawaniem się dorosłym. Idąc tym tropem, wykorzystanie do analiz Małego księcia jest kluczem do zrozumienia kategorii infantylizacji, oddając tym samym sposób i treść aplikacyjności wartości. Rozważania rozpoczynam od próby zdefiniowania infantylizacji, włączając w ten dyskurs reprezentacje G. Bachelarda, B.R. Barbera a także C.G. Junga. Następnie przywołuję kategorię powieści, traktując ją jako „laboratorium ludzkiej egzystencji” (Jaworska-Witkowska) a tym samym jako wdzięczny materiał analiz, kluczowy dla dyskursu pedagogicznego. W kolejnej części tekstu pojawia się kilka tropów (od)czytań Małego księcia z refleksją pedagogiczną w tle.
Bibliografia
Bachelard G. (1998). Poetyka marzenia, Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
Barber R.B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa: MUZA. Borowski D. (2014). Literackie nawiązania do Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego – spojrzenie intertekstualne, [w:] Z. Ożóg-Winiarska (red.), Teksty kultury w edukacji polonistycznej i refleksji badawczej, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, s. 41-54.
Chrabąszcz M. (2016). Strategie infantylizacji w wybranych utworach Andrzeja Maleszki i Michała Rusinka, [w:] M. Chrobak i K. Wądolny-Tatar (red.), Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze, Kraków: Universitas, s. 303-321.
Chrobak M. i Wądolny-Tatar, K. (2016). Z powrotem do dzieciństwa. Szkic na otwarcie, [w:] M. Chrobak i K. Wądolny-Tatar (red.), Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze, Kraków: Universitas.
Czernianin W. i Czernianin H. (2017). Zarys teorii psychoanalitycznej Zygmunta Freuda, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, Tom VII, Nr 1, s. 13-34.
de Saint-Exupéry A. (2018). Mały książe, Warszawa: MUZA.
Drewermann E. (1996). Istotnego nie widać. Rzecz o Małym Księciu, Warszawa.
Głowiński M. (2018, styczeń 6). Naukaonline, http://www.naukaonline.pl/felietony/item/26-miedzy-wulgarnoscia-a-infantylizacja [dostęp: 10.01.2019].
Jaworska-Witkowska M. (2009). Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie, Kraków: Impuls.
Jaworska-Witkowska M. (2011). Próby pedagogicznego myślenia wobec (oporu) języków kultury: wyobraźnia humanistyczna a wrażliwość pedagogiczna: zadania do pracy dydaktycznej ze studentami, „Studia z Teorii Wychowania”, tom 2, nr 1 (2), s. 203-229.
Jaworska-Witkowska M. (2016). Przechwytywanie tekstów. Powidoki czytania, Bydgoszcz: KPSW. Jung C.G. (1988). Fenomenologia archetypu dziecka, [w:] M. Janion i S. Chwin (red.), Dzieci. Transgresje 5. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, s. 255-269.
Karwowska M. (2015). Antropologia wyobraźni twórczej w badanich literackich. Świat wyobrażony Brunona Schulza, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytet Łódzki.
Rorty R. (1993). Liberalizm, lewica i mądrość powieści, [w:] Z. Kwieciński, Nieobecne dyskursy, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 100-109.
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: