Przedszkola leśne a potrzeba edukacji zdrowotnej i ekologicznej wśród najmłodszych
Abstrakt
Degradacja środowiska naturalnego oraz niekorzystne dla zdrowia trendy życia współczesnego społeczeństwa; związane z ograniczeniem aktywności ruchowej; stawiają nowe wymagania przed organizatorami edukacji przedszkolnej. Dotyczą one przede wszystkim rozwijania świadomości ekologicznej i zdrowotnej wśród młodego pokolenia. Tradycyjne przedszkola uwzględniają owe zagadnienia w realizowanych programach nauczania; niemniej nie rozwiązują one problemów zdrowotnych; takich jak np. wady postawy; wzroku; słabo rozwinięte kompetencje komunikacyjne; poczucie alienacji. W świetle zarysowanych potrzeb propozycją godną uwagi jest koncepcja przedszkoli leśnych; rozwijająca się bujnie w krajach Europu Zachodniej i nie tylko. Dotarła ona także do Polski. W artykule przedstawiono podstawy filozoficzno-dydaktyczne przedszkoli leśnych i ich rozwój na świecie i w Polsce.
Bibliografia
Barlow J. (2010). Bringing children back to the nature, „Green Teacher”, nr 88.
Bąk i in. (red.) (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Pracownia Nauki i Przygody.
Christ M., Preuss A. (2018). Związek leśnych przedszkoli z metodą Marii Montessori, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 1. DOI: 10.14632/eetp.2017.13.47.145
Cornell J. (1979). Sharing Nature with Children. The Classic Parents` and Teachers` Nature Awarness Guidebook. Nevada: Ananda Publications.
Guz S. (2005). Znaczenie edukacji w systemie Montessori dla kształtowania się wybranych cech osobowości dzieci, [w:] S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia, Lublin: Wyd. UMCS.
Guz S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin: Wyd. UMCS.
Janik A. (2015). Koncepcja pedagogiczna i program leśnych przedszkoli na przykładzie przedszkola w Lipsku na terenie Niemiec, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4.
Kołodziejczyk B., Konieczna M. (2004). Zadania elementarnej edukacji zdrowotnej, [w:] D. Skulicz (red.), Zdrowie w edukacji elementarnej. Wprowadzenie do konstruowania programów autorskich, Kraków: Wyd. UJ.
Koter W., Kozłowska K. (2003). Edukacja zdrowotna przedszkolaka – nowa jakość życia. program, scenariusze, narzędzia, „Edukacja w Przedszkolu”, czerwiec.
Louv R. (2014). Ostatnie dziecko lasu. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Ochnio E. (2005). Edukacja ekologiczna dzieci sześcioletnich w przedszkolu a ich wiedza z zakresu ochrony środowiska, [w:] S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia, Lublin: Wyd. UMCS.
Palamer-Kabacińska E., Leśny A. (red.) (2012). Edukacja przygodą. Outdoor i adventure education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.
Palmer S. (2007). Toksyczne dzieciństwo. Wrocław: Wyd. Dolnośląskie.
Pieprzyk M. (2015). Funkcjonowanie leśnych przedszkoli – Waldkindergarten – w Niemczech a obraz dzieciństwa we współczesnym świecie, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 1.
Szempruch J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Woynarowska B., Małkowska-Szkutnik A. (2017). Okres dzieciństwa i dorastanie w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska i in. (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
The inspiring growth of sparing nature in China, https://www.sharingnature.com/china-tour-2017.html (dostęp: 22.07.2019)
lesneprzedszkola.pl (dostęp: 28.07.2019)
Romaniak J., Leśne przedszkola – bez murów, z otwarciem na naturę, www.dziecisawazne.pl/lesne-przedszkola-bez-murow-z-otwarciem-na-nature/ (dostęp: 29.07.2019)
www.sharingnature.com
www.verein-wurzelnundfluegel.de/UeberdenVerein.html (dostęp: 16.07.2019)
www.wurzeln-und-fluegel.ch (dostęp 16.07.2019)
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: