Opinie nauczycieli wczesnoszkolnych o zastosowaniu technologii informacyjnej podczas uczenia się/nauczania muzyki poprzez audiację
Abstrakt
Niniejszy artykuł koncentruje się na zmianie paradygmatu w edukacji muzycznej; który wynika z rozwoju audiacji (myślenia dźwiękami). W 2004 roku w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na kierunku pedagogika wczesnoszkolna rozpoczęto kształcenie studentów na podstawie założeń teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Przez 15 lat realizacji programu nauczania w module innowacyjna edukacja muzyczna poddawano go ewaluacji w sześciu zakresach problemowych: 1) Wartość umysłowa umiejętności audiowania; 2) Wartość procesu uczenia się muzyki poprzez audiację; 3) Wartość trzystopniowego procesu uczenia się muzyki; 4) Możliwość optymalizacji procesu dydaktycznego; 5) Przydatność wyaudiowanych wzorów; 6) Zdolność do uczenia się muzyki. W wyniku piętnastoletniej praktyki realizowania planu strategicznego skoncentrowanego na audiacyjnym modelu edukacji muzycznej zaszły zmiany w świadomości studentów; zwiększyły się także wymagania w zakresie podnoszenia umiejętności technicznych i praktycznych. Z tego powodu uznano; że starannie zaplanowana; zaprojektowana i zintegrowana z dobrą praktyką pedagogiczną technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) może wspierać motywację do uczenia się muzyki i podnosić jej jakość.
Bibliografia
Beck H. (2018). Mózg się myli! Dlaczego błędy mózgu są naszą siłą; Łódź: Feeria Science.
Bengtsson S.L.; Csikszentmihályi M.; Ullén F. (2007). Cortical Regions Involved in the Generation of Musical Structures During Improvisation in Pianists; „Journal of Cognitive Neuroscience”; nr 5(19); s. 830-842. DOI: 10.1162/jocn.2007.19.5.830.
Bower J.M.; Parsons; L.M. (2003). Mały wielki móżdżek; „Świat Nauki”; nr 9; s. 59-65.
Boyke J.; Driemeyer J.; Gaser C.; Bǖchel C.; May A. (2008). Training-Induced Brain Structure Changes in the Elderly; „Journal of Neuroscience”; nr 28(28); s. 7031-7035. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.0742-08.2008.
Coutanche M.N.; Thompson-Schill S.L. (2015). Rapid consolidation of new knowledge in adulthood via fast mapping; „Trends in Cognitive Sciences”; nr 9(19); s. 486-488. DOI: 10.1016/j.tics.2015.06.001.
Cunningham W.A.; Kirkland T. (2014). The Joyful; Yet Balanced; Amygdala: Moderated Responses to Positive but not Negative Stimuli in Trait Happiness; „Social Cognitive Affective Neurosciences”; nr 9(6); s. 760-6. DOI: 10.1093/scan/nst045.
Davis S.W.; Dennis N.A.; Daselaar S.M.; Fleck M.S.; Cabeza R. (2008). Que PASA? The Posterior-Anterior Shift in Aging; „Cerebral Cortex”; nr 5(18); s. 1201-1209. DOI: 10.1093/cercor/bhm155.
Degen C.; Schröder J. (2014). Training-Induced Cerebral Changes in the Elderly; „Restorative Neurology and Neuroscience”; nr 1(32); s. 213-221. DOI: 10.3233/RNN-139009.
Gordon E.E. (1999). Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności; zawartość i motywy; Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Grady C. (2012). The Cognitive Neuroscience of Ageing; „Nature Review Neuriscience”; nr 13(7); s. 491-505. DOI: 10.1038/nrn3256.
Hermans E.J.; Henckens M.J; Joȅls M.; Fernández G. (2014). Dynamic Adaptation of Large-Scale Brain Networks in Response to Acute Stressors; „Trends in Neuroscience”; nr 37(6); s. 304-314. DOI: 10.1016/j.tins.2014.03.006.
Hommer D.W.; Knutson B.; Fong G.W; Bennett S.; Adams C.M; Varnera J.L. (2003). Amydgalar Recruitment During Anticipation of Monetary Rewards: An Event-Related; fMRI study; „Annals of The New York Academy of Sciences”; nr 985; s. 476-478. DOI: 10.1111/j.1749-6632.2003.tb07103.x.
Inbar Y.; Botti S.; Hanko K. (2011). Decision Speed and Choice Regret: When Haste Feels Like Waste; „Journal of Experimental Social Psychology”; nr 47(5); s. 533-540. DOI: 10.1016/j.jesp.2011.01.011.
Jaśkowski P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł; Warszawa: VIZJA PRESS&IT.
Knutson B.; Wimmer G.E.; Kuhnen C.M.; Winkielman P. (2008). Nucleus Accumbens Activation Mediates the Influence of Reward Cues on Financial Risk Taking; „NeuroReport”; nr 19(5); s; 509-513. DOI: 10.1097/WNR.0b013e3282f85c01.
Kroll J.F.; Bialystok E. (2013). Understanding the Consequences of Bilingualism for Language Processing and Cognition; „Journal of Cognitive Psychology”; nr 25(5); s. 497-514; DOI: 10.1080/20445911.2013.799170.
Kutas M.; Federmeier K.D. (2011). Thirty Years and Counting: Finding Meaning in the N400 Component of the Event-Related Brain Potential (ERP); „Annual Review of Psychology”; nr 62; s. 621-647. DOI: 10.1146/annurev.psych.093008.131123.
Lehne M.; Rohrmeier M.; Koelsch S. (2014). Tension-Related Activity in the Orbitofrontal Cortex and Amygdala: an fMRI Study with Music; „Social Cognitive and Affective Neuroscience”; DOI: 10.1093/scan/nst141.
Luk G.; Bialystok E.; Craik F.I.; Grady C.L. (2011). Lifelong bilingualism maintains white matter integrity in older adults; „The Journal of Neuroscience”; nr 31(46); s. 16808-13. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.4563-11.2011.
McGaugh J.L. (2013). Making Lasting Memories: Remembering the Significant; „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”; nr 110(Suppl 2); s. 10402-7. DOI: 10.1073/pnas.1301209110.
Rast P. (2011). Verbal Knowledge; Working Memory; and Processing Speed as Predictors of Verbal Learning in Older Adults; „Developmental Psychology”; nr 47(5) s. 1490-1498. DOI: 10.1037/a0023422.
Samanez-Larkin; G.R.; Knutson; B. (2015). Decision Making in the Ageing Brain: Changes in Affective and Motivational Circuits; „Nature Reviews Neuroscience”; nr 16(5); s. 278-289. DOI: 10.1038/nrn3917.
Schacter D.L.; Addis D.R.; Buckner R.L. (2007). Remembering the Past to Imagine the Future: the Perspective Brain; „Nature Reviews Neuroscience”; nr 8(9); s. 657-661. DOI: 10.1038/nrn2213.
Simonov P.V.; Frolov M.V.; Evtushenko V.F.; Sviridov E.P. (1977). Effect of Emotional Stress on Recognition of Visual Patterns; „Aviation; Space and Enviromental Medicine”; nr 48(9); s. 856-858.
Smolen P.; Zhang Y.; Byrne J.H (2016). The Right Time to Learn: Mechanisms and Optimization of Spaced Learning; „Nature Review Neuroscience”; nr 17(2); s. 77-88. DOI: 10.1038/nrn.2015.18.
Strelzyk F.; Hermes M.; Naumann E.; Oitzl M.; Walter C.; Busch H.P.; Richte S.; Schächinger H. (2012). Tune it Down to Live i Tup? Rapid; Nongenomic Effects Cortisol on the Human Brain; „Journal of Neuroscience”; nr 32(2); s. 616-625. DOI 10.1523/JNEUROSCI.2384-11.2012.
Sullivan; E.V.; Pfefferbaum; A. (2006); Diffusion Tensor Imaging and Aging; „Neuroscience and Biobehavioral Reviews”; nr 30(6); s. 749-761. DOI: 10.1016/j.neubiorev.2006.06.002.
Thorne K.J.; Andrews J.J.; Nordstokke D. (2013). Relations Among Children’s Coping Strategies and Anxiety: the Mediating Role of Coping Efficacy; „The Journal of General Psychology”; nr 140(3); s. 204-223. DOI: 10.1080/00221309.2013.792235.
Copyright (c) 2020 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: