Filozoficzne założenia wczesnej edukacji muzycznej – rozwiązanie kompromisowe
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja założeń filozoficznych wczesnej edukacji muzycznej. We wprowadzeniu zwracam uwagę na nieobecność filozofii wczesnej edukacji muzycznej w Polsce, nawiązując do istnienia jej elementów w teorii wychowania estetycznego i wywodzącej się z niej teorii wychowania muzycznego. W pierwszej części opracowania przedstawiam poglądy autorów reprezentujących dwa przeciwstawne podejścia w tym zakresie: tzw. estetyków i praksjalistów, pokazując jednocześnie, z jakich nurtów filozoficznych je wywodzą. Następnie omawiam różnice między prezentowanymi stanowiskami w zakresie filozofii edukacji muzycznej, po czym przechodzę do przedstawienia autorskiej propozycji kompromisu między dwoma stanowiskami. Zastosowana metoda to krytyczna analiza tekstów. Kompromisowe rozwiązanie, zwane przeze mnie estetyczno-praksjalnym, proponuję zastosować jako filozoficzne założenia wczesnej edukacji muzycznej.
Bibliografia
Alperson, P. (1991). What Should One Expect From a Philosophy of Music Education?, „Journal of Aesthetic Education”, nr 25(3), s. 215-242.
Elliot D.J. (1995). Music Matters. A new Philosophy of Music Education, New York, Oxford: Oxford University Press.
Gordon E.E. (1997). Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, tłum. E. Kuchtowa, A. Zielińska, Kraków: Wydawnictwo „Zamiast korepetycji”.
Gutek G. L. (2007). Filozofia dla pedagogów, Wyd. 2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jones P. M. (2007). Music education for society & sake: Music education in an era of global neo-imperial/neo-medieval market driven paradigms and structures, „Action, Criticism, and Theory of Music Education”, nr 6(1).
Klus-Stańska D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:], Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Warszawa: Wydawnictwa Akadmeickie i Profesjonalne, s. 25-78.
Lissa Z. (1975). Nowe szkice z estetyki muzycznej, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Panaiotidi, E. (2002). What is philosophy of music education and do we really need it?, „Studies in Philosophy and Education”, nr 21, s. 229-252.
Przychodzińska M. (1987). Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność, Warszawa: WSiP.
Przychodzińska M. (1989). Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa: WSiP.
Reimer B. (2003). A Philosophy of Music Education: Advancing the Vision, Third Edition, Upper Saddle River N.J.: Prentice Hall.
Schusterman R. (1992). Pragmatist Aesthetics. Living Beauty, Rethinking Art, Cambridge MA: Blackwell.
Suświłło M. (2018). Podstawy rozwijania muzykalności dziecka – implikacje dla edukacji. “Aspekty Muzyki” tom 8, s. 39-65.
Tatarkiewicz W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Sztuka – piękno – forma – twórczość – odtwórczość – przeżycia estetyczne, Warszawa: PWN.
Vogt J. (2003). Philosophy–Music Education–Curriculum: Some casual remarks on some basic concepts, “Action, Criticism & Theory for Music Education”, nr 2 (1), s. 1-25.
Westerlund H. (2003). Reconsidering Aesthetic Experience in Praxial Music Education, „Philosophy of Music Education Review”, nr 11(1).
Wojnar I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: