Philosophical Assumptions of Early Music Education – a Compromising Solution

Keywords: philosophy, early music education, aesthetics, praxialism, pragmatism, constructivism

Abstract

This paper aims at presenting philosophical assumptions of early music education. The introductory part draws the readers’ attention to the absence of any elements of early music education philosophy in Poland, even though such elements can be found both in the theory of aesthetic education and related music education theories. The first part of the article focuses on two opposite approaches, i. e., the aesthetic and the “praxial” one, presenting their philosophical background. After discussing the differences between one approach and the other, the author of the article presents her own idea how to reach a compromise between the aestheticians and the “praxialists”. The method she applies is the critical analysis of texts. The author suggests that the compromising solution, which she describes as an aesthetic-praxial one, should be applied as philosophical assumptions of early music education.

References

Alperson, P. (1991). What Should One Expect From a Philosophy of Music Education?, „Journal of Aesthetic Education”, nr 25(3), s. 215-242.

Elliot D.J. (1995). Music Matters. A new Philosophy of Music Education, New York, Oxford: Oxford University Press.

Gordon E.E. (1997). Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, tłum. E. Kuchtowa, A. Zielińska, Kraków: Wydawnictwo „Zamiast korepetycji”.

Gutek G. L. (2007). Filozofia dla pedagogów, Wyd. 2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jones P. M. (2007). Music education for society & sake: Music education in an era of global neo-imperial/neo-medieval market driven paradigms and structures, „Action, Criticism, and Theory of Music Education”, nr 6(1).

Klus-Stańska D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:], Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Warszawa: Wydawnictwa Akadmeickie i Profesjonalne, s. 25-78.

Lissa Z. (1975). Nowe szkice z estetyki muzycznej, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Panaiotidi, E. (2002). What is philosophy of music education and do we really need it?, „Studies in Philosophy and Education”, nr 21, s. 229-252.

Przychodzińska M. (1987). Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność, Warszawa: WSiP.

Przychodzińska M. (1989). Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa: WSiP.

Reimer B. (2003). A Philosophy of Music Education: Advancing the Vision, Third Edition, Upper Saddle River N.J.: Prentice Hall.

Schusterman R. (1992). Pragmatist Aesthetics. Living Beauty, Rethinking Art, Cambridge MA: Blackwell.

Suświłło M. (2018). Podstawy rozwijania muzykalności dziecka – implikacje dla edukacji. “Aspekty Muzyki” tom 8, s. 39-65.

Tatarkiewicz W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Sztuka – piękno – forma – twórczość – odtwórczość – przeżycia estetyczne, Warszawa: PWN.

Vogt J. (2003). Philosophy–Music Education–Curriculum: Some casual remarks on some basic concepts, “Action, Criticism & Theory for Music Education”, nr 2 (1), s. 1-25.

Westerlund H. (2003). Reconsidering Aesthetic Experience in Praxial Music Education, „Philosophy of Music Education Review”, nr 11(1).

Wojnar I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Published
2021-02-16
How to Cite
Suświłło, M. (2021). Philosophical Assumptions of Early Music Education – a Compromising Solution. Elementary Education in Theory and Practice, 16(1(59), 11-22. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1659.01