Aktywność filozoficzna uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Abstrakt
Filozofia dla dzieci od dawna stanowi element badań pedagogicznych, w którym filozofowanie dzieci traktowane jest jako metoda kształcenia. Prowadzone badania wskazują, iż filozoficzne rozmyślania dzieci przynoszą korzystne efekty w realizacji niektórych treści nauczania, czy wspomagają rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. W niniejszym opracowaniu zaprezentowano wyniki badań jakościowych, których celem było poznanie aktywności filozoficznej dzieci w młodszym wieku szkolnym o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Problem główny został zawarty w pytaniu: Jaka jest aktywność filozoficzna uczniów w młodszym wieku szkolnym o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? W prowadzonym postępowaniu badawczym zastosowano obserwację uczestniczącą. Wyniki badań przeprowadzonych w grupie 15 uczniów klasy drugiej integracyjnej wskazały, że w większości przypadków aktywność filozoficzna badanych przedstawiała się bardzo zróżnicowanie, niezależnie od ich potrzeb edukacyjnych. Wyjątek stanowili uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w minimalnym stopniu uczestniczyli w zajęciach filozoficznych. Przeprowadzone badania stanowią przykład dziecięcych rozmyślań filozoficznych.
Bibliografia
Gorard S., Siddiqui N., Huat See B. (2015). Philosophy for Children: Evaluation report and Executive summary, Durham: Durham University.
Juszczyk S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
KarimiRad M., Maghami H. R., Hosseinzadeh M., Madadizadeh F., Khodayarian M. (2022). The Effectiveness of "Philosophy for Children-Based Educational Program" on Breakfast Consumption of Elementary Students: A Randomized Clinical Trial, „Journal of Nutrition and Food Security”, Vol. 7, NO. 2, s. 139-149,
<http://jnfs.ssu.ac.ir/article-1-452-en.html> [Accessed August 2, 2022]
Karadağ F., Demirtaş V.Y. (2018). The Effectiveness of The Philosophy with Children Curriculum on Critical Thinking Skills of Pre-School Children, „Education and Science”, Vol. 43, NO. 195, s. 19-40. DOI:10.15390/EB.2018.7268
Kitchener R. (1990). Do Children Think Philosophically? „Metaphilosophy”, Vol. 21, NO. 4, s. 416–431.
Lipman M. (1976). Philosophy for Children, „Metaphilosophy”, Vol. 7, NO. 1, s. 17–39.
Martens E. (2011). Dzieci są filozofami, filozofowie są dziećmi, „Ethics in Progress”, Vol. 2, NO.1, s. 42-44. DOI: 10.14746/eip.2011.1.7
Matthews G.B. (1979). Philosophy and the Young Child, „Metaphilosophy”, Vol. 10, NO. 3/4, s. 354–368.
Rahdar A., Pourghaz A., Marziyeh A. (2018). The Impact of Teaching Philosophy for Children on Critical Openness and Reflective Skepticism in Developing Critical Thinking and Self-Efficacy, „International Journal of Instruction”, Vol. 11, NO. 3, s. 539–556.
Shatalebi A., Hedayat M. (2016). Investigating the Effects of 'Philosophy for Children' Program on the Reduction of Psychosomatic Disorders Symptoms in 9-11 Age Boys, „International Letters of Social and Humanistic Sciences”, Vol. 66, s. 1–9.
Szczepska-Pustkowska M. (2008). Dziecięce filozofowanie (i filozofowanie z dziećmi) jako zasada pracy z uczniem, ”Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 1, nr 207, s. 5–31.
Walczak P. (2017). Wpływ dociekań filozoficznych na rozwój intelektualny dzieci. Analiza wyników badań, „Kultura i Edukacja”, t. 3, nr 117, s. 128–142. DOI: 10.15804/kie.2017.03.08
Copyright (c) 2022 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: