Przekraczając granice w kierunku międzynarodowych programów w szkołach podstawowych w Polsce. Uczenie się z międzynarodowej perspektywy

Słowa kluczowe: edukacyjne programy międzynarodowe, szkoły międzynarodowe, edukacja międzynarodowa, International Baccalaureate, szkoły podstawowe

Abstrakt

Celem badań w prezentowanym artykule było opis oraz analiza założeń teoretycznych międzynarodowego programu dla szkół podstawowych the International Baccalaureate Primary Years Programme (IB PYP) oraz określenie obecności szkół międzynarodowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem szkół podstawowych realizujących międzynarodowy program IB PYP. Artykuł powstał w oparciu o kwerendę źródeł, ich selekcję i opis. W efekcie zinterpretowano fakty stanowiące przedmiot badań. Analiza materiału miała charakter jakościowy. Kwerendzie poddane zostały anglojęzyczne materiały źródłowe dotyczące ram programowych międzynarodowej edukacji IB PYP oraz inne dokumenty programowe związane m.in. z historią międzynarodowego programu IB PYP, standardami oraz wymaganiami programowymi, systemem oceniania oraz metodami nauczania. Do opracowania stanu ilości szkół realizujących program międzynarodowy IB w Polsce wykorzystano dane dostępne na stronie internetowej  IB. Na podstawie dokonanej analizy programu międzynarodowego IB PYP wskazana została struktura programu, kluczowe pojęcia, które charakteryzują omawiany program oraz określony został profil ucznia, jako podstawowy element wszystkich międzynarodowych programów IB. Ponadto, ze względu na transdyscyplinarny charakter analizowanego programu oraz teoretyczny fundament oparty o konstruktywistyczną teorię uczenia się, zauważa się potrzebę oraz możliwość włączenia koncepcji i standardów prezentowanych w IB PYP do programów kształcenia w szkołach podstawowych w Polsce.  

 

Bibliografia

Bates, R. (red.). (2011). Schooling internationally: Globalisation, internationalisation and the future for international schools. Routledge.

Bem-Wiśniewska, E. (2013). Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty. W: A. Pilch i M. Trysińska (red.), Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji. Pytania, problemy, perspektywy (s. 77–86). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Boyer, E.L. (1995). A basic school: A community for learning. Jossey-Bass.

Eaude, T. (2013). Research report. Primary education: A literature review. International Baccalaureate Organization.

Grzybowski, P. (2013). Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Harber, C. (2014). Education and international development: Theory, practice and issues. Symposium Books.

Hargreaves, A. (2003). Teaching in the knowledge society: Education in the age of insecurity. Open University Press.

Hayden, M.C. (2006). Introduction to international education: International schools and their communities. Sage Publications.

Hayden, M.C. i Thompson, J. (2008). International schools: Growth and influence. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000180396

Hill, I. (2012). Evolution of education for international mindedness. Journal of Research in International Education, 11(3), 245–261. https://doi.org/10.1177/147524091246199

Hill, I. i Hayden, M.C. (2010). The international baccalaurate: Pioniering in education. John Catt Educational Ltd.

IB. (b.d.). About the IB. The International Baccalaureate. https://www.ibo.org/about-the-ib/

IB PYP. (2007). Making the PYP happen: A curriculum framework for international primary education. International Baccalaureate Office.

IB PYP. (2009). The Primary Years Programme. A basis for practice. International Baccalaureate Office.

IB PYP. (2018a). Learning and teaching. International Baccalaureate Office.

IB PYP. (2018b). The learner. International Baccalaureate Office.

ISC Research, (2023). Why more international schools keep opening. Factors impacting the demand and development of international schools. https://iscresearch.com/

Leek, J. (2020). Homo Sovieticus in policy versus teacher leadership in Polish international baccalaureate practices. International Journal of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1853245

Leek, J. (2022). From educational experiment to an alternative to the national programme. International Baccalaureate Programmes in Poland – policy and practice perspectives. Compare. A Journal of Comparative and International Education, 52(3), 475–491. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1777842

Marshall, J. (2019). Introduction to comparative and international education. SAGE.

Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nicolescu, B. (1999). The transdisciplinary evolution of learning. https://www.learndev.org/dl/nicolescu_f.pdf

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nowak, P. (2020). Program matury międzynarodowej w Polsce – stan i kierunki rozwoju. Forum Oświatowe, 32(2), 99–114. https://doi.org/10.34862/fo.2020.2.5

Piaget, J. (1993). Jan Amos Comenius. Prospects, 23(2), 173–196. https://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/comeniuse.PDF

Robinson, K. i Aronica, L. (2015). Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację (A. Baj, tłum.). Wydawnictwo Element.

Sayer, J. i Erler, L. (red.). (2012). Schools for the Future Europe: Values and change beyond Lisbon. Bloomsbury Publishing.

Sitarska, B. (2021). Pansofia jako idea edukacji nieustającej Jana Amosa Komeńskiego. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne. Seria Pedagogika, 7(1), 185–230.

Sylvester, R. (2002). The “first” international school. W: M.C. Hayden, J.J. Thompson i G.R. Walker (red.), International education in practice: Dimensions for national and international schools (s. 3–17). Kogan Page.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls.

Waligóra, A. (2016). Funkcjonowanie edukacji międzynarodowej na przykładzie International Baccalaureate Primary Years Programme. [Praca magisterska]. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Walker, G. (2012). Tea and oyster: methaphors for a global education. International Schools Journal, 31(2), 8–17.

Żakowska, B. (2015). Działalność dydaktyczna, wychowawcza oraz opiekuńcza Szkoły Międzynarodowej w Szczecinie w kontekście rozwoju szkolnictwa niepublicznego po 1989 roku. Przegląd Zachodniopomorski, 1, 145–164.

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Żakowska, B. (2023). Przekraczając granice w kierunku międzynarodowych programów w szkołach podstawowych w Polsce. Uczenie się z międzynarodowej perspektywy. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 109-120. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.08