Przekraczając granice w kierunku międzynarodowych programów w szkołach podstawowych w Polsce. Uczenie się z międzynarodowej perspektywy
Abstrakt
Celem badań w prezentowanym artykule było opis oraz analiza założeń teoretycznych międzynarodowego programu dla szkół podstawowych the International Baccalaureate Primary Years Programme (IB PYP) oraz określenie obecności szkół międzynarodowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem szkół podstawowych realizujących międzynarodowy program IB PYP. Artykuł powstał w oparciu o kwerendę źródeł, ich selekcję i opis. W efekcie zinterpretowano fakty stanowiące przedmiot badań. Analiza materiału miała charakter jakościowy. Kwerendzie poddane zostały anglojęzyczne materiały źródłowe dotyczące ram programowych międzynarodowej edukacji IB PYP oraz inne dokumenty programowe związane m.in. z historią międzynarodowego programu IB PYP, standardami oraz wymaganiami programowymi, systemem oceniania oraz metodami nauczania. Do opracowania stanu ilości szkół realizujących program międzynarodowy IB w Polsce wykorzystano dane dostępne na stronie internetowej IB. Na podstawie dokonanej analizy programu międzynarodowego IB PYP wskazana została struktura programu, kluczowe pojęcia, które charakteryzują omawiany program oraz określony został profil ucznia, jako podstawowy element wszystkich międzynarodowych programów IB. Ponadto, ze względu na transdyscyplinarny charakter analizowanego programu oraz teoretyczny fundament oparty o konstruktywistyczną teorię uczenia się, zauważa się potrzebę oraz możliwość włączenia koncepcji i standardów prezentowanych w IB PYP do programów kształcenia w szkołach podstawowych w Polsce.
Bibliografia
Bates, R. (red.). (2011). Schooling internationally: Globalisation, internationalisation and the future for international schools. Routledge.
Bem-Wiśniewska, E. (2013). Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty. W: A. Pilch i M. Trysińska (red.), Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji. Pytania, problemy, perspektywy (s. 77–86). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Boyer, E.L. (1995). A basic school: A community for learning. Jossey-Bass.
Eaude, T. (2013). Research report. Primary education: A literature review. International Baccalaureate Organization.
Grzybowski, P. (2013). Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Harber, C. (2014). Education and international development: Theory, practice and issues. Symposium Books.
Hargreaves, A. (2003). Teaching in the knowledge society: Education in the age of insecurity. Open University Press.
Hayden, M.C. (2006). Introduction to international education: International schools and their communities. Sage Publications.
Hayden, M.C. i Thompson, J. (2008). International schools: Growth and influence. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000180396
Hill, I. (2012). Evolution of education for international mindedness. Journal of Research in International Education, 11(3), 245–261. https://doi.org/10.1177/147524091246199
Hill, I. i Hayden, M.C. (2010). The international baccalaurate: Pioniering in education. John Catt Educational Ltd.
IB. (b.d.). About the IB. The International Baccalaureate. https://www.ibo.org/about-the-ib/
IB PYP. (2007). Making the PYP happen: A curriculum framework for international primary education. International Baccalaureate Office.
IB PYP. (2009). The Primary Years Programme. A basis for practice. International Baccalaureate Office.
IB PYP. (2018a). Learning and teaching. International Baccalaureate Office.
IB PYP. (2018b). The learner. International Baccalaureate Office.
ISC Research, (2023). Why more international schools keep opening. Factors impacting the demand and development of international schools. https://iscresearch.com/
Leek, J. (2020). Homo Sovieticus in policy versus teacher leadership in Polish international baccalaureate practices. International Journal of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1853245
Leek, J. (2022). From educational experiment to an alternative to the national programme. International Baccalaureate Programmes in Poland – policy and practice perspectives. Compare. A Journal of Comparative and International Education, 52(3), 475–491. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1777842
Marshall, J. (2019). Introduction to comparative and international education. SAGE.
Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nicolescu, B. (1999). The transdisciplinary evolution of learning. https://www.learndev.org/dl/nicolescu_f.pdf
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Nowak, P. (2020). Program matury międzynarodowej w Polsce – stan i kierunki rozwoju. Forum Oświatowe, 32(2), 99–114. https://doi.org/10.34862/fo.2020.2.5
Piaget, J. (1993). Jan Amos Comenius. Prospects, 23(2), 173–196. https://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/comeniuse.PDF
Robinson, K. i Aronica, L. (2015). Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację (A. Baj, tłum.). Wydawnictwo Element.
Sayer, J. i Erler, L. (red.). (2012). Schools for the Future Europe: Values and change beyond Lisbon. Bloomsbury Publishing.
Sitarska, B. (2021). Pansofia jako idea edukacji nieustającej Jana Amosa Komeńskiego. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne. Seria Pedagogika, 7(1), 185–230.
Sylvester, R. (2002). The “first” international school. W: M.C. Hayden, J.J. Thompson i G.R. Walker (red.), International education in practice: Dimensions for national and international schools (s. 3–17). Kogan Page.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls.
Waligóra, A. (2016). Funkcjonowanie edukacji międzynarodowej na przykładzie International Baccalaureate Primary Years Programme. [Praca magisterska]. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Walker, G. (2012). Tea and oyster: methaphors for a global education. International Schools Journal, 31(2), 8–17.
Żakowska, B. (2015). Działalność dydaktyczna, wychowawcza oraz opiekuńcza Szkoły Międzynarodowej w Szczecinie w kontekście rozwoju szkolnictwa niepublicznego po 1989 roku. Przegląd Zachodniopomorski, 1, 145–164.
Copyright (c) 2023 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: