Przegląd i ocena wybranych interwencji stosowanych wobec dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu w Polsce

Słowa kluczowe: interwencje, terapie, zaburzenie ze spektrum autyzmu, praktyka oparta na dowodach, pseudoterapie

Abstrakt

W artykule tym o charakterze przeglądowym zostały omówione, a także poddane ocenie na podstawie doniesień naukowych wybrane interwencje stosowane wobec dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu w Polsce, takie jak: technologia wspomagająca i adaptacyjna, komunikacja wspomagająca i alternatywna, interwencje behawioralne i rozwojowe, edukacyjne, biomedyczne, medycyna komplementarna i alternatywna, specjalne diety, suplementy diety. Niektóre z nich mają udowodnione pozytywne oddziaływanie, inne nie dostarczają takich dowodów lub wręcz mogą szkodzić nie tylko zdrowiu, ale i życiu dzieci autystycznych. W niektórych krajach podejmuje się próby uregulowania kwestii terapii osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii parlamentarzyści, osoby autystyczne, ich rodzice/opiekunowie, organizacje pozarządowe, naukowcy i pracownicy służby zdrowia oraz oświaty współpracują ze sobą, by przekazywać szczegółowe informacje o tym, jak planować, wdrażać i monitorować określone praktyki oparte na dowodach, czyli takie, dla których badacze przedstawili akceptowalny poziom badań i które pokazują, że praktyka przynosi pozytywne rezultaty. W tekście zwrócono uwagę, że należałoby wprowadzić w kraju regulacje prawne pozwalające monitorować interwencje pedagogiczno-psychologiczne i biomedyczne. Pomoże to również rodzicom i profesjonalistom dokonywać odpowiednich wyborów w tym zakresie.

Bibliografia

Altun, D. (2019). Young children’s theory of mind: Home literacy environment, technology usage, and preschool education. Journal of Education and Training Studies, 7(3), 86–98. https://doi.org/10.11114/jets.v7i3.4057

Bąbel, P., Suchowierska, M. i Ostaszewski, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bąbel, P., Suchowierska-Stephany, M. i Ostaszewski, P. (2016). Analiza zachowania. Vademecum. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brignell, A., Chenausky, K.V., Song, H., Zhu, J., Suo, Ch. I Morgan, A.T. (2018). Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 11(11), CD012324. https://doi.oprg/10.1002/14651858.CD012324.pub2

Bryan, L.C. i Gast, D.L. (2000). Teaching on-task and on-schedule behaviors to high-functioning children with autism via picture activity schedules. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 553–567. https://doi.org/10.1023/A:1005687310346

Cempa-Włodarczyk, K. (2016). Echolalia: zabawa słowem czy zaburzenie mowy? (na przykładzie zachowań językowych autystycznej dziewczynki). Słowo. Studia językoznawcze, 7, 172–183. https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.12

ESDM. (b.d.). ESDM Certified Trainers. Pobrano 4 maja 2023 z https://www.esdm.co/esdm-trainers

E-Zdrowie. (b.d.). Klasyfikacje. Pobrano 11 stycznia 2024 z: https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/interoperacyjnosc/klasyfikacje

Frost, L. i Bondy, A. (2013). The Picture Exchange Communication System. Podręcznik. (M. Kaźmierczak, tłum.). Agencja Reklamowa AGPA.

Ganz, J.B., Mason, R.A., Goodwyn, F.D., Boles, M.B., Heath, A.K. i Davis, J.L. (2014). Interaction of participant characteristics and type of AAC with individuals with ASD: A meta-analysis. American Journal of Intellectual and Developmental Disabilities, 119(6), 516–535. https://doi.org/10.1352/1944-7558-119.6.516

Gilroy, S.P., McCleery, J.P. I Leader, G. (2023). A delayed intervention start randomized controlled trial of high- and low-tech communication training approaches for school-age autistic children with co-occurring intellectual disability. Journal of Applied Behavior Analysis, 56(3), 593–606. https://doi.org/10.1002/jaba.989

Glennen, S.L. (1997). Introduction to augmentative and alternative communictation. W: S.L. Glennen I D.C. DeCoste, Handbook of augmentative and alternative communication, (s. 3–20). Singular Publishing Group.

Goldsmith, T.R. i LeBlanc, L.A. (2004). Use of technology in interventions for children with autism. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 1(2), 166–178. https://doi.org/10.1037/h0100287

Hemsley, B., Bryant, L., Schlosser, R.W., Shane, H.C., Lang, R., Paul, D., Banajee, M. I Ireland, M. (2018). Systematic review of facilitated communication 2014–2018 finds no new evidence that messages delivered using facilitated communication are authored by the person with disability. Autism & Developmental Language Impairments, 3. https://doi.org/10.1177/2396941518821570

Kaczmarek, B.B. (2021). Makaton – system wspomagania komunikacji gestem i obrazem. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kaczmarek, B.B. i Wojciechowska, A. (red.). (2015). Autyzm i AAC. Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Karakuła-Juchnowicz, H. i Róg, J. (2022). Znaczenie oddziaływań żywieniowych w terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz i A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji (s. 310–355). Wydawnictwo Continuo.

Kuras, E. (2014.) Ostrzeżenie dotyczące suplementu diety „Miracle Mineral Solution”. Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie. https://wsse.krakow.pl/page/ostrzezenie-dotyczace-suplementu-diety-miracle-mineral-solution

Lord, C., Elsabbagh, M., Baird, G. i Veenstra-Vanderweele, J. (2018). Autism spectrum disorder. The Lancet, 392(10146), 508–520. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(18)31129-2

Magiati, I., Howlin, P. i Tay, X.W. (2012). Early comprehensive behaviorally based interventions for children with autism spectrum disorders: a summary of findings from recent reviews and meta-analyses. Neuropsychiatry, 2(6), 543–570.

Maglione, M.A., Gans, D., Das, L., Timbie, J. i Kasari, C. (2012). Nonmedical interventions for children with ASD: Recommended guidelines and further research needs. Pediatrics, 130(Supplement 2), 169–178. https://doi.org/10.1542/peds.2012-0900O

Makrygianni, M.K., Gena, A., Katoudi, S. i Galanis, P. (2018). The effectiveness of applied behavior analytic interventions for children with autism spectrum disorder: A meta-analytic study. Research in Autism Spectrum Disorders, 51, 18–31. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2018.03.006

Massey, N.G. i Wheeler, J.J. (2000). Acquisition and generalization of activity schedules and their effects on task engagement in a young child with autism in an inclusive pre-school classroom. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35(3), 326–335. https://www.jstor.org/stable/23879654

McCoy, K. i Hermansen, E. (2007). Video modeling for individuals with autism: A review of model types and effects. Education and Treatment of Children, 30(4), 183–213. https://www.jstor.org/stable/42899952

Mesibov, B.B., Browder, D.M. i Kirkland, C. (2002). Using individualized schedules as a component of positive behavioral support for students with developmental disabilities. Journal of Positive Behavior Interventions, 4(2). https://doi.org/10.1177/109830070200400202

Pajareya, K. i Nopmaneejumruslers, K. (2011). A pilot randomized controlled trial of DIR/Floortime™ parent training intervention for pre-school children with autistic spectrum disorders. Autism, 15(5), 563–577. https://doi.org/10.1177/1362361310386502

Pisula, E. (2019). PEP-3-PL profil psychoedukacyjny – wersja polska. Podręcznik diagnosty na podstawie: PEP-3 psychoeducational profile, third edition Eric Schopler, Margaret D. Lansing, Robert J. Reichler, Lee M. Marcus. EduProf.

Pufund, D. (2022), Evidence-based practise w terapii i edukacji uczniów w spektrum autyzmu – w kierunku pedagogiki specjalnej opartej na dowodach naukowych. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz i A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji (s. 310–355). Wydawnictwo Continuo.

Rogers, S.J. i Dawson, G. (2015). Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Wspieranie komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego (Z. Borska-Mądrzycka i A. Lipiec, tłum.). Warszawa: Fundacja Rozwiązać Autyzm.

Rogers, S.J., Dawson, G. i Vismara, L.A. (2015). Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć (A. Owsiak, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rogers, S.J., Estes, A., Lord, C., Vismara, L., Winter, J., Fitzpatrick, A., Guo, M. i Dawson G. (2012). Effects of a brief Early Start Denver Model (ESDM) based parent intervention on toddlers at risk for autism spectrum disorders: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(10), 1052–1065. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.08.003

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. (2019). Dz. U. 2019 poz. 1450 (z późniejszymi zmianami).

Ryberg, K.H. (2015). Evidence for the implementation of the Early Start Denver Model for young children with autism spectrum disorder. Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 21(5), 327–337. https://doi.org/10.1177/1078390315608165

Schreibman, L., Dawson, G., Stahmer, A.C., Landa, R., Rogers, S.J., McGee, G.G., Kasari, C., Ingersoll, B., Kaiser, A.P., Bruinsma, Y., McNerney, E., Wetherby, A. i Halladay, A. (2015). Naturalistic developmental behavioral interventions: Empirically validated treatments for autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(8), 2411–2428. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2407-8

Sealy, J. i Glovinsky, I.P. (2016). Strengthening the reflective functioning capacities of parents who have a child with a neurodevelopmental disability through a brief, relationship-focused intervention. Infant Mental Health Journal, 37(2), 115–124. https://doi.org/10.1002/imhj.21557

Segovia, G. i Sanz-Barbero, B. (2022). “It works for me”: Pseudotherapy use is associated with trust in their efficacy rather than belief in their scientific validity. International Journal of Public Health, 67. https://doi.org/10.3389/ijph.2022.1604594

Silverman, F. (1995). Communication for the speechless (wyd. 3). Allyn & Bacon.

Srebnicki, T. i Bryńska, A. (2016). Zastosowanie komputerowych technologii wspomagających (CAT) w rehabilitacji funkcji poznawczych w zaburzeniach psychicznych wieku rozwojowego. Psychiatria Polska, 50(3), 585–596, https://doi.org/10.12740/PP/59324

Van Bourgondien, M.E., Reichle, N.C. i Schopler, E. (2003). Effects of a model treatment approach on adults with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33, 131–140. https://doi.org/10.1023/A:1022931224934

Vivanti, G., Paynter, J., Duncan, E., Fothergill, H., Dissanayake, Ch. I Rogers, S.J. (2014). Effectiveness and feasibility of the Early Start Denver Model implemented in a group-based community childcare setting. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(12), 3140–3153. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2168-9

The Westminster Commission on Autism. (2018). A spectrum of harmful interventions for autism: A short report (raport do pobrania w wersji pdf). https://westminsterautismcommission.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/03/a-spectrum-of-harmful-interventions-web-version.pdf

WHO. (b.d.). ICD-11: International Classification of Diseases 11th Revision. (https://icd.who.int/en

Opublikowane
2024-12-24
Jak cytować
Buława-Halasz, J. (2024). Przegląd i ocena wybranych interwencji stosowanych wobec dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu w Polsce. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(4(75), 153-165. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.10