STEAM-owe aktywności matematyczne dzieci w wybranych europejskich centrach nauki

Słowa kluczowe: Steam, centra nauki, interaktywne uczenie się, aktywności dzieci, edukacja matematyczna

Abstrakt

Koncepcję STEAM-owego uczenia się można współcześnie odnaleźć w centrach nauki. Polega ona na holistycznym rozwiązywaniu problemów i wyzwań. Podejście to łączy i integruje ze sobą pięć dziedzin wiedzy: przyrodę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Celem badań opisanych w poniższym artykule było przeanalizowanie eksponatów/ekspozycji kierowanych do dzieci, które mogłyby być nośnikiem określonych STEAM-owych aktywności. Analizy tej dokonano, uwzględniając osiągnięcia uczniów w zakresie rozumienia zagadnień matematycznych. Badanie zrealizowano w pięciu europejskich centrach nauki, strategią jakościową, analizując dokumenty. Język eksponatów ujawnił możliwość szerokiego wsparcia poznawczego w STEAM-owym rozwoju dzieci edukacji wczesnoszkolnej zwiedzających centra nauki. Wyniki badań mogą posłużyć w projektowaniu efektywnych STEAM-owych zajęć dla dzieci z klas 1–3 szkoły podstawowej w ramach np. projektów edukacyjnych. Poruszane tematy, sposoby i metody przedstawienia zagadnień prezentowanych w centrach nauki mogą służyć nauczycielom jako inspiracja prowadzenia zajęć nie tylko pozalekcyjnych, w sposób bardziej motywujący dzieci do poszukiwania własnych rozwiązań, próbowania czy nawet tworzenia.

Bibliografia

Aebli, H. (1982). Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki (C. Kupisiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bojarska-Sokołowska, A. (2019). Pozaszkolne formy edukacji matematycznej. Popularyzacja matematyki, interaktywność w kształceniu, kultura matematyczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania (B. Mroziak, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Juszczyk, S. (2003). Konstruktywizm w nauczaniu. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 774–779). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kruk, J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów. Projektowanie edukacyjne. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Pater, R. (2013). Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 8(30), 55–76. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/383/644

Piaget, J. (2006). Studia z psychologii dziecka (T. Kołakowska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Plebańska, M. (2018). STEAM – edukacja przyszłości. Meritum, 4(51), 2–7.

Plebańska, M. i Trojańska, K. (2018). STEAM-owe lekcje (epub). eLitera.

Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów (A. Gąsior-Niemiec, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

STEAMowe ABC. (b.d.). Rewolucja w myśleniu o edukacji – I4E: Innovations 4 Education. https://steamabc.edu.pl/rewolucja-w-mysleniu-o-edukacji-i4e-innovations-4-education/

Warda, J. (2007). Doświadczenia centrów edukacyjnych w Europie. Forum Kultury Przestrzeni. https://ulublin.eu/wp-content/uploads/2018/10/Ekspertyza-doświadczeń-centrów-edukacyjnych.pdf

Wygotski, L.S. (2006). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka (B. Grell, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opublikowane
2024-12-24
Jak cytować
Bojarska-Sokołowska, A. (2024). STEAM-owe aktywności matematyczne dzieci w wybranych europejskich centrach nauki. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(4(75), 39-54. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.03