Poezja Danuty Wawiłow w przedszkolu
Abstrakt
Celem tekstu jest przypomnienie sylwetki i twórczości jednej z najwybitniejszych współczesnych poetek, piszących dla dzieci - Danuty Wawiłow (1942-1999). Autorka artykułu udowadnia, że wiersze Wawiłow świetnie nadają się do wykorzystania w pracy/zabawie z dziećmi w przedszkolu. Wpływają one korzystnie nie tylko na edukację językową (co oczywiste), wychowanie estetyczne, edukację emocjonalną, ale mogą zostać zastosowane w niemal każdym obszarze edukacyjnym, objętym podstawą programową (np. w kształceniu matematycznym czy przyrodniczym). W artykule omawiane są podstawowe dla poetki kręgi tematyczne, niezwykle istotne dla dzieci w wieku przedszkolnym: rodzina, relacje w rodzinie, radości i troski dzieciństwa, dziecięce zabawy, sny, marzenia, lęki, a także - przyroda. Przy każdym temacie wymieniane są (czasem też cytowane we fragmentach) odpowiednie wiersze Wawiłow. Dodatkowo na końcu artykułu znajduje się bibliografia, która ułatwi nauczycielom znalezienie omawianych utworów.Bibliografia
Antologia poezji dziecięcej, oprac. J. Cieślikowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.
Baluch A., Książka jest światem, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2005.
Bisz A., Fantastyczny świat wyobraźni w utworach dziecięcych, „Wychowanie w Przedszkolu” (2003)2.
Bolek I., Szkoda, że zabrakło krasnoludków, „Nowe Książki” (1984)1.
Chyła-Szypulowa I., Twórczość literacka dla dzieci. Eksplikacje muzyczne, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006.
Diłanian D., Krasnoludki a świata uroda, „Nowe Książki” (1983)1.
Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci, pod red. U. Chęcińskiej, Książnica Szczecińska, Szczecin 1994.
Frycie S., Kaniowska-Lewańska I., Kultura literacka w przedszkolu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Kulik M., Rupaki w Bibliotece, „Guliwer” (2003)4.
Kulka B., Świat dziecięcych doznań w twórczości Danuty Wawiłow, „Warsztaty Polonistyczne” (1994) Książnica Szczecińska, Szczecin, s. 257–273.
Leszczyński G., Oddziecięca liryka Danuty Wawiłow , „Wychowanie w Przedszkolu” (1987)2.
Łysko K., Strasznie ważna rzecz – dziecięce postrzeganie w wierszach Danuty Wawiłow, http://members,chello.pl/j.uhma/Wawilow2. (dostęp: 23.04.2008).
Matematyka w literaturze dziecięcej. Biblioteczka elementarna nauczyciela, Jelenia Góra 1994.
Mucha D., Danuta Wawiłow – Życie i Twórczość. Próba monografii, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie Filii Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2005.
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1996.
Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej, G. Leszczyńskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.
Świąder I., Witamina C, „Nowe Książki” (1988)3.
Świerczyńska-Jelonek D., Chętnie zostałabym wędrowną poetką, „Guliwer” (1992) 6.
Tuszyńska-Chechłacz B., Dzieciństwo jest światem poezji, „Wychowanie w Przedszkolu” (1986)7/8.
Tuszyńska-Chechłacz B., Magiczny świat figur, „Wychowanie w Przedszkolu” (1988)6.
Tuszyńska-Chechłacz B., Poezja rozwija dziecięcą wyobraźnię, „Wychowanie w Przedszkolu” (1988)7.
Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: