Poetry by Danuta Wawiłow in a Kindegarten

  • Magdalena Kulpa
Keywords: kindergarten education, education through literature, children's poetry, children's folklore, game and play, emotional education, mathematical/natural/language education, child-adult relations

Abstract

The aim of this text is to remind one of the best Polish contemporary poet, writing for children - Danuta Wawiłow (1942-1999). The author of the article proves that poems by Wawiłow are excellent to use while working/playing with children in a kindergarten. They have a very good impact not only on language education (which is obvious), esthetic education (education through art), emotional education, but they may be used in almost every educational field that is demanded in the kindergarten curriculum (eg., in mathematics or nature). The basic topics in this poetry are mentioned and discussed. These are topics especially important for children aged 3-6: a family, family relations, joys and problems of childhood, children's plays, dreams, fears, and also - the nature. In every part adequate poems are mentioned (some of them quoted in fragments). Additionally, at the end of the article there is a bibliography that will help teachers to find discussed poems and use them in their work with children.

References

Antologia poezji dziecięcej, oprac. J. Cieślikowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.

Baluch A., Książka jest światem, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2005.

Bisz A., Fantastyczny świat wyobraźni w utworach dziecięcych, „Wychowanie w Przedszkolu” (2003)2.

Bolek I., Szkoda, że zabrakło krasnoludków, „Nowe Książki” (1984)1.

Chyła-Szypulowa I., Twórczość literacka dla dzieci. Eksplikacje muzyczne, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006.

Diłanian D., Krasnoludki a świata uroda, „Nowe Książki” (1983)1.

Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci, pod red. U. Chęcińskiej, Książnica Szczecińska, Szczecin 1994.

Frycie S., Kaniowska-Lewańska I., Kultura literacka w przedszkolu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

Kulik M., Rupaki w Bibliotece, „Guliwer” (2003)4.

Kulka B., Świat dziecięcych doznań w twórczości Danuty Wawiłow, „Warsztaty Polonistyczne” (1994) Książnica Szczecińska, Szczecin, s. 257–273.

Leszczyński G., Oddziecięca liryka Danuty Wawiłow , „Wychowanie w Przedszkolu” (1987)2.

Łysko K., Strasznie ważna rzecz – dziecięce postrzeganie w wierszach Danuty Wawiłow, http://members,chello.pl/j.uhma/Wawilow2. (dostęp: 23.04.2008).

Matematyka w literaturze dziecięcej. Biblioteczka elementarna nauczyciela, Jelenia Góra 1994.

Mucha D., Danuta Wawiłow – Życie i Twórczość. Próba monografii, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie Filii Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2005.

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1996.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej, G. Leszczyńskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.

Świąder I., Witamina C, „Nowe Książki” (1988)3.

Świerczyńska-Jelonek D., Chętnie zostałabym wędrowną poetką, „Guliwer” (1992) 6.

Tuszyńska-Chechłacz B., Dzieciństwo jest światem poezji, „Wychowanie w Przedszkolu” (1986)7/8.

Tuszyńska-Chechłacz B., Magiczny świat figur, „Wychowanie w Przedszkolu” (1988)6.

Tuszyńska-Chechłacz B., Poezja rozwija dziecięcą wyobraźnię, „Wychowanie w Przedszkolu” (1988)7.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Published
2016-07-08
How to Cite
Kulpa, M. (2016). Poetry by Danuta Wawiłow in a Kindegarten. Elementary Education in Theory and Practice, (24/2), 45-60. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/351