Kształtowanie poczucia sprawstwa i satysfakcji z nauki w kontekście (modeli) samoregulowanego uczenia się

Słowa kluczowe: samoregulowane uczenie się, modele samoregulowanego uczenia się, poczucie sprawstwa, satysfakcja z nauki, uczniowie

Abstrakt

Samoregulacja w uczeniu się stanowi złożony proces, w którym uczniowie przejmują odpowiedzialność za własne uczenie się i postępy w nim, podejmując decyzje dotyczące strategii uczenia się, monitorowania postępów oraz refleksji nad wynikami. Pierwsza część artykułu poświęcona jest przeglądowi kluczowych modeli samoregulowanego uczenia się, które stanowią teoretyczne ramy dla analizy tego procesu. Kolejnym krokiem jest integracja ustaleń mająca na celu ukazanie, czy i w jaki sposób samoregulowane uczenie się przyczynia się do rozwoju poczucia sprawstwa uczniów i ich satysfakcji z nauki. Analizę oparto na literaturze przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem związków między samoregulacją a dwoma analizowanymi komponentami. Ustalono, że umiejętność samodzielnego monitorowania i regulowania swojego procesu uczenia się może znacząco zwiększyć poczucie kontroli nad nauką, co z kolei prowadzić powinno do wyższego poziomu satysfakcji z uczenia się. Wdrożenie strategii wspierających rozwój samoregulacji uczniów w uczeniu się może zatem stanowić fundament w podnoszeniu jakości nauczania i zaangażowania uczniów.

Bibliografia

Arbaugh, J. B. (2000). Virtual classroom characteristics and student satisfaction with internet-based MBA courses. Journal of Management Education, 24(1), 32-54.

Boekaerts, M. (1992). The adaptable learning process: initiating and maintaining behavioural change. Applied Psychology: An International Review, 41(4), 377–397. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1992.tb00713.x

Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Psychology, 1(2), 100–112. https://doi.org/10.1027/1016-9040.1.2.100

Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makres, educators, teachers and students. Learning and Instruction, 7(2), 161–186. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(96)00015-1

Boekaerts, M. (1999). Motivated learning: Studying student situation transactional units. European Journal of Psychology in Education, 14, 41–55. https://doi.org/10.1007/bf03173110

Boekaerts, M. (2011). Emotions, emotion regulation, and self-regulation of learning. W: B.J. Zimmerman i D.H. Schunk (red.) Handbook of self-regulation of learning and performance (s. 408-425). Routledge.

Boekaerts, M. i Niemivirta, M. (2000). Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals. W: M. Boekaerts, P.R. Pintrich i M. Zeidner (red.), Handbook of self-regulation (s. 417–450). Academic Press.

Chang, I.-Y. i Chang, W.-Y. (2012). The effect of student learning motivation on learning satisfaction. International Journal of Organizational Innovation, 4(3), 281–305.

Czerniawska, E. (1999). Samoregulacja w uczeniu się. Modele teoretyczne. Forum Psychologiczne, 4(1), 3–17.

Dent, A. i Koenka, A. (2016). The relation between self-regulated learning and academic achievement across childhood and adolescence: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 28, 425–474. https://doi.org/10.1007/S10648-015-9320-8

Dignath, C. i Büttner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition and Learning, 3, 231–264. https://doi.org/10.1007/S11409-008-9029-X

Dinh, T. i Nguyen, P. (2022). Impact of Internet self-efficacy and self-regulated learning on satisfaction and academic achievement in online learning: A case study in Vietnam. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(16), 269–288. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i16.33819

Dinh, C. i Phuong, H. (2024). Examining student characteristics, self-regulated learning strategies, and their perceived effects on satisfaction and academic performance in MOOCs. Electronic Journal of e-Learning, 22(8), 41–59. https://doi.org/10.34190/ejel.22.8.3446

Efklides, A. (2011). Interactions of metacognition with motivation and affect in self-regulated learning: The MASRL model. Educational Psychologist, 46(1), 6–25. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.538645

Ejubović, A. i Puška, A. (2019). Impact of self-regulated learning on academic performance and satisfaction of students in the online environment. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 11(3), 345–363. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2019.11.018

Gallagher, S. (2000). Philosophical conceptions of the self: implications for cognitive science. Trends in Cognitive Science, 4(1), 14–21. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(99)01417-5

Greene, J.A. i Azevedo, R. (2007). A theoretical review of Winne and Hadwin’s model of self-regulated learning: new perspectives and directions. Review of Educational Research, 77(3), 334–372. https://doi.org/10.3102/003465430303953

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Wydawnictwo Naukowe PWN

Kossakowska, K. i Zadworna, M. (2019). Wybrane aspekty dobrostanu psychicznego uczniów na różnych etapach edukacji. Doniesienia wstępne. Studia Edukacyjne, 54, 221–235. https://doi.org/10.14746/se.2019.54.13

Meyer, D.K. i Turner, J.C. (2002). Using instructional discourse analysis to study the scaffolding of student self-regulation. Educational Psychologist, 37(1), 17–25. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3701_3

Patrick, H. i Middleton, M.J. (2023). Turning the kaleidoscope: What we see when self-regulated learning is viewed with a qualitative lens. W: N.E. Perry (red.), Using qualitative methods to enrich understandings of self-regulated learning (s. 27–39). Routledge.

Panadero, E. (2017). A review of self-regulated learning: Six models and four directions for research. Frontiers in Psychology, 8(422). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422

Pintrich, P.R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. W: M. Boekaerts, P.R. Pintrich i M. Zeidner (red.) Handbook of self-regulation (s. 452–502). Academic Press.

Sinkkonen, M. i Tapani, A. (2024). Review of the concept “self-regulated learning”: Defined and used in different educational contexts. International Journal on Social and Education Sciences, 6(1), 130–151. https://doi.org/10.46328/ijonses.640

Sitzmann, T. i Ely, K. (2011). A meta-analysis of self-regulated learning in work-related training and educational attainment: What we know and where we need to go. Psychological Bulletin, 137(3), 421-442. https://doi.org/10.1037/a0022777

Szyling, G. (2015). Uczniowskie poczucie sprawstwa a praktyki oceniania we wczesnej edukacji. Studia Pedagogiczne, 68, 105–124.

Topala, I. i Tomozii, S. (2014). Learning satisfaction: Validity and reliability testing for students’ learning satisfaction questionnaire (SLSQ). Procedia – Social and Behavioral Sciences, 128, 380–386. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.175

Winne, P.H. (1996). A metacognitive view of individual differences in self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 8(4), 327–353.

Winne, P.H. (2001). Self-regulated learning viewed from models of information processing. W: B.J. Zimmerman i D.H. Schunk (red.), Self-regulated learning and academic achievement (s. 153–190). Lawrence Erlbaum Associates.

Winne, P.H. i Hadwin, A.F. (1998). Studying as self-regulated learning. In: D.J. Hacker i J. Dunlosky (red.), Metacognition in educational theory and practice. The educational psychology series (s. 277–304). Erlbaum.

Yavuzalp, N. i Bahçivan, E. (2021). A structural equation modeling analysis of relationships among university students’ readiness for e-learning, self-regulation skills, satisfaction, and academic achievement. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16. https://doi.org/10.1186/s41039-021-00162-y

Zheng, B. i Sun, T. (2024). Self-regulated learning and learning outcomes in undergraduate and graduate medical education: A meta-analysis. Evaluation & The Health Professions. https://doi.org/10.1177/01632787241288849

Zimmerman, B. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329–339.

Zimmerman, B. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3–17. https://doi.org/10.1207/S15326985EP2501_2

Zimmerman, B. (1998). Academic studying and the development of personal skill: A self-regulatory perspective. Educational Psychologist, 33(2), 73–86.

Zimmerman, B. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. W: M. Boekarts, P. Pintrich i M. Zeidner (red.), Handbook of self-regulation (s. 13–39). Academic Press.

Opublikowane
2025-03-28
Jak cytować
Tłuściak-Deliowska, A. (2025). Kształtowanie poczucia sprawstwa i satysfakcji z nauki w kontekście (modeli) samoregulowanego uczenia się. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(1(76), 15-34. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2076.01