Kształtowanie kompetencji fonologicznych dziecka w edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym

  • Beata Kucharska Katedra Filologii Polskiej, Instytut Nauk o Wychowaniu, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Słowa kluczowe: wczesnoszkolna edukacja polonistyczna, rozwój mowy, zaburzenia mowy, kompetencje fonologiczne, świadomość językowa, słuch fonematyczny, wypowiedź językowa, ćwiczenia fonetyczne (artykulacyjne, oddechowe, dykcyjne, głosowe i słuchowe)

Abstrakt

Artykuł dotyczy kluczowej roli edukacji polonistycznej w nauczaniu zintegrowanym, czyli kształtowania kompetencji językowych jako efekt rozwojowej zdolności poznawczej dziecka do odzwierciedlenia i manipulowania dźwiękami mowy. Oczekiwane efekty kształcenia, to: zdolność do słuchowego rozróżniania fonemów (słuch fonemowy); umiejętność dokonywania operacji na sylabach (analiza i synteza sylabowa), fonemach (analiza i synteza fonemowa) oraz elementach śródsylabowych 
(identyfikowanie rymów i aliteracji).

Bibliografia

Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomosci fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, red. A. Maurer, Kraków 2006.

Herzyk A., Ledwoch B., Mózgowa organizacja funkcji językowych. Przegląd badań i teorii neuropsychologicznych, "Logopedia" 1991, nr 13.

Kielar-Turska M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, cz. 1, Podstawy psychologii, pod red. J. Strelaua, Gdańsk 2000.

Kowalski S., Rozwój mowy i myślenia dziecka, Warszawa 1962.

Kurkowski Z.M., Kształtowanie się zdolności słuchowych a rozwój mowy, [w:] Zaburzenia mowy. Mowa - teoria - praktyka, pod red. S. Grabiasa, Lublin 2001.

Łobacz P., Polska fonologia dziecięca: Studia fonetyczno-akustyczne, Warszawa 1996.

Opublikowane
2016-07-08
Jak cytować
Kucharska, B. (2016). Kształtowanie kompetencji fonologicznych dziecka w edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, (23/1), 55-61. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/371