Formation of phonological competence of child in polish language and literature education in early school education

  • Beata Kucharska Katedra Filologii Polskiej, Instytut Nauk o Wychowaniu, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Keywords: early school education polish studies, prevention speech, speech disorder, phonological competence, linguistic awareness, phonemic hearing, linguistic utterance, phonetic exercises (exercise of articulation, breathing exercises, diction exercises, voice a

Abstract

The article concerns the central role of elementary education polish studies, or formation of language competence of child; it means a developmental activity to reflect and manipulate the speech sounds. Its main objective is: the ability to distinguish phonemes by ear (phonemic hearing); the ability to perform operations on syllables (syllabic analysis and synthesis), phonemes (phonemic analysis and synthesis) and mid-syllable elements (identifying the rhymes and alliteration).

References

Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomosci fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, red. A. Maurer, Kraków 2006.

Herzyk A., Ledwoch B., Mózgowa organizacja funkcji językowych. Przegląd badań i teorii neuropsychologicznych, "Logopedia" 1991, nr 13.

Kielar-Turska M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, cz. 1, Podstawy psychologii, pod red. J. Strelaua, Gdańsk 2000.

Kowalski S., Rozwój mowy i myślenia dziecka, Warszawa 1962.

Kurkowski Z.M., Kształtowanie się zdolności słuchowych a rozwój mowy, [w:] Zaburzenia mowy. Mowa - teoria - praktyka, pod red. S. Grabiasa, Lublin 2001.

Łobacz P., Polska fonologia dziecięca: Studia fonetyczno-akustyczne, Warszawa 1996.

Published
2016-07-08
How to Cite
Kucharska, B. (2016). Formation of phonological competence of child in polish language and literature education in early school education. Elementary Education in Theory and Practice, (23/1), 55-61. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/371