Nauczyciel kreatorem aktywności twórczej ucznia w procesie edukacyjnym
Abstrakt
To, co nadaje istotom żywym sens i wymiar mierzy się ich aktywnością. Człowiek rodzi się jako istota aktywna. Aktywność jest mu nadana i w pewnym stopniu zadana. Współczesny świat ulega ciągłym przeobrażeniom z zadziwiającą wręcz prędkością. To z kolei pociąga za sobą zmianę warunków życiawspółczesnego człowieka, który świadomie zaczyna wybierać dla siebie odpowiedni wariant życia, by być w pełni za nie odpowiedzialnym. Te uwarunkowania wymuszają wypracowanie dwóch podstawowych
dyspozycji: wyobraźni i aktywności twórczej. Jest to jeden z podstawowych problemów, które poruszane są w artykule.
Bibliografia
Czelakowska D., Kształtowanie postawy twórczej, „Życie Szkoły” 2002, nr 7.
Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 1996.
Dymara B. (Red.), Dziecko w świecie sztuki: świat sztuki dziecka, Kraków 1996.
Gloton R; Clero C., Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1988.
Kujawiński J. (Red.), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki, Warszawa 1990.
Kujawiński J., Kierowanie własną twórczą aktywnością ucznia w początkowym nauczaniu matematyki, „Życie Szkoły” 1981, nr 4.
Masna D., Jak stymulować twórczą aktywność dziecka, „Nowa Szkoła” 2006, nr 3(641).
Motyl D., Twórcza aktywność dzieci, „Życie Szkoły” 1997, nr 9.
Niebrzydowski L. (Red.), Stymulatory rozwoju aktywności i osobowości twórczej, Łódź 1995.
Pietrasiński Z., Psychologia sprawnego myślenia, Warszawa 1961.
Popek S. (Red.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1988.
Przetacznik-Gierowska M., Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, (Red.) M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, t. 1, Warszawa 2004.
Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków 1999.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy, Białystok 2003.
Wielgosz E., Jak rozwijać aktywność uczniów klas I–III, „Życie Szkoły” 2001, nr 7.
Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: