Nauczyciel kreatorem aktywności twórczej ucznia w procesie edukacyjnym

  • Edyta Sadowska Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

Abstrakt

To, co nadaje istotom żywym sens i wymiar mierzy się ich aktywnością. Człowiek rodzi się jako istota aktywna. Aktywność jest mu nadana i w pewnym stopniu zadana. Współczesny świat ulega ciągłym przeobrażeniom z zadziwiającą wręcz prędkością. To z kolei pociąga za sobą zmianę warunków życiawspółczesnego człowieka, który świadomie zaczyna wybierać dla siebie odpowiedni wariant życia, by być w pełni za nie odpowiedzialnym. Te uwarunkowania wymuszają wypracowanie dwóch podstawowych
dyspozycji: wyobraźni i aktywności twórczej. Jest to jeden z podstawowych problemów, które poruszane są w artykule.

Bibliografia

Czelakowska D., Kształtowanie postawy twórczej, „Życie Szkoły” 2002, nr 7.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 1996.

Dymara B. (Red.), Dziecko w świecie sztuki: świat sztuki dziecka, Kraków 1996.

Gloton R; Clero C., Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1988.

Kujawiński J. (Red.), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki, Warszawa 1990.

Kujawiński J., Kierowanie własną twórczą aktywnością ucznia w początkowym nauczaniu matematyki, „Życie Szkoły” 1981, nr 4.

Masna D., Jak stymulować twórczą aktywność dziecka, „Nowa Szkoła” 2006, nr 3(641).

Motyl D., Twórcza aktywność dzieci, „Życie Szkoły” 1997, nr 9.

Niebrzydowski L. (Red.), Stymulatory rozwoju aktywności i osobowości twórczej, Łódź 1995.

Pietrasiński Z., Psychologia sprawnego myślenia, Warszawa 1961.

Popek S. (Red.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1988.

Przetacznik-Gierowska M., Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, (Red.) M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, t. 1, Warszawa 2004.

Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków 1999.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy, Białystok 2003.

Wielgosz E., Jak rozwijać aktywność uczniów klas I–III, „Życie Szkoły” 2001, nr 7.

Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986.

Opublikowane
2016-07-08
Jak cytować
Sadowska, E. (2016). Nauczyciel kreatorem aktywności twórczej ucznia w procesie edukacyjnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(1), 13-16. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/390