Nauczyciel kreatorem aktywności twórczej ucznia w procesie edukacyjnym
Abstract
To, co nadaje istotom żywym sens i wymiar mierzy się ich aktywnością. Człowiek rodzi się jako istota aktywna. Aktywność jest mu nadana i w pewnym stopniu zadana. Współczesny świat ulega ciągłym przeobrażeniom z zadziwiającą wręcz prędkością. To z kolei pociąga za sobą zmianę warunków życiawspółczesnego człowieka, który świadomie zaczyna wybierać dla siebie odpowiedni wariant życia, by być w pełni za nie odpowiedzialnym. Te uwarunkowania wymuszają wypracowanie dwóch podstawowych
dyspozycji: wyobraźni i aktywności twórczej. Jest to jeden z podstawowych problemów, które poruszane są w artykule.
References
Czelakowska D., Kształtowanie postawy twórczej, „Życie Szkoły” 2002, nr 7.
Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 1996.
Dymara B. (Red.), Dziecko w świecie sztuki: świat sztuki dziecka, Kraków 1996.
Gloton R; Clero C., Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1988.
Kujawiński J. (Red.), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki, Warszawa 1990.
Kujawiński J., Kierowanie własną twórczą aktywnością ucznia w początkowym nauczaniu matematyki, „Życie Szkoły” 1981, nr 4.
Masna D., Jak stymulować twórczą aktywność dziecka, „Nowa Szkoła” 2006, nr 3(641).
Motyl D., Twórcza aktywność dzieci, „Życie Szkoły” 1997, nr 9.
Niebrzydowski L. (Red.), Stymulatory rozwoju aktywności i osobowości twórczej, Łódź 1995.
Pietrasiński Z., Psychologia sprawnego myślenia, Warszawa 1961.
Popek S. (Red.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1988.
Przetacznik-Gierowska M., Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, (Red.) M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, t. 1, Warszawa 2004.
Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków 1999.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy, Białystok 2003.
Wielgosz E., Jak rozwijać aktywność uczniów klas I–III, „Życie Szkoły” 2001, nr 7.
Zborowski J., Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search