Praca jako wartość pedagogiczna
Abstrakt
Praca stanowi bardzo ważną wartość pedagogiczną. Naturalnym więc następstwem powinna być troska pedagogów o racjonalne wdrażanie wychowanków do pracy, o to aby dzieci od najmłodszych lat poznawały sens i istotę wartości pracy, uczyły się jej urzeczywistniania oraz aby w konsekwencji wartość ta znalazła się we właściwym miejscu w ich hierarchii wartości. Na każdym etapie edukacji praca powinna być ona zarówno celem, jak i efektem wychowania. Opracowanie zawiera różne ujęcia definicyjne pracy ze zwrócenie szczególnej uwagi na jej aspekt personalistyczny. Poprzez pracę człowiek doskonali się jako
osoba ludzka, budując tym samym własną przestrzeń aksjologiczną.
Bibliografia
Adamski F., Praca, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, red. T. Pilch, Warszawa 2005.
Baran J., Wychowawcza rola środowiska pracy, Warszawa 1989.
Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Lublin – Kielce 2006.
Chałas K., Aksjologiczne wymiary pracy ludzkiej – zarys zagadnienia, [w:] Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, red. W. Furmanek, Rzeszów – Warszawa 2007.
Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
Furmanek W., Praca jako wartość w pedagogice współczesnej, [w:] Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, red. W. Furmanek, Rzeszów-Warszawa 2007.
Gerlach R., Praca człowieka , jako problem pedagogiczny, [w:] Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, red. R. Gerlach , Bydgoszcz 2008.
Jan Paweł II, Laboerm exercens.
Jeruszka U., Nie można bez pracy wychować człowieka kreatywnego i odpowiedzialnego, [w:] Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, red. R. Gerlach, Bydgoszcz 2008.
Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym.
Klonowicz S., Praca umysłowa, Warszawa 1974.
Mazur P., Chrześcijański etos pracy ludzkiej, [w:] Praca człowieka jako kategoria współczesnej pedagogiki, red. W. Furmanek, Rzeszów – Warszawa 2007.
Myczka E., W sprawie definicji pracy, [w:] Laborem exercens. Powołany do pracy, red. J. Krucina, Wrocław 1983.
Nowacki T. W., Praca ludzka. Analiza pojęcia, Radom 2008.
Nowacki T. W., Rozważania nad wychowaniem pracownika, [w:] Szkoła – Zawód – Praca, red. T. W. Nowacki, Kalisz 1980.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
Rachalska W., Wybór zawodu a wychowanie przez pracę w rodzinie, Warszawa 1984.
Śliwierski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.
Solak A., Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka, Warszawa 2004.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.
Wilsz J., Praca jako wartość ze względu na zaspokajanie ludzkich potrzeb, [w:] Wartości w pedagogice pracy, red. B. Baraniak, Warszawa – Radom 2008.
Witkowski L., Listy o edukacji, „ Forum Oświatowe” 2(19) 1998.
Wyszyński S., Duch pracy ludzkiej, Poznań 1957.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: